4.8.2020 Ajoneuvot Puolen vuoden koeajo: kun latasimme Mercedes-Benz A 250 e:n täyteen tavaraa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ladattava Mercedes-Benz A 250 e:mme otti heinäkuun lopulla osaa kesän kuljetustalkoisiin. Samalla tuli selvitettyä hybridimallin tavaratilan todellinen kapasiteetti. Tähän asti olemme Puolen vuoden koeajo -juttusarjassa keskittyneet Mercedes-Benz A 250 e:n kulutusseurantaan niin sähköllä kuin bensiinilläkin, mikä onkin itsestään selvää auton ladattava hybriditekniikka huomioon ottaen. Mutta koska auto on toimituksen käytössä näinkin pitkään, jutussa kulkee rinnalla myös toinen juoni eli se, millainen itse auto on käyttää kaikkien ekosysteemiensä lomassa.Mersumme on ollut testin alkutaipaleet muiden toimituksen jäsenten käytössä, ja sattumoisin allekirjoittaneen ensimmäinen kokemus autosta osui hetkeen, jolloin autolla piti siirtää runsaasti tavaraa paikasta A paikkaan B. Tehtävää ei helpottanut se, että varsin pian kävi selväksi kaman liiallinen määrä; onneksi kyydissä istujia ei ollut kuin kolme, joten kevyempiä kolleja oli mahdollista sijoittaa myös matkustamoon kuljettajan taakse.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTavaratila teoriassa kunnossa…Aiemmat kokemuksemme A-sarjan Mercedeksen tavaratilasta ovat olleet hyvin positiivisia, kun ottaa huomioon auton kokoluokan kompaktien premium-autojen segmentin edustajana. Kun A-sarja otti ensiesittelynsä jälkeen tuoreeltaan osaa parivertailuumme luokan hallitsevaa mestaria Audi A3:a vastaan kesällä 2018, ihastelimme sitä, miten kuormausaukkoa oli uuden sukupolven myötä laajennettu. Kun aiemmassa mallissa leveät takavalot olivat suoraan kuormaajan tiellä, nyt viipaleet valoista aukeavat luukun mukana, mikä helpottaa lastattavuutta olennaisesti.Kun vielä luukku aukeaa korkealle ja nostokynnys on alhainen, tavaratilan käytettävyys on kohonnut kaiken kaikkiaan uudelle tasolle. Ja vertailussahan arvostelimme A-mersun kontin sekä pidemmäksi että leveämmäksi kuin Audin vastaavan – A3 puolestaan petrasi tilan syvyydessä eli välimatkassa hattuhyllystä tavaratilan pohjaan.…mutta mataluus väistämättä mukanaJuuri tuo syvyys tulee kuitenkin vastaan, kun tarkastellaan nimenomaan ladattavan hybridimallin A 250 e:n tavaratilaa. Taka-akselin tuntumaan sijoitettu akusto komponentteineen ottaa väkisinkin oman osansa, joten tila on jonkin verran matalampi.Valmistajan ilmoituksen mukaan asia realisoituu 45 litraa pienempänä tilavuutena, kun verrokiksi otetaan nykyisen A 200:n tavaratila (310 vastaan 355 litraa). Virallisten mittojen mukaan A 250 e:n kontin pohja sijaitsee lisäksi 4 cm korkeammalla, mikä alleviivaa aiemmat testikokemuksemme tilan syvyydestä.Asiassa on toki hyvätkin puolensa. Se toinen tärkeä kuormauskynnyksen mittari eli kynnys tilasta ulos on olematon, koska A 250 e:ssä tavaratilan pohja sijaitsee tismalleen samalla korkeudella kuin puskurin yläpintakin. Painavien tavaroiden purkamiseen ei siis tarvitse käyttää ylimääräisiä ponnisteluja. Toisaalta testiauton Burmester-äänentoistoon liittyvä subwoofer vie viimeisenkin latauskaapelille varatun paikan välipohjan alta, kuten aiemmin kerroimme.Näin ollen latausjohto pitää sijoittaa tavaroiden kanssa samaan tilaan, mikä toisaalta on melko yksinkertainen toimenpide – ainahan putkikassien sun muun sälän joukkoon jää jonkin verran ylimääräistä ilmatilaa, johon joustavan johdon häiriönpoistajineen saa sullottua.Edellä mainittu kritiikki haittaisi selvästi enemmän, jos kyseessä olisi varsinaisesti perhekäyttöön tarkoitettu automalli. Viisiovisen pienehkön laatuluokan auton sen sijaan ei tarvitse venyä tällaisiin kuljetustarpeisiin kuin satunnaisesti, ja kuten kokemuksemme kertoo, siitäkin selvittiin loppujen lopuksi ongelmitta lävitse.Teksti: Jussi Saarinen, kuvat: Lauri Ahtiainen ja Jussi Saarinen Lue lisää Kaikki artikkelit 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 26.6.2025 Ajoneuvot Myydäänkö Maserati? Stellantis pohtii luksusmerkin kohtaloa 26.6.2025 Ajoneuvot Nissan Qashqai e-Power päivittyy: luvassa pienempi kulutus ja sähköisempi ajettavuus 24.6.2025 Ajoneuvot Diktaattorien autot – näillä loistoautoilla yksinvaltiaat ovat ajaneet 23.6.2025 Uutinen Jenkkiavolavan rekisteröinti väärillä papereilla voi johtaa rajuihin seurauksiin – kymppitonnien autoverot voivat langeta maksettavaksi 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 23.6.2025 Uutinen Kahdesta Kamuxilla myydystä jenkkiautosta löytyi myös manipuloitu matkamittarin lukema 24.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko kuvan auton? (Osa 2) 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?