1.12.2018 Ajoneuvot Testi: Sonax Spray & Seal – nopein tapa suojata auton maalipinta Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Maalipinnan suojaaminen on talvisin työn takana ja Sonax Spray & Seal on nopein tapa suorittaa tämä toimenpide. Nopeudella on kuitenkin hintansa. Sonax Spray & Seal on saksalaisvalmistajan vaihtoehto sumuta ja huuhtele -tuotteiden kategoriaan. Kerroimme tuotteesta jo keväällä 2018 käsitellessämme autonhoidon uutuustuotteita. Sonax toi uuden tuotekategorian yhä useamman kuluttajan saataville. Tällä kertaa vuorossa on kuitenkin tuotteen testi. Levityksen nopeus sekä helppous, käytön kustannus ja tietenkin tuotteen tarjoaman suojan kesto kuuluvat tavalliseen tapaan testisykliin. Sonax Spray & Seal pärjää osin erinomaisesti, mutta sillä on yksi heikkous. Sonax Spray & Seal sumutetaan suoraan puhtaalle ja märälle maalipinnalle. Huuhtelun myötä pinta on suojattu likaa ja muita epäpuhtauksia vastaan. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Sonax Spray & Seal Kokonaisuudessaan tuotteen nimi kuuluu oikeammin Sonax Xtreme Spray & Seal, mutta käytämme jutun yhteydessä hieman lyhyempää muotoa. Sumuta ja huuhtele –tuotteella tarkoitetaan nimensä mukaisesti suojatuotetta, joka sumutetaan puhtaalle märälle maalipinnalle ja täysin koskematta huuhdellaan huolellisesti vedellä pois. Tuotetta ei tarvitse levittää ja maalipinta tulee suojattua helposti ja nopeasti. Pakkauskoko on 750 millilitraa, josta riittää säästelemättä neljään pesukertaan. Sonax Spray & Seal myydään käyttövalmiina 750 millilitran sumutinpullossa. Hintaa tällä on ostopaikasta riippuen noin 20 euroa tai hieman enemmänkin. Ainetta kuluu käytössä muutama desi, joten pullosta riittää ehkä keskimäärin neljään tai viiteen käyttökertaan. Käyttökustannus on noin viiden euron luokkaa jokaista kertaa kohden. Tämä osuu jokseenkin samaan haarukkaan kuin aiemmin arvostelemamme Nanolex WashCoat, joskin Nanolexillä on mahdollista päästä selvästi alhaisempaan käyttökustannukseen kuten sitä käsittelevässä artikkelissa selitetään. Toisaalta Sonax näyttää nopealta ja edulliselta Korrek Pro TFC Kestopinnoitteeseen verrattuna, mutta kustannuksen lisäksi oleellista on suojatuotteen kesto. Sumutinpää ei ole huono, mutta paremmalla sumutinpäällä ainetta kuluisi hieman vähemmän. Käyttö on joka tapauksessa helppoa ja nopeaa. Testissä Ensimmäisenä Sonax Spray & Seal huomauttaa itsestään tuoksun muodossa. Sitä on hankala kuvailla ja se jakanee mielipiteitä, mutta allekirjoittaneen mielestä se on miellyttävä. Ei näitä aineita silti välttämättä ole suositeltavaa hengitellä sen enempää. Sumutinpää ei ole paras näkemämme, mutta ei missään nimessä myöskään huono. Aivan huippuluokkaa edustavalla sumutinpäällä tuotetta kuluisi ehkä hieman vähemmän, kun sen saisi levitettyä yhdellä suihkauksella suuremmalle pinta-alalle. Sonaxin käyttö on silti lastenleikkiä. Kuvasta näkee hyvin, että konepeltiä ei ole vielä käsitelty sillä se on vasta kastelussa levitystä varten. Myös Spray & Sealin huuhtelu onnistuu ilman painepesuria. Aine sumutetaan suoraan märälle ja puhtaalle pinnalle. Sen vaikutuksen huomaa välittömästi sumutuksen jälkeen ja huuhtelun jälkeen pinta helmeilee heti voimakkaasti. Veden käytös on aivan eri luokkaa kuin mihin aiemmin testattu ja pettymyksen tuottanut suojaava shampoo Sonax Wash & Seal kykenee. Edelleenkin suosimme sumuta ja huuhtele -tuotteita vahashampoiden tai muiden suojaavien pesuaineiden sijaan. Välittömästi huuhtelun jälkeen vesi pakenee pinnalta nopeasti. Vedenkäytös on juuri levityksen jälkeen todella hyvällä tolalla. Testissämme kesto oli samaa luokkaa kuin Nanolexin WashCoatilla ja Korrekin Pro TFC Kestopinnoitteella, eli reilusta viikosta muutamaan kuukauteen ajomäärästä ja vuodenajasta riippuen. Suolakurassa moottoriteitä painava saa kyllä tämänkaltaisen suojatuotteen poistumaan alta aikayksikön. Toisaalta samaa ongelmaa esiintyy muidenkin pikaisesti levitettävien suojatuotteiden kanssa ja silti ne helpottavat merkittävästi seuraavaa pesukertaa. Pisaroiden kontaktikulma on suuri, joka kielii hyvästä hylkimisestä. Kestoon vaikuttavia tekijöitä on valtavasti, joten jokainen kuluttaja saa sen suhteen erilaisia tuloksia. Sanoimme alussa, että tämä on nopein tapa suojata maalipinta ja se pitää paikkansa myös sumuta ja huuhtele –tuotekategorian sisällä. Osa näistä tuotteista tulee nimittäin laimentaa vedellä lisäten yhden työvaiheen. Sonax ei toki ole ainoa käyttövalmiina suoraan sumutinpullosta pinnalle levitettävä vaihtoehto, mutta kuuluu tähän kaikkein nopeimmin käytettävien tuotteiden joukkoon. Sonax Spray & Seal on hieman laimennettavia tuotteita kalliimpi käyttää. Lopulta kuluttajan on valittava pitkälti käytön helppouden ja kustannuksen väliltä, sillä suorituskyvyssä emme havainneet suurta eroa. Tämän Sonaxin tuotteen toivomme näkevämme laajasti automarkettien ja varaosaliikkeiden hyllyillä. Teksti ja kuvat: Henri Posa Lue lisää Kaikki artikkelit 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version – Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa 15.4.2024 Ajoneuvot Melkoisen uskomaton käänne: Alfa Romeo joutuu vaihtamaan alle viikon vanhan uutuutensa nimen, koska se on tulkittu lain vastaiseksi – tervetuloa siis uusi Alfa Romeo Junior 14.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-EQ EQS päivittyi – keulassa on nyt enemmän S-sarjaa 13.4.2024 Ajoneuvot Tässä on uudistunut Audi S3 – reseptissä mukana aiempaa enemmän ÄRRÄSSÄÄ Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 22.4.2024 Moottoripyörät Tiesitkö, että amerikkalaiset Indian-moottoripyörät suunnitellaan Ruotsissa? 22.4.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 – lisää premiumia olkaa hyvä! 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 21.4.2024 Lentokoneet Ilmailu: Kaksi vakavaa vaaratilannetta tammikuussa 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?