18.12.2023

Škoda kiilaamassa rekisteröintivuoden kakkoseksi ”vanhalla mallistolla” – ensi vuonna luvassa valtava määrä uutuuksia

Kun vuosi 2023 on lopuillaan, Škoda on palaamassa vanhaan tuttuun markkinaosuuteen henkilöautojen ensirekisteröinneissä.

Toyota on Suomessa henkilöautojen ensirekisteröinneissä ollut viime vuosien ajan ykköspaikalla. Tänäkin vuonna Toyotan ensirekisteröinnit ovat ihan omalla luvullaan ja japanilaismerkki nappaa ykköspaikan ensirekisteröintilastoissa noin 16 prosentin markkinaosuudella.

Tänä vuonna kakkospaikka ensirekisteröinneissä on melko varmasti Škodan, ja mikä erikoista, Škoda nappaa sen paikan periaatteessa vanhalla mallistolla, sen syömähampaat ovat olleet Škoda Octavia sekä vuonna 2021 myyntiin tullut Škoda Enyaq -täyssähköauto.

Kakkospaikka ensirekisteröinneissä on vaihdellut viime vuosien aikana. Viime vuonna kakkonen oli Volkswagen, kolmas Kia ja neljännellä sijalla Škoda ja viidentenä Volvo.

Vuonna 2021 järjestys oli Toyota, Volkswagen, Škoda, Kia ja viidentenä Volvo. Edellisenä vuonna, vuonna 2020 järjestys oli muuten sama kuin vuonna 2021, mutta Kia ja Volvo olivat silloin toisin päin.

Škodan markkinaosuus Autoalan tiedotuskeskuksen julkaisemissa marraskuun lopun rekisteröintitilastoissa oli 10 prosenttia. Vaikka joulukuu on vielä kesken, tilastot näyttävät, että 12. päivän kohdalla joulukuuta tämän vuoden markkinaosuus Škodalle on 10,1 prosenttia. Toyota on ykkösena 16,7 prosentin markkinaosuudella ja Volkswagen kolmantena 9 prosentin markkinaosuudella.

Vuosina 2022 ja 2021 Škodan markkinaosuus on ollut 8,4 ja 8,9 prosenttia, kun esimerkiksi vuosina 2020, 2019 ja 2018 markkinaosuus on ollut samaa luokkaa, kuin mihin tämä vuosi päättyy, 10 prosentin hujakoille.

– Tämä vuonna olemme saavuttaneet sen osuuden, mikä meille kuuluu, Škodaa maahantuovan Helkama-Auto Oy:n toimitusjohtaja Maija Koskela sanoo.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Ihmisten kiinnostus herännyt

Kulunut vuosi henkilöautojen kokonaismarkkinassa jää vaisuksi, jo toista vuotta peräkkäin. Tämän vuoden lopussa Suomessa rekisteröidään noin 86 000 henkilöautoa, joka on jo toisen kerran peräjälkeen historiallisen alhainen.

Maija Koskela sanookin, että päättyvä vuosi on ollut kokonaisuutena kummallinen. Mutta hänen mukaansa uuteen vuoteen ja siihen, mitä se tuo automarkkinalla tullessaan, ala ja Škoda lähtee positiivisena liikkeelle.

– Ihmisillä on jälleen selvästi kiinnostusta olemassa, ihmiset ovat lähteneet selvästi liikkeelle, Koskela viittaa kuluttajien halukkuuteen hankkia uusi auto.

– Kun kaikkia talouden ennusmerkkejä seuraa, niin fiilis on positiivinen. Kyllä tämä tästä lähtee, Koskela sanoo.

Škodan temppu henkilöautojen ensirekisteröinneissä on sikäli kiinnostava, että se saavutti kuluvana vuotena asemansa automarkkinalla vanhalla mallistolla. Škoda ei julkaissut vuonna 2023 mitään kovin merkittävää uutta mallia, sillä sen suosituimmat mallit olivat kestosuosikki Škoda Octavia sekä jo yli kaksi vuotta sitten myyntiin tullut Škoda Enyaq -täyssähköauto.

Siihen, että Škoda on onnistunut saavuttamaan markkinaosuudessa toisen paikan, vaikuttaa myös se, että edellä mainitut mallit, Octavia ja Enyaq ovat myös hyvin suosittuja yritysautoissa. Tesla Model Y:n jälkeen Octavia ja Enyaq ovat yritysautorekisteröintien paikoilla 2 ja 3.

Uutuuksia ja uudistuksia luvassa

Jos kulunut vuosi meni Škodalla hyvin niin sanotuilla vanhoilla malleilla, uusi vuosi luvannee sille myös erittäin hyvää. Škodan mallisto uudistuu vuoden 2024 aikana hyvinkin perusteellisesti ja lisäksi myyntiin tulee kokonaan uutta myytävää.

Isoimmat uutuudet Škodalla vuonna 2024 ovat Kodiaq ja Superb, jotka ovat uudistuneet perusteellisesti, kummassakaan ei ole esimerkiksi yhtään samaa korin osaa kuin mitä edellisen sukupolven malleissa on.

Uutuudet, niin Kodiaq kuin Superbkin nähtiin ensimmäistä kertaa Suomessa vierailulla Helsingissä reilua viikkoa ennen joulua.

Moottori pääsi ensimmäistä kertaa koeistumaan uuden Superbin jo marraskuussa. Superb on aina ollut iso auto ja nyt sen tilat ovat vieläkin väljemmät. Superbissa, kuten myös Kodiaqissa entistä tehokkaammat hybridit tekevät tuloaan, ja molemmat autot saavat ladattavan hybridivoimalinjan, jossa on myös pikalatausmahdollisuus. Autot latautuvat parhaimmillaan 50 kilowatin pikalatausteholla, joka tarkoittaa entistä sujuvampaa matkantekoa sähköllä. Lisäksi Kodiaq saa kevythybridivoimalinjan, Superb puolestaan täyshybridin.

Molempien autojen hinnat ovat selvillä tammikuussa, kun niiden ennakkomyynti alkaa. Ensimmäiset autot saapuvat Suomeen toukokuun kieppeillä.

Täyssähkörintamalla isoin uutuus Škodalla on ensi vuonna Elroq, joka Škoda Karoqin täyssähköinen seuraaja. Auto on noin 4,5 metriä pitkä crossover. Se saapunee Suomeen loppupuolella vuotta, syksyn tietämillä.

Isompi täyssähköauto Enyaq ei saa vielä niin sanottua faceliftiä eli elinkaaren puolivälin kasvojen kohotusta, mutta siihen on tulevalle vuodelle tulossa niin sanottu tekninen uudistus. Tiivistetysti voisi sanoa, että Enyaq saa tehokkaammat ja vääntävämmät sähkömoottorit, nopeamman lataustehon sekä paremmin optimoidun akun lämmön hallinnan ja pidemmän toimintamatkan.

Lisäksi Enyaq saa uuteen mallistoon korkeasti varustellun Laurin & Klement -varustetason. Laurin & Klement -varustetasolla oleva Enyaq on malliston kallein ja sitä saa vain 85x-mallin yhteyteen. Škoda Enyaq 85x L&K -versio maksaa ilman lisävarusteita 62 845 euroa ja Škoda Enyaq 85x 4x4 L&K -versio ilman lisävarusteita 65 130 euroa.

Teknisesti uudistunut Enyaq on asiakkaiden tilattavissa heti uuden vuoden alussa.

Lisäksi myös kestosuosikki Octavia saa faceliftin. Uudistuvan Octavian ennakkomyynti alkanee keväällä. Myös Škoda Scala sekä Kamiq uudistuvat maaliskuussa, ne molemmat saavat myös faceliftin.

Teksti ja kuvat Manu Tuppurainen

Luetuimmat