14.3.2017

Suomalaisen suunnittelutyön hedelmä: Nuviz-heijastusnäyttö motoristin kypärään

HUD-näyttö tekee määrätietoisesti tuloaan prätkämaailmaan. Nuvizin suomalaisvoimin suunniteltu ratkaisu soveltuu kiinnitettäväksi lähes mihin tahansa umpikypärään.

Head Up Display, eli HUD-näyttö, jossa nopeus ja ajotiedot heijastetaan suoraan tuulilasiin, on jo hyvän aikaa ollut arkipäivää automaailmassa. Alun perin hävittäjälentokoneissa käytetty järjestelmä on omiaan lisäämään turvallisuutta eri ajotilanteissa, kun katsetta ei tarvitse siirtää tiestä mittaristoon ja takaisin.

Tuulilasiin, tai erilliselle lasinäytölle heijastettavat ajotiedot on verrattain helppo asentaa autoon, mutta moottoripyöräpuolella varuste on edelleen harvinainen, vaikka HUD-näytön tarpeellisuutta moottoripyöräkäytössä ei juuri tarvitse perustella.

Eri valmistajien prototyyppejä aiheesta on jo nähty moneen otteeseen, mutta lopulta ne ovat tulleet haudatuiksi kaikessa hiljaisuudessa. Tyrkyllä olevat laitteet ovat suurimmaksi osaksi olleet valmiiksi kypärän sisään rakennettuja HUD-näyttöjä.

Nuvizin suomalais-amerikkalaisen yhteistyön tuloksena syntynyt HUD-näyttö tarjoaa jotain ihan uutta. Kyseessä on erillinen yksikkö, joka on kiinnitettävissä melkeinpä mihin tahansa umpikypärään.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Melkein valmis paketti

Laiteen ensitutustuminen onnistui taannoin Helsingissä järjestetyssä MP17-näyttelyssä. Kovin konkreettista kokeileminen ei vielä ollut, sillä esillä oli ennakkotiedoista poiketen laitteen prototyyppi. Viimeisintä versiota ei sitkeistä yrityksistä huolimatta saatu ajoissa Helsinkiin ja messuille. Nuvizin edustajan Petri Hirvosen mukaan esitelty prototyyppi on kuitenkin jo hyvin lähellä lopullista versiota.

Kokonaisuuteen kuuluu kypärään kiinnitettävä laite, ohjaustankoon kiinnitettävä ohjain sekä langalliset kuulokkeet ja mikrofoni.

Nuviz kiinnitetään kypärän leukaosaan, jolloin laitteen päässä olevan pieni muovinen läpinäkyvä palikka asettuu käyttäjän näkökentän alareunaan.

Pikaisen kokeilun perusteella voi todeta näytön tapahtumien erottuvan muuten selkeästi, mutta numeroiden näkeminen vaatii katseen siirtämistä ja tarkentamista oikeaan kohtaan.

Nuvizilla tuotehallinnassa työskentelevä Petri Hirvonen kertoo puutteen johtuvan siitä, että prototyypissä numerot on tarkennettu näkymään melko lähelle, noin parin metrin päähän.

Lopullisessa versiossa lukemat on tarkennettu selvästi kauemmas, jolloin näkymän luvataan olevan oleellisesti parempi.

Nuvizia on testattu Yhdysvalloissa ja Suomessa koko viime kesän. Markkinoille sen luvataan saapuvan tulevan ajokauden aikana , joten laitteen kehitystyön voi päätellä olevan loppumetreillä.

Monitoimilaite näyttää, soittaa ja kuvaa

Nuvizin käyttöjärjestelmänä toimii Android ja siihen voi liittää bluetoothilla myös älypuhelimen.

Nuviz lupaa kuljettajalle paljon muutakin informaatiota kuin pelkkiä ajotietoja. Navigoinnin, reittitietojen ja nopeuden lisäksi puheluiden soittaminen sekä puhelimeen tallennetun musiikin kuunteleminen onnistuu. Tieto laitteen käyttötilasta löytyy sen näyttöruudulta. Nuvizissa on myös HD-tasoinen 8-megapikselin videokamera.

Kun tavallista action-kameraa joutuu ajon aikana kuvatessa pitämään päällä pidempiä aikoja, onnistuu Nuvizilla lyhyempien klippien ja kuvien otto nopeasti juuri silloin kun tarve vaatii.

Nuviz käyttää navigoinnissa Heren karttoja, jotka ovat käytettävissä myös offline-tilassa silloin kun yhteydet eivät pelaa

Laitteen eri tiloja sekä kameraa käytetään ohjaustankoon kiinnitettävällä ohjaimella, joka toimii puhelimen tapaan bluetoothin välityksellä.

Uraa uurtavaa yhteistyötä

San Diegossa vuonna 2013 perustettu Nuviz on kokenut lyhyen historiansa aikana omat ylä- ja alamäkensä. HUD-näytön piti alun perin tulla markkinoille jo 2014, mutta toisin kävi.

Rahoitusongelmien ja muiden mutkien jälkeen Nuvizin tuotekehitysyksikkö siirrettiin Suomeen Microsoftin Salon tehtaiden sulkemisen jälkeen. Yritys työllistää tällä hetkellä Salossa 30 entistä Nokialaista. Nuviz on käytännössä tämän ryhmän aikaan saama.

Merkille pantavaa on myös se, että suomalaisissa käsissä laitteen kehitys tapahtui lopulta noin vuodessa aina laitteen nykyiseen muotoon, eli osaamista Salossa riittää edelleen.

Lisävauhtia antoi osaltaan helmikuussa varmistunut Pierer Industrie AG:n tarjoama rahoitus laitteen kehitys- ja viimeistelytyöhön.

Yhteistyöstä on odotettavissa hedelmällistä puolin ja toisin, sillä Pierer Industrie AG on muun muassa KTM Industriesin, Husqwarna Motorcyclesin sekä WP Suspensionin emoyhtiö.

Tarkkaa päivämäärää Nuvizin markkinoille ilmestymiselle ei toistaiseksi ole kerrottu, mutta  tulevan ajokauden aikana sen on luvattu tapahtuvan. Laitteen tarkka hintakin on vielä salaisuus, mutta ennakkoarvion mukaan se sijoittunee 600–700 euron välille.

Teksti: Sami Puskala Kuvat: Nuviz

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat