26.4.2023 Ajoneuvot Nimi muutettu: jos asiat olisivat menneet Citroënin pelikirjan mukaan, taloustietoinen romanialaismerkki olisi Dacian sijaan Oltcit Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Oltcit oli vieläpä Daciaa vanhempi, sillä Citroën teki Romanian hallinnon kanssa autonvalmistussopimuksen jo vuonna 1976. Yhteistyön tuloksena Citroën sai jo hylkäämänsä prototyyppimallin lopulta tuotantoon. Romanialaisen Dacian tarina autonvalmistajana on tunnetusti täysin ainutlaatuinen. Dacia on ponnistanut kommunistisen Romanian "kansanautosta" erääksi Euroopan suosituimmista automerkeistä, monissa maissa vieläpä parhaalla merkkiuskollisuustilastolla. Sen se on tehnyt Renaultin suojattina.Dacian syntytarina, johon liittyy myös runsaasti logonvaihtoja, ulottuu syvälle Euroopan jännitteelliseen historiaan kylmän sodan aikana. Vaikka Romanian diktaattori Nicolae Ceaușescun hallinto oli kommunistinen ja totalitaarinen hirmuhallinto, sanoutui se irti Neuvostoliiton etupiiristä, ja muun muassa tuomitsi Neuvostoliiton sotilaallisen väliintulon Tsekkoslovakiaan Prahan keväänä 1968.Romanian neuvostokriittisyys sekä mahdollisuus aiheuttaa sisäisiä ristiriitoja Varsovan liiton sisällä herätti joissain Länsi-Euroopan maissa toivonpilkahduksen, ja ne päättivätkin alkaa tukea Romanian taloutta. Yksi keino oli autoteollisuus, jota Romaniaan viljeltäisiin yhteisyrityksen keinoin.Dacian käynnistänyt Renault oli kuitenkin vain yksi kolmesta länsimerkistä, joiden kanssa Ceaușescun hallinto neuvotteli autotuotannon käynnistymisestä Romaniassa 70-luvulla. Kaksi muuta tarjokasta olivat Volkswagen - joka olisi mahdollisesti lainannut tulevan Golfinsa Romanian kansanautoksi - sekä Citroën.Pitkällisten neuvotteluiden jälkeen Romanian kanssa pääsivät sopimukseen ranskalaisvalmistajat Renault ja Citroën. .Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyOltenia + CitroënHuomattavasti vähemmän tunnettu romanialaismerkki sai siis lähtölaukauksensa, kun Romanian hallinto ja Citroën allekirjoittivat yhteistyösopimuksen heinäkuussa 1976, yli vuoden kestäneiden neuvotteluiden tuloksena. Sopimuksen perusteella Romanialla oli 64 prosentin osuus Oltcitista, Citroënilla puolestaan vastaavasti 36 prosentin osuus.Oltcitille päätettiin perustaa tehdas Craiovaan, eteläiseen Romaniaan. Tehdas työllistäisi 7 000 romanialaista, ja kykenisi valmistamaan vuosittain 130 000 - 300 000 autoa. Tehtaan pystytykseen varattiin reilut kolme vuotta, mutta lopulta ensimmäiset autot saatiin tehtaasta ulos vasta viiden vuoden kuluttua sopimuksesta, kiitos kommunistivaltion byrokratiakoneiston.Samankaltaisten syntytarinoiden ohella Daciaa ja Oltcitiä yhdistää tavallaan myös nimeäminen. Siinä missä "Dacia" juontuu alueen roomalaisaikaisesta kansasta, daakialaisista, valikoitui Oltcitin nimeen Romanian historiallinen Oltenian maakunta, jonka nimen alkuosaan yhdistettiin Citroënin kolme ensimmäistä kirjainta, tuloksena sulautuma Oltcit.Oltcit ClubSitten päästäänkin itse autoon, romanialaiseen Sitikkaan.Hankkeen tuloksena Oltcit julkisti ensimmäisen automallinsa, Oltcit Clubin. Tarina Clubin taustalla on erikoinen, sillä auto oli käytännössä Citroënin käyttämättä jäänyt suunnitelma Amin seuraajasta, koodinimeltään Prototype Y. Tämä näppärän kokoinen prototyyppi päätyi aluksi Citroënin osalta pöytälaatikkoon, sillä siinä oli Fiat 127:n alusta ajalta, jolloin Citroën ja Fiat hahmottelivat keskinäistä yhteistyötä.Tilaratkaisu autossa oli aikanaan suoraan erinomainen, kiitos Fiatin uranuurtajuuden poikittaisten rivimoottorien ja etuvetorakenteen kanssa. Alkujaan Prototype Y oli neliovinen, mutta kustannussyistä Oltcit Clubista tehtiin kaksiovinen. Myös maavaraa korotettiin, olivathan Romanian tiet pahasti rapautuneita.Moottoreina Clubissa oli Citroënin tuolloisen muodin mukaisia vastaiskumoottoreita. 1,1- ja 1,2-litraisten nelisylinteristen lisäksi keulalle sopi myös 650-kuutioinen kaksisylinterinen.Romaniassa valmistettavia Oltciteja oli tarkoitus myydä yhtä laajasti kuin Dacioitakin. Siksi Länsi-Euroopassa myydyt Oltcitit brändättiin Citroënin nimelle (vrt. Dacia Logan, Renault Logan; Dacia Duster, Renault Duster). Tuloksena oli Citroën Axel, joka tuli myyntiin aluksi Belgiassa, Hollannissa, Italiassa, Itävallassa ja Ranskassa.Axeleiden tuotoista Citroën otti itselleen 40 prosentin osuuden. Oltcitin nimellä autot tunnettiin puolestaan Romanian lisäksi muissa Keskinäisen taloudellisen avun neuvostoon kuuluneissa maissa sekä Latinalaisessa Amerikassa.Jos suunnitelmassa olisi päästy etenemään, olisi Oltcitilla voinut olla Clubin lisäksi kokonainen mallisto muitakin korimalleja. Näin ei kuitenkaan koskaan käynyt.Oltcitin hiipuminenOltcitin tehdas ei päässyt edes puoleen aiotusta vähimmäisvuosituotantomäärästä, sillä korruptio ynnä muut ongelmat verottivat tehtaan kapasiteettia. Myöskään valmistuksen laatu ei juurikaan päätä huimannut.Citroën vetäytyi sopimuksesta vuonna 1991, vajaan kahden vuoden kuluttua Ceaușescun syrjäyttämisestä. Sen jälkeen autotuotanto siirtyi Romanian hallituksen kokonaan omistamalle Oltenalle. Myöhemmin Daewoo tuli mukaan yhteistyöhön, ja nimeksi muutettiin Rodae.Nykyisin tehdas on Fordin hallinnassa. Ford Romania valmistaa siellä kahta pientä katumaasturia, Ecosportia sekä rallipoluiltakin tunnettua Pumaa, kuten myös kahta erikokoista Ecoboost -bensiinimoottoria.Dacian ja Oltcitin tiet erkanivat siis juuri ratkaisevalla ajanjaksolla 1990-luvulla. Oltcit hiipui, Dacia puolestaan matkasi kohti menestyksekästä nykyisyyttään.Teksti: Benjamin Helander Lähteet: Citroën, Citroenet.co.uk Kuvat: Citroën/OltcitMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLisää aiheestaNimi muutettu: budjettimaasturi Dacia Duster on villinnyt jo 80-luvulta lähtien Nimi muutettu: Näin lyhykäisyydessään käynnistyi Dacian tarina Nimi muutettu: Kolmannen polven Nissan Terrano kertoo viimeistään, ettei Dacia ole mikään heittopussi Nimi muutettu: Juttusarjan herkkupaloihin kuuluva Saipa 132 Nimi muutettu: Dacia, Samsung, Venäjä, Korea, Ranska ja kaksi vähän erilaista Renault Arkanaa Nimi muutettu: Chery Amulet on tarina siitä, kuinka kiinalaiset tekevät vanhasta Seatista vaarallisen Nimi muutettu: Audi amerikkalaisella moottorilla ja punalipuilla – muun muassa sitä oli Hongqi CA7220 Nimi muutettu: Salaisuuksia Euroopan halvimman sähköauton taustalla Nimi muutettu: Seat Marbella oli omaa sukuaan Panda, mutta sitten tuli välirikko Lue lisää Kaikki artikkelit 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 26.6.2025 Ajoneuvot Myydäänkö Maserati? Stellantis pohtii luksusmerkin kohtaloa 26.6.2025 Ajoneuvot Nissan Qashqai e-Power päivittyy: luvassa pienempi kulutus ja sähköisempi ajettavuus 24.6.2025 Ajoneuvot Diktaattorien autot – näillä loistoautoilla yksinvaltiaat ovat ajaneet 23.6.2025 Uutinen Jenkkiavolavan rekisteröinti väärillä papereilla voi johtaa rajuihin seurauksiin – kymppitonnien autoverot voivat langeta maksettavaksi 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 23.6.2025 Uutinen Kahdesta Kamuxilla myydystä jenkkiautosta löytyi myös manipuloitu matkamittarin lukema 24.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko kuvan auton? (Osa 2) 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?