1.12.2018 Ajoneuvot Testi: Sonax Spray & Seal – nopein tapa suojata auton maalipinta Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Maalipinnan suojaaminen on talvisin työn takana ja Sonax Spray & Seal on nopein tapa suorittaa tämä toimenpide. Nopeudella on kuitenkin hintansa. Sonax Spray & Seal on saksalaisvalmistajan vaihtoehto sumuta ja huuhtele -tuotteiden kategoriaan. Kerroimme tuotteesta jo keväällä 2018 käsitellessämme autonhoidon uutuustuotteita. Sonax toi uuden tuotekategorian yhä useamman kuluttajan saataville.Tällä kertaa vuorossa on kuitenkin tuotteen testi. Levityksen nopeus sekä helppous, käytön kustannus ja tietenkin tuotteen tarjoaman suojan kesto kuuluvat tavalliseen tapaan testisykliin. Sonax Spray & Seal pärjää osin erinomaisesti, mutta sillä on yksi heikkous.Sonax Spray & Seal sumutetaan suoraan puhtaalle ja märälle maalipinnalle. Huuhtelun myötä pinta on suojattu likaa ja muita epäpuhtauksia vastaan.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySonax Spray & SealKokonaisuudessaan tuotteen nimi kuuluu oikeammin Sonax Xtreme Spray & Seal, mutta käytämme jutun yhteydessä hieman lyhyempää muotoa. Sumuta ja huuhtele –tuotteella tarkoitetaan nimensä mukaisesti suojatuotetta, joka sumutetaan puhtaalle märälle maalipinnalle ja täysin koskematta huuhdellaan huolellisesti vedellä pois. Tuotetta ei tarvitse levittää ja maalipinta tulee suojattua helposti ja nopeasti.Pakkauskoko on 750 millilitraa, josta riittää säästelemättä neljään pesukertaan.Sonax Spray & Seal myydään käyttövalmiina 750 millilitran sumutinpullossa. Hintaa tällä on ostopaikasta riippuen noin 20 euroa tai hieman enemmänkin. Ainetta kuluu käytössä muutama desi, joten pullosta riittää ehkä keskimäärin neljään tai viiteen käyttökertaan.Käyttökustannus on noin viiden euron luokkaa jokaista kertaa kohden. Tämä osuu jokseenkin samaan haarukkaan kuin aiemmin arvostelemamme Nanolex WashCoat, joskin Nanolexillä on mahdollista päästä selvästi alhaisempaan käyttökustannukseen kuten sitä käsittelevässä artikkelissa selitetään. Toisaalta Sonax näyttää nopealta ja edulliselta Korrek Pro TFC Kestopinnoitteeseen verrattuna, mutta kustannuksen lisäksi oleellista on suojatuotteen kesto.Sumutinpää ei ole huono, mutta paremmalla sumutinpäällä ainetta kuluisi hieman vähemmän. Käyttö on joka tapauksessa helppoa ja nopeaa.TestissäEnsimmäisenä Sonax Spray & Seal huomauttaa itsestään tuoksun muodossa. Sitä on hankala kuvailla ja se jakanee mielipiteitä, mutta allekirjoittaneen mielestä se on miellyttävä. Ei näitä aineita silti välttämättä ole suositeltavaa hengitellä sen enempää.Sumutinpää ei ole paras näkemämme, mutta ei missään nimessä myöskään huono. Aivan huippuluokkaa edustavalla sumutinpäällä tuotetta kuluisi ehkä hieman vähemmän, kun sen saisi levitettyä yhdellä suihkauksella suuremmalle pinta-alalle. Sonaxin käyttö on silti lastenleikkiä.Kuvasta näkee hyvin, että konepeltiä ei ole vielä käsitelty sillä se on vasta kastelussa levitystä varten. Myös Spray & Sealin huuhtelu onnistuu ilman painepesuria.Aine sumutetaan suoraan märälle ja puhtaalle pinnalle. Sen vaikutuksen huomaa välittömästi sumutuksen jälkeen ja huuhtelun jälkeen pinta helmeilee heti voimakkaasti. Veden käytös on aivan eri luokkaa kuin mihin aiemmin testattu ja pettymyksen tuottanut suojaava shampoo Sonax Wash & Seal kykenee. Edelleenkin suosimme sumuta ja huuhtele -tuotteita vahashampoiden tai muiden suojaavien pesuaineiden sijaan.Välittömästi huuhtelun jälkeen vesi pakenee pinnalta nopeasti. Vedenkäytös on juuri levityksen jälkeen todella hyvällä tolalla.Testissämme kesto oli samaa luokkaa kuin Nanolexin WashCoatilla ja Korrekin Pro TFC Kestopinnoitteella, eli reilusta viikosta muutamaan kuukauteen ajomäärästä ja vuodenajasta riippuen. Suolakurassa moottoriteitä painava saa kyllä tämänkaltaisen suojatuotteen poistumaan alta aikayksikön. Toisaalta samaa ongelmaa esiintyy muidenkin pikaisesti levitettävien suojatuotteiden kanssa ja silti ne helpottavat merkittävästi seuraavaa pesukertaa.Pisaroiden kontaktikulma on suuri, joka kielii hyvästä hylkimisestä. Kestoon vaikuttavia tekijöitä on valtavasti, joten jokainen kuluttaja saa sen suhteen erilaisia tuloksia.Sanoimme alussa, että tämä on nopein tapa suojata maalipinta ja se pitää paikkansa myös sumuta ja huuhtele –tuotekategorian sisällä. Osa näistä tuotteista tulee nimittäin laimentaa vedellä lisäten yhden työvaiheen. Sonax ei toki ole ainoa käyttövalmiina suoraan sumutinpullosta pinnalle levitettävä vaihtoehto, mutta kuuluu tähän kaikkein nopeimmin käytettävien tuotteiden joukkoon.Sonax Spray & Seal on hieman laimennettavia tuotteita kalliimpi käyttää. Lopulta kuluttajan on valittava pitkälti käytön helppouden ja kustannuksen väliltä, sillä suorituskyvyssä emme havainneet suurta eroa. Tämän Sonaxin tuotteen toivomme näkevämme laajasti automarkettien ja varaosaliikkeiden hyllyillä.Teksti ja kuvat: Henri Posa Lue lisää Kaikki artikkelit 15.7.2025 Ajoneuvot Viileää ilmaa vai kallis remontti? Säännöllinen ilmastointihuolto voi säästää satoja euroja 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? 10.7.2025 Ajoneuvot Tässä on uusi Mazda CX-5 – erottuvuustekijöitä riittää, eikä vähäisimpänä ahtamaton 2,5-litrainen bensiinimoottori vuonna 2025 10.7.2025 Ajoneuvot Hyundai tylyttää: ”kukaan ei enää halua manuaalivaihteistoja” 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen