23.4.2020

Porsche-pomo linjaa: Tesla ei ole suora kilpailijamme

Taycan Tesla

Porschen tuotekehitysjohtaja kertoo haastattelussa mietteitään Teslasta, sähköisistä urheiluautoista ja vedystä. Keskustelu Taycanin ja Teslan välillä on johtajan mukaan eri asioiden vertaamista.

Taycan vastaan Tesla – aihe on ollut kuuma heti Porschen ensimmäisen täyssähköauton julkaisusta alkaen. Automallien parivertailu alkoi välittömästi Excel-tasolla, ja sen jälkeen kaksikko on esiintynyt suurissa parivertailuissa esimerkiksi maineikkaan Car & Driverin sivuilla.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Taycan vs. Tesla

Alkoipa autojen välinen vertailu heti Porschen julkaistua Taycan Turbo S:n Nürburgring-aika. Hetkeä myöhemmin Elon Muskin Twitter-tili lauloi jo lupauksia nopeammasta suorituksesta, ja kolmen sähkömoottorin vauhdittama Model S -prototyyppi kiersikin rataa ahkerasti.

Automotive News Europen mukaan Porsche itse ei pidä Teslaa suorana kilpailijana. Pääperustelu tähän on se, että amerikkalaisvalmistaja pyrkii edullisemmilla malleillaan suursarjatuotantoon, jonka Porsche jättää Volkswagen Groupin muille brändeille.

Haastattelussa Porschen tuotekehitysjohtaja Michael Steiner kommentoi myös Teslan akkuteknologiaa.

–Tesla käyttää  erilaisia kennoja, kemioita ja erilaista jäähdytysjärjestelmää kuin Porsche. Kaikella on omat etunsa ja haittansa, mutta mielestämme esimerkiksi suuriakkuisten Model S -mallien ratkaisut eivät ole ideaalisia kestoltaan. Uskomme itse pienempään, edullisempaan ja keveämpään akkuun, jota voidaan ladata nopeammin, Steiner kommentoi.

Lienee syytä mainita, ettei Taycan Turbo S:n ja Model Long Rangen akkukoko  niin hurjasti eroa: Porschessa on 93,4  kilowattituntinen akku (käytettävissä 83,7 kWh) ja Teslassa 100 kilowattituntia (käytettävissä 95 kWh). Suurin ero koossa onkin Porschen huomattavasti suuremmassa  netto- ja bruttokapasiteetin erossa – akkujen kestoikää suojellaan jättämällä varaustason ääripäihin puskuria.

Steiner myös kertoo, ettei Porschen tavoitteena ole olla markkinajohtaja toimintamatkan pituudessa.

Lue täältä Moottorin Porsche Taycan 4S -koeajo.

Sähköisen urheiluauton haaste

Steiner myös kertoo miten mahdolliset tulevat täyssähköiset urheiluautot asettavat omat haasteensa.

–Uskomme mataliin urheiluautoihin. 911- ja 718-mallien kuljettajat haluavat istua mahdollisimman lähellä tietä. Sähköautoissa on matala painopiste alhaalle sijoitetun akun ansiosta, mutta urheiluautossa myös kuljettaja täytyisi saada sijoitettu alas, jotta ajokokemus tuntuu oikealta. Siksi haluaisimme kehittää urheiluautoja varten SPE-Electric -perusrakenteen, mutta kehityspäätöstä ei ole vielä lukittu.

Entä vety-Porsche?

Polttokennoista Steiner ei ainakaan vielä innostu. Hän kertoo Porschen tutkivan asiaa, mutta toistaiseksi ongelmana on polttokennojen teho: tyypillinen polttokenno tuottaa 100 kilowattia, joten korkeita huipputehoja varten tarvitaan suuri puskuriakku. Polttokennon ja suuren puskuriakun yhdistelmä vie paljon tilaa. Lisäksi Steiner kertoo järjestelmän kokonaishyötysuhteen olevan huono: tarvitaan paljon energia tekemään vedestä vetyä, jakelemaan se asemille ja muuntamaan se taas takaisin sähköksi polttokennossa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Polttomoottoripanostus jatkuu

Steiner myös kertoo Porschen jatkavan myös polttomoottorien kehitystä, sillä esimerkiksi katumaasturi Macan tarvitsee tietyillä markkina-alueilla yhä perinteistä voimanlähdettä ladattavan hybridin tai täyssähköversion rinnalla. Hän kuitenkin kertoo Porschen pyrkivän erottelemaan käyttövoimat selkeästi, jotta sähköversion tunnistaa heti liikenteessä.

–Uskomme sähköautoilijoiden haluavan erottua joukosta, Steiner summaa.

Teksti ja kuva: Lauri Ahtiainen, lähde: Automotive News Europe

Luetuimmat