6.10.2020 Ajoneuvot Puolen vuoden koeajo: jos haluat tilaa, joudut tinkimään toimintamatkasta Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Mercedes-Benz A 250 e:n täyssähköinen toimintamatka on tullut testattua viimeisten kuukausien aikana useaan otteeseen. Tällä kertaa pääsimme koeajamaan täysin samalle tekniikalle pohjautuvan B250 e -sisarmalliin joten luonnollisesti on pienoisen toimintamatkavertailun aika. Kymmenen tuhannen kilometrin matkan muutaman viikkoa sitten rikkonut Mercedes-Benz A 250 e on ollut pidempiä sisämaan ajomatkoja vaille tiheästi latauksessa, ja sitä myötä täysin sähköisiä kilometrejä on noin puolet autolla ajetuista.Käytäntö on osoittanut, että sähkö riittää sekalaisessa ajossa noin 60–70 kilometrin toimintamatkaan ennen kuin täytyy turvautua bensiinin voimin liikkumiseen. Parhaillaan toimituksen pihein kuljettaja on saavuttanut jopa 82 täyssähköistä kilometriä yhdellä latauksella.Vastikään saimme koeajoon B 250 e -tila-auton, joka vastaa tekniikaltaan täysin puolen vuoden koeajomme A 250 e:tä. Sattumalta värikin on sama! Ainoana erona on suurempi kori, eli B 250 e soveltuu esimerkiksi lapsiperheiden käyttöön A-sarjaa paremmin. Saimme otollisen tilaisuuden testata, miten paljon paremmat sisätilat syövät sähköistä toimintamatkaa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyErot teknisissä tiedoissa varsin pienetA-sarjan WLTP-toimintamatkaksi ilmoitetaan 60–68 km ja B-sarjalle 56–67 km. A-sarjan omamassa on 1 680 kg ja B-sarjan 1 725 kg. A-sarjan ilmanvastuskerroin on 0,27 ja otsapinta-ala 2,19 neliömetriä, eli näiden tulona kokonaisilmanvastukseksi saadaan 0,59 neliömetriä. B-sarjan ilmanvastuskerroin on 0,25, otsapinta-ala 2,4 neliömetriä eli kokonaisilmanvastus on 0,60 neliömetriä. Ero on siis varsin pieni niin massan kuin kokonaispinta-alan osalta.Toimintamatkan ero virallisia lukemia suurempiPaljonko B 250 e:llä sitten pääsee sähköisesti? Sekalaisessa ajossa akku tyhjentyi keskimäärin 55 kilometrin matkalla, mutta otanta oli tosin ainoastaan kaksi ajokertaa. Ainoastaan moottoritietä paahtaessakin B-sarjassa riittää virtaa 49 km matkalle.Tulokset eivät ole täysin verrattavissa A-sarjan kokemuksiin, koska toimintamatkalenkkejä ei ole ajettu täysin samoissa olosuhteissa. Tämän perusteella kuitenkin vaikuttaisi, että A-sarjan kompaktimmat mitat tuovat enemmän etua kuin WLTP-lukemat antavat ymmärtää. Vaikka B-sarjan ilmanvastuskerroin on saatu pudotettua varsin alhaiseksi, ei suuremmat sisätilat tule ilman kustannuksia sähköisessä toimintamatkassa.Huonoksi B 250 e:n toimintamatkaa ei tästä tappiosta huolimatta voi moittia. Tarkemmin autoon palaamme tulevaisuudessa koeajon muodossa.Teksti ja kuvat: Eetu Kokkonen Lue lisää Kaikki artikkelit 15.7.2025 Ajoneuvot Viileää ilmaa vai kallis remontti? Säännöllinen ilmastointihuolto voi säästää satoja euroja 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? 10.7.2025 Ajoneuvot Tässä on uusi Mazda CX-5 – erottuvuustekijöitä riittää, eikä vähäisimpänä ahtamaton 2,5-litrainen bensiinimoottori vuonna 2025 10.7.2025 Ajoneuvot Hyundai tylyttää: ”kukaan ei enää halua manuaalivaihteistoja” 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen