Pieni auto, suuremmat munuaiset: BMW X1 -mallisto uudistuu
Uudistettu BMW X1 tarjoaa aikaisempaa räväkämpää ulkonäköä ja tulevaisuudessa myös lataushybridimallin.
BMW:n pienimmälle katumaasturille, X1:lle, julkaistiin malliston kasvojenkohotus. Jokainen mallisarja perusmallista M Sporttiin saa yksilöllisen muodonmuutoksen.
Näkyvin muutos on keulassa, uuden muotoilun saaneessa puskurissa on entistä suuremmat ilmanottoaukot, integroidut led-sumuvalot ja valmistajan trendin mukaiset suuremmat munuaiset. Auton takapuskurin upotus on muotoiltu uudelleen ja se on saanut auton päävärin.
Urheilullisemman näköisessä vaihtoehdossa, M Sportissa, on muita malliversioita matalampi jousitus ja M aerodynamiikkapaketti.
Faceliftin mukana tulee myös kolme uutta metallivärivaihtoehtoa, joista yksi on saatavilla ainoastaan M Sport malliin. Valittavana on myös neljä uutta vannemallia.
Kolme eri näyttövaihtoehtoa
Vakiovarusteena X1:ssä on viihdejärjestelmä 6,5-tuumaisella näytöllä. Lisävarusteena tämän tilalle voi valita joko 8,8-tuumaisen näytön tai uuden, 10,25-tuumaisen kosketusnäytön jota voi käyttää kolmella eri tapaa: ääniohjauksella, kosketusnäytöllä tai tutulla iDrive-ohjaimella.
Sisustaan on tarjolla kolme uutta verhoiluvaihtoehtoa ja ympärysvalon voi vaihtaa asetuksista kuuteen eri väriin. Lattiamatot on koristeltu värillisillä reunoilla ja tikkauksilla.
Uutena ominaisuutena X1:ssä kuljettajan puolen peili projektoi kaksisävyisen X1-logon maahan auton lukitusta avattaessa.
Uutuutena lataushybridi
Uudistettuun X1:een saatavilla olevat moottorit ovat kolme- tai nelisylinterisiä ja kaiken kaikkiaan tarjolla on 16 eri moottori/vaihteisto-yhdistelmää.
Kesään mennessä kaikki X1 malliston bensiini- ja dieselmoottorit tulevat täyttämään EU6d-temp-päästövaatimuksen. Tällä hetkellä vaatimuksen ovat jo täyttäneet sDrive16d ja xDrive25d-mallit.
sDrive16d on saatavilla kuusivaihteisena manuaalina tai seitsemänvaihteisena kaksoiskytkinautomaattina. Yhdistetyksi kulutukseksi tälle 116-hevosvoimaiselle tekniikalle luvataan manuaalivaihteistolla 4,1–4,4 ja automaattivaihteistolla 4,2–4,4 litraa sadalle kilometrille.
Tehokkaampi versio, xDrive25d tuottaa parhaillaan tehoa 231 hevosvoimaa ja 450 newtonmetriä vääntöä. Näillä lukemilla X1:n luvataan kiihtyvän 0–100 km/h 6,6 sekunnissa. Ilmoitettu kulutus pysyy silti kohtuullisena, 4,9–5,2 litraa sadalla kilometrillä.
Bensiinimalli xDrive25i kiihtyy kahdeksanvaihteisen Steptronic-automaattivaihteiston avulla 0–100 km/h 6,5 sekunnissa 231 hevosvoiman siivittämänä ja sen kulutukseksi on mitattu 6,3 – 6,8 litraa per sata kilometriä.
Maaliskuussa 2020 tuotantoon tulee myös lataushybridi xDrive25e. BMW:n uusimmalla akkuteknologialla varustetulla voimalinjalla X1:n luvataan kulkevan pelkällä sähköllä yli 50 kilometriä 9,7 kilowattitunnin akustolla.
Lähde ja kuvat: BMW
Keskustelu