1.7.2022

Passat-luokan sähköinen: Volkswagen ID.AERO

ID.AERO on vasta konsepti, mutta on voittanut kaikki muut tähänastiset ID-mallit jo ainakin yhdessä asiassa: aerodynamiikassa. Tuotantomallia ei tarvitse odottaa kovin kauaa.

ID.AERO edustaa erästä tärkeää näkökulmaa automaailmassa, nimittäin aidon virtaviivaista muotoilua. Se oivallettiin kunnolla ensi kertaa 30-luvulla, mutta viime vuosina se on yllättävällä tavalla unohtunut. Luonnonlakien mukaan matalammalla kappaleella on pienempi ilmanvastus, kuin korkeammalla. Juuri sen vuoksi ID.AERO on fastback-korinen sedan, eikä suinkaan suuren otsapinta-alan kaupunkimaasturi.

ID.AERO rakentuu esimerkiksi ID.4:n tavoin konsernin MEB-perusrakenteelle.

Maailman ensimmäinen tuulitunnelissa testattu, ja siten oikeasti ilmanvastusasioiden puolesta mietitty automalli oli vuoden 1934 Chrysler Airflow. Uuden ja ihmeellisen asian vuoksi aerodynamiikka kuului keskeisesti auton brändäykseen. Hauskaa, että aerodynamiikka-teema on otettu samalla tavalla myös ID.AERO:n tuotenimeen vuonna 2022.

Konseptiauto on melkein viisi metriä pitkä ja se on suunniteltu aerodynamiikan periaatteita noudattaen. Kattolinja laskeutuu auton takaosaa kohti coupémaiseen tyyliin. Ilmanvastuskerroin on 0,23.

- ID.AERO -konseptiauto antaa ensisilmäyksen seuraavasta ID.-malliperheen jäsenestä. Se on auto, jossa yhdistyy tunteisiin vetoava muotoilu ja aerodynamiikka. Se tarjoaa toimintamatkaa jopa yli 600 kilometriä sekä runsaasti tilaa ja premium-luokan sisustamateriaaleja. Seuraten Volkswagen ID.4 -mallia, tämä on seuraava maailmanlaajuinen mallimme Euroopassa, Kiinassa ja Yhdysvalloissa, sanoi Volkswagen-brändistä vastaava johtaja Ralf Brandstätter

Perinteiset ovenkahvat on korvattu valaistuilla kosketuspinnoilla, jotka vähentävät ilmanvastusta edelleen.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Tuotantoon Euroopassa jo ensi vuonna

Uuden täyssähköisen mallin tuotantoversion odotetaan tulevan ensin Kiinan markkinoille vuonna 2023. Volkswagenin suunnittelee myös Euroopan malliversion tuotannon aloitusta Emdenin tehtaalla vuonna 2023. Emden on huomionarvoisesti Passatin ja Arteonin valmistuspaikka, kun taas muut ID-mallit syntyvät Zwickaun tehtaalla.

Auto on varustettu energiasisällöltään 77 nettokilowattitunnin akustolla. Toimintamatkaa kerrotaan riittävän yli 600 kilometrin verran.

Lähde ja kuvat: Volkswagen Teksti: Benjamin Helander

Luetuimmat