7.7.2022

Toyota Corolla Cross sai hinnat – käytännöllinen hybridikatumaasturi alle 40 tonnilla

Toyota Corolla Cross Hybrid 2021

Maailmanlaajuiseksi hitiksi kasvava Corolla Cross on meillä aina hybridi. Ensimmäiset yksilöt ehtivät Suomeen vuoden loppupuolella.

Varmasti koko maailman automyyntitilastoissa kärjen välittömään läheisyyteen kipuavaa Corolla Crossia valmistetaan jo peräti kahdeksassa eri tehtaassa ympäri Maapallon. Katumaasturikameleontti muuntelee muun muassa voimalinjojensa, keulailmeensä, varustuksensa ja jopa nimensä suhteen riippuen siitä, minkä maan rekisterikilvet siihen aiotaan ruuvata kiinni.

Meitä kiinnostaa totta kai eniten Euroopan-malli. Eurooppa on yksi viimeisistä Corolla Crossin valloittamattomista alueista - vielä hetken verran. Maahantuoja kun kertoi aivan tuoreeltaan uutuuden Suomi-hinnat.

Toyota Corolla Cross Hybrid 2021
Corolla Cross on tähän ikään mennessä ehtinyt pokaamaan muun muassa Etelä-Afrikan vuoden auto 2022 -palkinnon.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Alkaen 38 988,10 €

Corolla Crossin saa siis omakseen edullisimmillaan noin 39 000 eurolla. Alkaen-malli Hybrid Activea, kuten aivan kaikkia muitakin versioita, liikuttaa meillä läntisessä Euroopassa 2-litraiseen bensiinimoottoriin perustuva 5. sukupolven hybridivoimalinja, järjestelmän yhteistehon ollessa 197 hevosvoimaa.

Etuvetoversiota tarjotaan alkuun myös Hybrid Launch Editionina (41 650 euroa) sekä Hybrid Premiumina (n. 45 000 euroa). AWD-i -neliveto on saatavilla kaikkien kolmen varustetason yhteyteen, ja se nostaa hintaa aina vajaalla neljällä tonnilla. Kallein versio on siis täten Hybrid AWD-i Premium 49 000 euron hinnalla. Varusteet ovat japanilaiseen tyyliin pitkälle sidottuja varustetasoihin, mutta jo Active kattaa muiden muassa LED-ajovalot, avaimettoman käynnistysjärjestelmän, Toyota Smart Connect -multimediajärjestelmän pilvipohjaisella navigoinnilla ja 10,3-tuumaisella kosketusnäytöllä sekä 12,3-tuumaisen täysdigitaalisen mittariston. Täysi Toyota Safety Sense -turvavarustelu kuuluu vakiovarusteena koko Corolla Cross -mallistoon. Vakiona olevan hybridivoimalinjan ohella nimenomaan kattava varustelu tekee Crossin Euroopan-versiosta Euroopan-version. Suomeen tuotavat autot valmistetaan Japanissa.

Käydäänpä vielä lyhyt katsaus siihen, miten C-HR:n ja RAV4:n väliin asettuva katumaasturi istuu Toyotan mallistoon hintansa puolesta. Nimensä ja TNGA-C -perusrakenteensa puolesta Corolla-mallistoon kuuluva Cross on edullisinta Touring Sportsia lähes 9 tonnia kalliimpi. Tiloiltaan reilustikin pienempään C-HR:ään hintaeroa on vajaat 7 000 euroa.

RAV4:n edullisin hybridiversio on nelisen tonnia Corolla Cross Hybrid Activea kalliimpi, mutta bensiinimoottorilla RAV4 lähtee miltei kaksi tuhatta euroa halvemmalla. Mikäli täyssähköinen Toyota kiinnostaa, on bZ4X halvimmillaankin kymppitonnin päässä Corolla Crossista.

Tehty erityisesti perheille sekä varttuneemmille autoilijoille

Moottori koeistui Corolla Crossin varhaisen Euroopan-version jo viime joulukuussa Brysselissä. Lyhyehkön kokeilun perusteella otsikon väitteet pitävät paikkansa. Autoon on haluttu suuret oviaukot helpottamaan esimerkiksi lasten lastaamista autoon. Suuret oviaukot yhdistettynä korkeampaan istuma-asentoon ovat mieleen myös heille, jotka arvostavat erityisen helppoa kulkua autoon.

Takamatkustajilla jalat mahtuvat helposti kuljettajan istuimen alle, joka tuo kummasti väljyyden tuntua. Kaksi keskimittaista aikuista miestä mahtuu istumaan peräkkäin ja takana jää tällöin vielä vajaat 10 senttimetriä ylimääräistä polvitilaa. Istuin on varsin matalalla, joten aikuiselle reisituki on heikohko, mutta pääntilaa jää reilummin. Ohjaamoon kurkkiva havaitsee myös valoa matkustamoon tuovan panoraamalasikaton.

Toyota Corolla Cross Hybrid 2021 – Toyota Kenshiki Forum
Corolla Crossia voisi luonnehtia RAV4:n hillitymmäksi pikkusisareksi. Auto on RAV4:ää hillitympi ja edullisempi, mutta monet yksityiskohdat ovat hyvin samankaltaisia. Viidennen polven hybridijärjestelmä on ainakin paperilla pirteä. Tässä ovat menestyksen ainekset kasassa myös tämän maailmankolkan osalta.

Lähde: Toyota Kuvat: Moottorin arkisto/Henri Posa Teksti: Benjamin Helander

Lisää aiheesta

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat