Ajoneuvot Autonäyttely Frankfurt 2017 Uutinen 20.9.2017
Tavalliset, tehokkaat ja tulevat: mitä lopulta nähtiin Frankfurtissa 2017?
Tomujen laskeuduttua on aika koostaa Frankfurtin kansainvälisen autonäyttelyn juttusato saman katon alle.
Frankfurtin autonäyttely tarjosi jälleen komean katsauksen erityisesti saksalaisen autoteollisuuden mielenmaisemiin. Lukuisat merkit loistivat myös poissaolollaan, mutta siitäkin huolimatta vastassa oli melkoinen uutuusvyörytys.
Kiteytimme Frankfurtin autonäyttelyn yleiset linjaukset koostejutussa ”Ei kateutta autoteollisuudelle: maasturien, sähköautojen ja poliittisen pelin ristiriitaisuus”, jossa pohdimme miten ristiriitaisia autovalmistajiin lähivuosina kohdistuvat vaatimukset oikein ovat. Volkswagen-ryhmän suuria linjoja veti puolestaan pääjohtaja Matthias Müller, jonka autonäyttelyn ennakkotilaisuuden puheenvuoron tärkeimmät kohdat voi lukea jutustamme ”Volkswagenin pääjohtaja Matthias Müller: vuonna 2025 neljännes täyssähköautoja”.
Ihanan tavallista omaan pihaan
IAA ei ollut pelkästään sähäkän ja räväkän esiinmarssia, sillä monet esitellyistä automalleista ovat tuikitavallisia ja löytynevät suomalaisestakin katukuvasta lähivuosina.
- Opel Grandland X – myös ladattavana hybridinä
- Jaguar E-Pace – uutuusmaasturi on halvin tie Jaguarin rattiin
- Uusi Insignia avaa mökkikauden: Opel Insignia Country Tourer
- Täysin uusi pintaremontilla – toisen painoksen Dacia Duster
- Mä viisastun salaa – Volkswagen Golf Sportsvan ja varovaisin facelift
- Fiksummin ja komeammin: Ford EcoSport pesi kasvonsa
- Neljäs kerta toden sanoo: uusi SsangYong Rexton
- Premiumia kiinalaisittain – Wey ja merkillinen tarina
- Modulaarisesti tuttu – uusi Subaru Impreza ei riko kaavaa
- Muksut maastorattaisiin ja menoksi: Land Rover ja iCandy yhteistyöhön
- Honda CR-V Hybrid Prototype – mitä seuraavaksi suosikkimaasturille?
Tehoa, niin paljon tehoa
Tuttuun tapaan kansainväliset autonäyttelyt ovat oivallinen tilaisuus valmistajille erilaisten tehomallien esittelyyn, ovathan komeat sporttimallit ja säväyttävät teholukemat hyvä tapa erottautua naapuriosaston tarjonnasta. Aina ei tehoakaan tarvita edes paljoa: yli 1 000 hevosvoiman Project ONE:n kaverina listalla on myös 138-hevosvoimainen Suzuki Swift Sport.
- Todellinen katujen F1 – yli 1000 hevosvoiman Mercedes-AMG Project ONE
- Leveä ja komea Renault Megane RS – markkinoiden näyttävin sportti?
- Perinteisen pirteyden paluu: Opel Insignia GSi
- Nelivetoinen sporttisedan – BMW M5 hioo edeltäjiensä kaavaa
- Tuhannen sähköhevosen lupaus Japanista: Aspark Owl
- Koska nopea farkku on upea – Audi RS 4 Avant
- Brabus Classic – klassikkomersut pääsevät taivaaseen
- Olkoon voima yhä kanssamme – tässä Frankfurtin tehohirmut
- Uusi sähköinen kilpasarja Jaguarilta: I-Pacet lämmittävät Formula E -sarjaa vuonna 2018
- Suzuki Swift Sport – hilpeä ja helppo pikkusportti
- Porsche 911 GT3 Touring – kaikkien aikojen paras 911?
- Hurja Bugatti Chiron on huipulla yksin: 0–400–0 km/h 42 sekunnissa
- Paljonko maksaa puu? Lähikuvissa upea BMW M760Li Nautor’s Swan
- Älä säädä näyttöäsi – väripommi BMW i8 MemphisStyle
Siisti sähköllä, kätevästi konseptilla
Valmistajien konseptivisioissa pohdittiin jälleen sähköautoilua lähivuosina ja autonomista liikennettä lähivuosikymmeninä. Näkyipä konseptileimalla varustettuna muutama sellainenkin auto, jotka nähdään liikenteessä sangen pian – ainakin jossain muodossa. Esimerkiksi Honda lupaili, että Urban EV Concept -kaupunkiauto nähdään Euroopassa jo 2019.
- BMW i Vision Dynamics – kohti tavallisempaa tulevaisuutta
- Tulevaisuuden Civic on siistimpi – Honda Urban EV Concept
- Matkalla A-sarjan tulevaisuuteen – Mercedes-Benz Concept EQA
- Merkki menneisyydestä lähitulevaisuuden parissa: Borgward BXi7
- Bridgestone AirFreeConcept: hyvästit tyhjille pyöränkumeille
- BMW X7 iPerformance – munuaisilla kuorrutettua massiivisuutta
- Volkswagenin pääjohtaja Matthias Müller: vuonna 2025 neljännes täyssähköautoja
Tekstit ja kuvat: Lauri Ahtiainen ja Aake Kinnunen