24.2.2022

Renaultin vetyauto kuvassa konseptina – tulossa toukokuussa

Renaultin vetyauto

Ensimmäisen kuvan mukana selvisi tyyli ja palanen voimalinjaa. Renaultin vetyauto paljastetaan konseptina toukokuussa.

Ranskalainen suunnikasmerkki elää mielenkiintoisia aikoja. Allianssi Nissanin kanssa vaikuttaa yllättävänkin vahvalta ratkaisulta. Renaultin vetyauto on todellisuutta ainakin konseptin verran.

Renault etenee tällä hetkellä vauhdikkain askelin monella rintamalla. Täyssähköinen Renault Megane E-Tech Electric jätti itsestään positiivisen kuvan ensikokeilulla ja toisaalta on jo tulossa nimen Austral saanut katumaasturi. Nyt kurkistetaan hieman pidemmälle tulevaisuuteen.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Renaultin vetyauto

Siellä saattaisi majailla Renaultin vetyauto. Itse vetyhän ei suinkaan ole vieras elementti ranskalaimerkille. Esimerkiksi lokakuussa kerroimme kattavasti Renault Master H2-TECH -vetypakettiauton prototyypistä ja samassa yhteydessä myös tarkemmin vetyvisiosta.

Tällä kertaa liikutaan selvästikin henkilöautojen puolella. Toinen mielenkiintoinen seikka liittyy voimalinjaan ja siitä käytettyyn sanamuotoon, mutta palaamme tähän vielä hetken kuluttua.

Auto esiteltiin yhtiön tulosjulkistuksessa ja rehellisyyden nimissä tiedot ovat vähissä. Ainakin keulailmeestä voi vetää johtopäätelmiä tulevasta muotoilusuuntauksesta. Mieleen tulee jollain tavoin toisen konsernin ranskalaista premiumia, eli DS 4.

Huomiovalot ovat kulmikkaat ja konepellistä erottaa voimakkaat pokkaukset. Jollain tavoin mieleen tulee myös jo julkistettu edullinen retrohenkinen täyssähköauto Renault 5.

Konseptilla ei ole minkäänlaista nimeä – tai ainakaan sellaista ei ole julkistettu. Renault 4 täytti viime vuoden puolella 60 vuotta ja odottelemme vielä tähän malliin liittyen jotakin uutta, mutta emme tiedä onko vielä sen aika.

Valmistuksen puolla painoarvoa kerrotaan siirretyn kiertotalouden ja kestävän kehityksen suuntaan. Konseptiauton kerrotaan hyödyntävän kierrätettäviä materiaaleja auton valmistuksen eri vaiheissa.

Valmistaja on painottanut, että se ei luo konseptiautoja tai muotoilututkielmia huvin vuoksi, vaan ne ovat aina vaihe oikean sarjatuotantoauton valmistukseen. Se lupailee tällekin tuotteelle vielä elämää.

Tästä päästään voimalinjaan. Mitään tarkempaa ei vielä paljastettu, vaan sen suhteen joudumme odottamaan toukokuussa koittavaa julkistusta.

Renault käyttää tiedotteessaan termiä "hydrogen engine", jonka hyvin suora käännös olisi vetymoottori. Tämä kuulostaa vedyllä toimivalta polttomoottorilta Toyotan GR Yaris H2 -konseptiauton tapaan. Käytännössä kyseessä on perinteinen polttomoottori, joka on pienin muutoksin saatu toimimaan vedyllä.

Tämä on mielenkiintoinen suuntaus. Toistaiseksi Renaultin vetypanostus on kulkenut hyötyajoneuvopuolella ja polttokennoteknologialla.

Konseptiauton voimalinja ei toki suoraan tarkoita saman tulevan tarjolle tuotantoautoon, mutta ainakin se kertoo valmistajan mielenkiinnosta ratkaisua kohtaan. Toistaiseksi on jäätävä odottamaan toukokuuta, mutta pellin alla muhii mielenkiintoisia.

Teksti: Henri Posa Kuvat ja lähde: Renault

Luetuimmat