1.12.2018 Ajoneuvot Testi: Sonax Spray & Seal – nopein tapa suojata auton maalipinta Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Maalipinnan suojaaminen on talvisin työn takana ja Sonax Spray & Seal on nopein tapa suorittaa tämä toimenpide. Nopeudella on kuitenkin hintansa. Sonax Spray & Seal on saksalaisvalmistajan vaihtoehto sumuta ja huuhtele -tuotteiden kategoriaan. Kerroimme tuotteesta jo keväällä 2018 käsitellessämme autonhoidon uutuustuotteita. Sonax toi uuden tuotekategorian yhä useamman kuluttajan saataville. Tällä kertaa vuorossa on kuitenkin tuotteen testi. Levityksen nopeus sekä helppous, käytön kustannus ja tietenkin tuotteen tarjoaman suojan kesto kuuluvat tavalliseen tapaan testisykliin. Sonax Spray & Seal pärjää osin erinomaisesti, mutta sillä on yksi heikkous. Sonax Spray & Seal sumutetaan suoraan puhtaalle ja märälle maalipinnalle. Huuhtelun myötä pinta on suojattu likaa ja muita epäpuhtauksia vastaan. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Sonax Spray & Seal Kokonaisuudessaan tuotteen nimi kuuluu oikeammin Sonax Xtreme Spray & Seal, mutta käytämme jutun yhteydessä hieman lyhyempää muotoa. Sumuta ja huuhtele –tuotteella tarkoitetaan nimensä mukaisesti suojatuotetta, joka sumutetaan puhtaalle märälle maalipinnalle ja täysin koskematta huuhdellaan huolellisesti vedellä pois. Tuotetta ei tarvitse levittää ja maalipinta tulee suojattua helposti ja nopeasti. Pakkauskoko on 750 millilitraa, josta riittää säästelemättä neljään pesukertaan. Sonax Spray & Seal myydään käyttövalmiina 750 millilitran sumutinpullossa. Hintaa tällä on ostopaikasta riippuen noin 20 euroa tai hieman enemmänkin. Ainetta kuluu käytössä muutama desi, joten pullosta riittää ehkä keskimäärin neljään tai viiteen käyttökertaan. Käyttökustannus on noin viiden euron luokkaa jokaista kertaa kohden. Tämä osuu jokseenkin samaan haarukkaan kuin aiemmin arvostelemamme Nanolex WashCoat, joskin Nanolexillä on mahdollista päästä selvästi alhaisempaan käyttökustannukseen kuten sitä käsittelevässä artikkelissa selitetään. Toisaalta Sonax näyttää nopealta ja edulliselta Korrek Pro TFC Kestopinnoitteeseen verrattuna, mutta kustannuksen lisäksi oleellista on suojatuotteen kesto. Sumutinpää ei ole huono, mutta paremmalla sumutinpäällä ainetta kuluisi hieman vähemmän. Käyttö on joka tapauksessa helppoa ja nopeaa. Testissä Ensimmäisenä Sonax Spray & Seal huomauttaa itsestään tuoksun muodossa. Sitä on hankala kuvailla ja se jakanee mielipiteitä, mutta allekirjoittaneen mielestä se on miellyttävä. Ei näitä aineita silti välttämättä ole suositeltavaa hengitellä sen enempää. Sumutinpää ei ole paras näkemämme, mutta ei missään nimessä myöskään huono. Aivan huippuluokkaa edustavalla sumutinpäällä tuotetta kuluisi ehkä hieman vähemmän, kun sen saisi levitettyä yhdellä suihkauksella suuremmalle pinta-alalle. Sonaxin käyttö on silti lastenleikkiä. Kuvasta näkee hyvin, että konepeltiä ei ole vielä käsitelty sillä se on vasta kastelussa levitystä varten. Myös Spray & Sealin huuhtelu onnistuu ilman painepesuria. Aine sumutetaan suoraan märälle ja puhtaalle pinnalle. Sen vaikutuksen huomaa välittömästi sumutuksen jälkeen ja huuhtelun jälkeen pinta helmeilee heti voimakkaasti. Veden käytös on aivan eri luokkaa kuin mihin aiemmin testattu ja pettymyksen tuottanut suojaava shampoo Sonax Wash & Seal kykenee. Edelleenkin suosimme sumuta ja huuhtele -tuotteita vahashampoiden tai muiden suojaavien pesuaineiden sijaan. Välittömästi huuhtelun jälkeen vesi pakenee pinnalta nopeasti. Vedenkäytös on juuri levityksen jälkeen todella hyvällä tolalla. Testissämme kesto oli samaa luokkaa kuin Nanolexin WashCoatilla ja Korrekin Pro TFC Kestopinnoitteella, eli reilusta viikosta muutamaan kuukauteen ajomäärästä ja vuodenajasta riippuen. Suolakurassa moottoriteitä painava saa kyllä tämänkaltaisen suojatuotteen poistumaan alta aikayksikön. Toisaalta samaa ongelmaa esiintyy muidenkin pikaisesti levitettävien suojatuotteiden kanssa ja silti ne helpottavat merkittävästi seuraavaa pesukertaa. Pisaroiden kontaktikulma on suuri, joka kielii hyvästä hylkimisestä. Kestoon vaikuttavia tekijöitä on valtavasti, joten jokainen kuluttaja saa sen suhteen erilaisia tuloksia. Sanoimme alussa, että tämä on nopein tapa suojata maalipinta ja se pitää paikkansa myös sumuta ja huuhtele –tuotekategorian sisällä. Osa näistä tuotteista tulee nimittäin laimentaa vedellä lisäten yhden työvaiheen. Sonax ei toki ole ainoa käyttövalmiina suoraan sumutinpullosta pinnalle levitettävä vaihtoehto, mutta kuuluu tähän kaikkein nopeimmin käytettävien tuotteiden joukkoon. Sonax Spray & Seal on hieman laimennettavia tuotteita kalliimpi käyttää. Lopulta kuluttajan on valittava pitkälti käytön helppouden ja kustannuksen väliltä, sillä suorituskyvyssä emme havainneet suurta eroa. Tämän Sonaxin tuotteen toivomme näkevämme laajasti automarkettien ja varaosaliikkeiden hyllyillä. Teksti ja kuvat: Henri Posa Lue lisää Kaikki artikkelit 26.7.2024 Ajoneuvot Dacia Sandero töytäisi Tesla Model Y:n pois Euroopan myydyimmän automallin paikalta vuoden 2024 ensimmäisellä puolikkaalla 23.7.2024 Ajoneuvot Uudet Porsche Panamera GTS ja -Turbo S E-Hybrid antavat tilaa V8:lle, teholle ja Nürburgring-ennätykselle 22.7.2024 Ajoneuvot Selvitimme myös Suomessa myytävien pakettiautomallistojen keski-iät – hyötyautot ovat keskimääräiseltä malli-iältään yli puolet henkilöautoja vanhempia 21.7.2024 Ajoneuvot Enteileekö tämä Seatin loppua? – Tarracosta luovutaan, koska tilaa halutaan tehdä sen sijaan Cupra Terramarille 19.7.2024 Ajoneuvot 304 hevosvoiman Lexus LBX Morizo RR on kuin neliovinen ja ylellisempi GR Yaris – nyt siis täyttä totta! 18.7.2024 Ajoneuvot Porsche Macanin mallisto täydentyi takavetomallilla sekä 4S:llä – 78 440 euron Macan lienee inflaatiokorjattuna Suomen halvin Porsche ehkä jopa koskaan 16.7.2024 Ajoneuvot Vehoniemen automuseon johtaja Leila Suutarinen: ”Vanhoissa autoissa kiehtovat tuoksut, äänet ja historia” 15.7.2024 Ajoneuvot Laskimme kaikkien Suomessa edustavien automerkkien mallistojen keski-iät – arvaat varmasti kuka kauppaa vanhinta mallistoa 14.7.2024 Ajoneuvot Tämä perä kuuluu Audi A5 Avantille – myös sähköinen A6 E-Tron sekä uusi Q5 mahtuvat aivan lähiaikojen uutuuskalenteriin Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 25.7.2024 Esittely Koeistuttu: Nissan Ariya Nismo – "tehokkaampi ja edullinen" 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 25.7.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric ja halpaa huoltoa 26.7.2024 Tekniikka Audin uusi 48 voltin kevythybridijärjestelmä lähentelee jo perushybridiä 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 23.7.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: kesälomamatka diesel-Mersulla paljasti sivuääniä ja lisää auton hyvistä ja huonoista puolista 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 20.7.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Ford Escort RS Cosworth ja aikakauden ikoni 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 2.7.2024 Ajoneuvot Lataushybridiksi muuttunut BMW M5 löysi Suomen autoverojärjestelmän porsaanreiän - peräti 60 000 euroa edeltäjäänsä halvemmalle häviää hinnassa myös M3 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 11.7.2024 Uutinen Hallitus suunnittelee matkailuautojen autoverotuen poistamista asteittain – alan toimijat ovat huolissaan