10.4.2014 Ajoneuvot Päivä rekkamiehenä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Volvon maahantuoja järjestää lähes kaksi kuukautta kestävän kiertueen, jonka ajokkeihin media pääsi tutustumaan ennen varsinaisen kiertueen alkua. Uusimmat kuorma-autot ovat helppoja ajaa ja turvavarusteita riittää. Volvo on uusinut tai uudistanut nopeaan tahtiin koko kuorma-automallistonsa. Maahantuoja järjestää lähes kaksi kuukautta kestävän kiertueen, jonka ajokkeihin media pääsi tutustumaan ennen varsinaisen kiertueen alkua. Omat kokemukseni kuorma-autoilusta alkavat 1970-luvun loppupuolelta Fredrikinkadulta, Nelskylän autokoulun Mercedes-Benz LP 1113:n ohjauspyörän takaa. Autossa oli synkronoimaton vaihteisto, mikä ei helpottanut ajamisen alkeiden opettelua. Armeija-aika kului kuljetusyksikössä, missä Sisut ja niiden niin ikään synkronoimattomat Eaton Fuller -vaihteistot tulivat tutuiksi. Uuden Volvo FMX13 84R -sorakasettiauton ohjaamossa on kuin olisi siirtynyt valovuoden päähän kuorma-autoilun aloitusmuistoista. Istuimen saa säädettyä henkilöautoa monipuolisemmin, mikä onkin tärkeää pitkiä työpäiviä silmälläpitäen. Vaikka katkaisimia, mittareita ja hallintalaitteita on runsaasti, ovt ne kevyttoimisia ja sijoitettu ergonomisesti. Automatisoituun vaihteistoon päätyy yli 90 prosenttia Volvo-kuorma-autojen ostajista. Useimmissa tapauksissa elektroniikka oivaltaa kuljettajaa paremmin oikean ja kulutuksen kannalta parhaan vaihtamishetken. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Ajaminen lähes henkilöautomaista Liikkeellelähtö tekee vaikutuksen. Kaasupolkimen painallus vapauttaa sähköisen käsijarrun ja pienessä ylämäessä automatiikka pitää autoa paikallaan pari sekuntia sen jälkeen kun jalan siirtää jarrulta kaasulle. Vaikka ensimmäisenä ajetun yhdistelmän tehopainosuhde oli kahdeksan auton huonoin, pysyi silläkin yllättävän hyvin liikenteen mukana. Ajaminen on lähes henkilöautomaista. Risteyksissä ja tiukoissa kaarteissa on syytä muistaa auton yli 20 metrin kokonaispituus – ja se, että 68 tonnin kokonaismassa ei pysähdy aivan niin nopeasti kuin pikkuauto. Päivän aikana ajettiin eteläsuomalaisilla teillä reippaasti yli kolmensadan kilometrin matka. Sää vaihteli kuin tilauksesta kauniista auringonpaisteesta lumipyryyn, joten autot joutuivat testiin todellisissa olosuhteissa. Reitti vei pois moottoriteiltä. Keulat suunnattiin paljon pienemmille teille, joilla ajettavuus ja kuljettajan työn vaativuus tulivat hyvin esiin. ”Uinuu Putaa, Konginkangas Laukaa…”, käänsi Juha Vainio vuonna 1989 Matti Eskon esittämän Huomenta Suomi -laulun. Eipä voinut sananikkari tietää, että 15 vuotta myöhemmin Konginkankaalla tapahtuisi tieliikenteemme tuhoisin onnettomuus. Valitettavasti tiet eivät ole muuttuneet kymmenessä vuodessa paljoakaan paremmiksi, pikemminkin päinvastoin. Tienpidon määrärahoista ja teiden rakentamisesta nipistetään jatkuvasti varoja muihin, tärkeämpiin kohteisiin. Mutta yksi asia on muuttunut merkittävästi ja se on kuorma-autojen turvallisuus. Nykyvarustukseen kuuluu ajonvakautus, joka ei huolehdi vain vetoautosta, vaan seuraa koko ajan myös perävaunun liikkeitä niitä tarvittaessa korjaten. Kaistavahti ja mäkilähtöavustin Uusimmista kuorma-autoista voidaan sanoa, että tulevaisuus on täällä tänään. Saatavissa on erillinen etujousitus, joka nostaa ohjaustuntuman paremmaksi kuin huonoissa henkilöautoissa. Monipuoliseen jarruohjelmapakettiin kuuluu muun muassa edellä mainittu mäkilähdön aputoiminto ja vetoauton ja perävaunun välisen jarrutusvoiman säätö. Aktiivista turvallisuutta voidaan lisätä kaistavahdilla, kuljettajan vireystilan valvonnalla, etutörmäysvaroittimella ja mukautuvalla vakionopeudensäätimellä. Lista on aivan kuin parhaissa henkilöautossa, mutta järjestelmien toiminta on yli 50 tonnin kokonaispainoisessa yhdistelmässä paljon vaikuttavampaa. Loppupuolellaan koeajoreitti kulki Lahden kehätietä iltapäivällä neljän ruuhkan aikaan ja ajamani puoliperävaunullinen Volvo FH 540 eteni mukavasti liikenteen mukana. Kun edessä ajaneet autot alkoivat hidastaa nopeuttaan, teki mieli painaa jarrua. Mutta Volvon teknikko kehotti antamaan vallan tekniikalle. Kokemus oli vaikuttava, kun raskas yhdistelmä jarrutteli ja kiihdytteli muun liikenteen tahtiin, eikä kuljettajan tarvinnut tehdä muuta kuin kääntää vähän ohjauspyörää. Vasta nopeuden putoaminen alle 20 kilometrin tuntinopeuteen johti siihen, että ajajan piti jälleen käskeä kaasu- ja jarrupolkimia. Kursivoidut tekstit Matti Eskon lauluista, Huomenta Suomi ja Olen rekkamies. Teksti ja kuvat: Toni Jalovaara Lue lisää Kaikki artikkelit 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version – Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa 15.4.2024 Ajoneuvot Melkoisen uskomaton käänne: Alfa Romeo joutuu vaihtamaan alle viikon vanhan uutuutensa nimen, koska se on tulkittu lain vastaiseksi – tervetuloa siis uusi Alfa Romeo Junior 14.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-EQ EQS päivittyi – keulassa on nyt enemmän S-sarjaa 13.4.2024 Ajoneuvot Tässä on uudistunut Audi S3 – reseptissä mukana aiempaa enemmän ÄRRÄSSÄÄ 12.4.2024 Ajoneuvot Alfa Romeo Milano on melko pieni auto mutta kiistatta jättimäinen uutuus 10.4.2024 Ajoneuvot Koeajo: Peugeot e-Partner XL eTrek – korkealta, muttei kovaa 9.4.2024 Ajoneuvot Hondan uusi vetyauto on CR-V e:FCEV – yhdistää sähkön ja vedyn parhaita puolia 8.4.2024 Ajoneuvot Valtakunnan ykkösauto vaihtuu – mennäänkö perinteisellä, sähköllä vai crossoverilla? – Ja mikä tärkeintä, mihin asioihin presidentti itse voi autovalinnassa vaikuttaa? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 17.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz CLE Coupé – kun osakesalkku pullistelee 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version - Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 11.4.2024 Liikenneturvallisuus Suomessa myytävä turvaistuin hajosi törmäyskokeessa – aiheuttaa vakavan loukkaantumisriskin lapselle 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?