19.5.2018 Ajoneuvot Testi: Auto Finesse Lather – tylsästi hyvä shampoo Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Vahaturvallinen ja vahaa sisältämätön perusshampoo on välttämätön autonhoitoon ja Auto Finesse Lather on siihen tarkoitukseen paremmasta päästä. Yleisin autonhoitoon liittyvä askare on vahatun, tai muuten suojatun, auton ylläpitopesu. Aihealue on esitelty kattavasti jo aiemmin Moottorin autonhoitosarjassa, joten siihen ei tarvitse palata sen tarkemmin. Auton pesemiseen tarvitaan muiden välineiden ohella shampoo eli pesuaine. Ylläpitopesu käsin on yleisin autonhoitotoimenpide, joten shampoovalinnalla on merkitystä. Olemme jo aiemmin juttusarjassa kertoneet miksi halvalla ostettava shampoo saattaa tulla erittäin kalliiksi. Samassa jutussa sivuttiin myös pesuaineen tärkeimpiä ominaisuuksia ylläpitopesujen suorittamiseksi. Ei ole suinkaan sama millä autonsa pesee. Kaikkein paras tuote auton ylläpitopesuun käsin on tavallinen autoshampoo. Sen suunnittelussa on keskitytty ainoastaan pesemisen kannalta tärkeisiin ominaisuuksiin, joten se suoriutuu niistä parhaiten. Vahashampoot, ja muut useampia tehtäviä samaan aikaan tekevät vaihtoehdot, ovat aina kompromisseja myös jonkin muun ominaisuuden osalta. Shampoon lisäksi käsinpesuun tarvitaan pesukinnas, shampoon mittaamiseen soveltuva mitta sekä muutama ämpäri. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Auto Finesse Lather Auto Finesse on englantilainen autonhoitoyritys, joka on laajentanut toimintansa autonhoitopalveluista autonhoitotuotteiden valmistamiseen vuonna 2010. Yrityksen markkinointilupauksena on jokaisen tuotteen osalta kolme asiaa: käytettävyys, tehokkuus ja laatu. Näiden mainospuheiden takaa löytyy valikoima käyttökelpoisia tuotteita, joista toiset ovat parempia ja toiset heikompia. Auto Finesse Lather on vahaturvallinen autoshampoo jatkuvaan auton pesemiseen. Shampoovalikoima kattaa vain yhden vahaturvallisen tuotteen, joka on Auto Finesse Lather. Hyvä niin, sillä näin kuluttajalle on ainakin selkeää mikä tuote edustaa shampoon osalta yrityksen parasta osaamista. Latheria tosin saa nykyään jo useampana tuoksuvaihtoehtona, mutta testissä on alkuperäinen resepti ilman lisämerkintöjä. Pakkauskokoja on kolme: 0,5l, 1l sekä 5l. Näistä puolilitrainen maksaa ostopaikasta riippuen noin 16 euroa, keskikoko noin 30 euroa ja viiden litran kanisteri hieman yli 50 euroa. Valmistajan suosittelema laimennussuhde on 1:650, mutta jopa 1:2000 on mahdollinen jos pestävä pinta ei ole likainen. Näistä vahvempi seos tarkoittaa noin 15 millilitraa pesuainetta kymmenen litran ämpäriin. Latherin suositeltu laimennussuhde on 1:650, joten kymmenen litran ämpäriin tulee noin 15 millilitraa shampootiivistettä. Pesukerran hinta saadaan yksinkertaisella matematiikalla. 500 millilitraa riittää 15 millilitran annostelulla 33 pesukertaan, joten noin kuudentoista euron pakkaushinnalla yhden pesukerran hinnaksi tulee hieman alle 50 senttiä. Tämä ei ole halvin mahdollinen pesuaine käyttää, mutta kuitenkin kohtuuhintainen. Suuremman pakkauskoon ja laihemman pesuaineseoksen tapauksessa kustannus laskee tästä. Puolen litran pakkauksessa on käytön kannalta ihanteellinen annostelukorkki, josta sopivan määrän kaataminen onnistuu helposti. Testissä Ensimmäisenä käyttökokemuksena havaitsee Latherin tuoksun. Alkoholijuomia nauttivalle kansalle mielleyhtymät vievät greippilonkeron maailmaan, mutta myöskään tavallinen greippilimonadi ei ole kovin kaukana. Valmistaja puhuu yleisesti sitrushedelmästä. Märkä pinta ja paljon pesuaineliuosta sitova tuuhea kinnas minimoi mikronaarmun riskin yhdessä hyvin liukuvan shampoon kanssa. Tuoksu on makuasia eikä vaikuta millään tavoin pesuaineen hyvyyteen. Samaa ei voi sanoa liukkaudesta, joka on eräs shampoon tärkeimpiä ominaisuuksia. Auto Finesse Lather on liukas, mutta ei aivan liukkain shampoo. Sen suhteen olisi vielä hieman petrattavaa. Vaahdolla ei ole mitään yhteyttä pesuaineen toimivuuteen sen enempää liukkauden kuin pesutehonkaan suhteen, mutta todettakoon että Lather ei juurikaan vaahtoa. Sen saa toki vaahtoamaan painepesurilla ämpäriin suihkauttamalla, mutta mitään tarvetta tälle ei ole. Vaahtoa saa halutessaan aikaan lisäämällä shampootiivisteen ämpäriin täytön alussa. Muuten Lather ei juurikaan vaahtoa. Pesuteho on vahaturvallisuuden ja liukkauden ohella shampoon tärkein tekijä. Sen arvioiminen on kuitenkin äärimmäisen hankalaa toistuvista pesuista huolimatta. Auto ei ole kahta kertaa samalla tavalla likainen. Lather kuuluu joka tapauksessa pesutehon suhteen vahaturvallisten shampoiden laajaan kärkiryhmään. Sen ryhmän järjestys muuttunee jo pelkästään erilaisen liankin mukaan. Pesuteholtaan parasta on siksi lähes mahdoton julistaa, mutta hyvät erottuvat kyllä edukseen ja niitäkin on paljon. Auto Finesse Lather tarjoaa hyvän vaihtoehdon jokaisen autonpesijän shampoohyllyyn. Absoluuttisesti parhaan shampoon löytäminen on hankalaa ja ehkä jopa tarpeetonta. Autoaan itse pesevän hyllystä voi hyvin löytyä aina muutama pesuaine mielialan mukaan vaihdeltavaksi. Auto Finesse Lather on yksi hyvä vaihtoehto siihen joukkoon. Teksti ja kuvat: Henri Posa Lue lisää Kaikki artikkelit 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version – Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa 15.4.2024 Ajoneuvot Melkoisen uskomaton käänne: Alfa Romeo joutuu vaihtamaan alle viikon vanhan uutuutensa nimen, koska se on tulkittu lain vastaiseksi – tervetuloa siis uusi Alfa Romeo Junior 14.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-EQ EQS päivittyi – keulassa on nyt enemmän S-sarjaa 13.4.2024 Ajoneuvot Tässä on uudistunut Audi S3 – reseptissä mukana aiempaa enemmän ÄRRÄSSÄÄ 12.4.2024 Ajoneuvot Alfa Romeo Milano on melko pieni auto mutta kiistatta jättimäinen uutuus 10.4.2024 Ajoneuvot Koeajo: Peugeot e-Partner XL eTrek – korkealta, muttei kovaa 9.4.2024 Ajoneuvot Hondan uusi vetyauto on CR-V e:FCEV – yhdistää sähkön ja vedyn parhaita puolia Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 18.4.2024 Esittely Koeistuttu: Mazda CX-80 – kun iso katumaasturi haluaa olla 7-paikkainen tila-auto 18.4.2024 Moottoripyörät "Jotain suurta tulossa" - BMW:ltä vihaisempi versio R18-retromallista? 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?