1.12.2018 Ajoneuvot Testi: Sonax Spray & Seal – nopein tapa suojata auton maalipinta Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Maalipinnan suojaaminen on talvisin työn takana ja Sonax Spray & Seal on nopein tapa suorittaa tämä toimenpide. Nopeudella on kuitenkin hintansa. Sonax Spray & Seal on saksalaisvalmistajan vaihtoehto sumuta ja huuhtele -tuotteiden kategoriaan. Kerroimme tuotteesta jo keväällä 2018 käsitellessämme autonhoidon uutuustuotteita. Sonax toi uuden tuotekategorian yhä useamman kuluttajan saataville. Tällä kertaa vuorossa on kuitenkin tuotteen testi. Levityksen nopeus sekä helppous, käytön kustannus ja tietenkin tuotteen tarjoaman suojan kesto kuuluvat tavalliseen tapaan testisykliin. Sonax Spray & Seal pärjää osin erinomaisesti, mutta sillä on yksi heikkous. Sonax Spray & Seal sumutetaan suoraan puhtaalle ja märälle maalipinnalle. Huuhtelun myötä pinta on suojattu likaa ja muita epäpuhtauksia vastaan. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Sonax Spray & Seal Kokonaisuudessaan tuotteen nimi kuuluu oikeammin Sonax Xtreme Spray & Seal, mutta käytämme jutun yhteydessä hieman lyhyempää muotoa. Sumuta ja huuhtele –tuotteella tarkoitetaan nimensä mukaisesti suojatuotetta, joka sumutetaan puhtaalle märälle maalipinnalle ja täysin koskematta huuhdellaan huolellisesti vedellä pois. Tuotetta ei tarvitse levittää ja maalipinta tulee suojattua helposti ja nopeasti. Pakkauskoko on 750 millilitraa, josta riittää säästelemättä neljään pesukertaan. Sonax Spray & Seal myydään käyttövalmiina 750 millilitran sumutinpullossa. Hintaa tällä on ostopaikasta riippuen noin 20 euroa tai hieman enemmänkin. Ainetta kuluu käytössä muutama desi, joten pullosta riittää ehkä keskimäärin neljään tai viiteen käyttökertaan. Käyttökustannus on noin viiden euron luokkaa jokaista kertaa kohden. Tämä osuu jokseenkin samaan haarukkaan kuin aiemmin arvostelemamme Nanolex WashCoat, joskin Nanolexillä on mahdollista päästä selvästi alhaisempaan käyttökustannukseen kuten sitä käsittelevässä artikkelissa selitetään. Toisaalta Sonax näyttää nopealta ja edulliselta Korrek Pro TFC Kestopinnoitteeseen verrattuna, mutta kustannuksen lisäksi oleellista on suojatuotteen kesto. Sumutinpää ei ole huono, mutta paremmalla sumutinpäällä ainetta kuluisi hieman vähemmän. Käyttö on joka tapauksessa helppoa ja nopeaa. Testissä Ensimmäisenä Sonax Spray & Seal huomauttaa itsestään tuoksun muodossa. Sitä on hankala kuvailla ja se jakanee mielipiteitä, mutta allekirjoittaneen mielestä se on miellyttävä. Ei näitä aineita silti välttämättä ole suositeltavaa hengitellä sen enempää. Sumutinpää ei ole paras näkemämme, mutta ei missään nimessä myöskään huono. Aivan huippuluokkaa edustavalla sumutinpäällä tuotetta kuluisi ehkä hieman vähemmän, kun sen saisi levitettyä yhdellä suihkauksella suuremmalle pinta-alalle. Sonaxin käyttö on silti lastenleikkiä. Kuvasta näkee hyvin, että konepeltiä ei ole vielä käsitelty sillä se on vasta kastelussa levitystä varten. Myös Spray & Sealin huuhtelu onnistuu ilman painepesuria. Aine sumutetaan suoraan märälle ja puhtaalle pinnalle. Sen vaikutuksen huomaa välittömästi sumutuksen jälkeen ja huuhtelun jälkeen pinta helmeilee heti voimakkaasti. Veden käytös on aivan eri luokkaa kuin mihin aiemmin testattu ja pettymyksen tuottanut suojaava shampoo Sonax Wash & Seal kykenee. Edelleenkin suosimme sumuta ja huuhtele -tuotteita vahashampoiden tai muiden suojaavien pesuaineiden sijaan. Välittömästi huuhtelun jälkeen vesi pakenee pinnalta nopeasti. Vedenkäytös on juuri levityksen jälkeen todella hyvällä tolalla. Testissämme kesto oli samaa luokkaa kuin Nanolexin WashCoatilla ja Korrekin Pro TFC Kestopinnoitteella, eli reilusta viikosta muutamaan kuukauteen ajomäärästä ja vuodenajasta riippuen. Suolakurassa moottoriteitä painava saa kyllä tämänkaltaisen suojatuotteen poistumaan alta aikayksikön. Toisaalta samaa ongelmaa esiintyy muidenkin pikaisesti levitettävien suojatuotteiden kanssa ja silti ne helpottavat merkittävästi seuraavaa pesukertaa. Pisaroiden kontaktikulma on suuri, joka kielii hyvästä hylkimisestä. Kestoon vaikuttavia tekijöitä on valtavasti, joten jokainen kuluttaja saa sen suhteen erilaisia tuloksia. Sanoimme alussa, että tämä on nopein tapa suojata maalipinta ja se pitää paikkansa myös sumuta ja huuhtele –tuotekategorian sisällä. Osa näistä tuotteista tulee nimittäin laimentaa vedellä lisäten yhden työvaiheen. Sonax ei toki ole ainoa käyttövalmiina suoraan sumutinpullosta pinnalle levitettävä vaihtoehto, mutta kuuluu tähän kaikkein nopeimmin käytettävien tuotteiden joukkoon. Sonax Spray & Seal on hieman laimennettavia tuotteita kalliimpi käyttää. Lopulta kuluttajan on valittava pitkälti käytön helppouden ja kustannuksen väliltä, sillä suorituskyvyssä emme havainneet suurta eroa. Tämän Sonaxin tuotteen toivomme näkevämme laajasti automarkettien ja varaosaliikkeiden hyllyillä. Teksti ja kuvat: Henri Posa Lue lisää Kaikki artikkelit 1.5.2024 Ajoneuvot Tiesitkö, että halvimmillaan täyssähköisen Bugattin puikkoihin pääsee vain noin 30 000 eurolla? 30.4.2024 Ajoneuvot Kialta raskaamman sarjan uutisia – ”järjettömän tehokas” EV9 GT ja globaalien markkinoiden Tasman-avolava luvassa alle vuoden sisällä 29.4.2024 Ajoneuvot Mitsubishi ASX faceliftattiin – nyt se on vähän vähemmän identtinen Renault Capturin kanssa 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 2.5.2024 Esittely Koeistuttu: Renault Symbioz – ehkä kaikkien perheautojen ei sittenkään tarvitse olla sähköautoja 2.5.2024 Koeajo Koeajo: Mazda CX-30 – kompakti crossover tyylikkäällä ulkomuodolla 3.5.2024 Lentokoneet LATAM:in lennon 800 alustava raportti julki - voiko lentoemännän väärä napinpainallus syöstä Boeing 787 Dreamlinerin syöksyyn? 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt