21.12.2023 Ajoneuvot Toyota Hilux FCEV – miksi vety voisi sopia hyvin lava-autoon? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Toyota hahmottelee ikonisen Hilux-lava-auton päästötöntä tulevaisuutta vetyvoimalinjan muodossa. Toyota tunnetaan jo laajalti yhtenä edelläkävijänä vetyvoimalinjoissa, jopa siinä määrin, että japanilaisvalmistajan tämänhetkinen panostus sähköautoihin tuntuu jääneen osalta kokonaan huomaamatta. Vuosittaisessa Toyota Kenshiki Forumissa valmistaja halusi painottaa, että he uskovat molempien käyttövoimien olevan osa tulevaisuutta, ja molemmille löytyy omat käyttötarkoitukset. Vedyn edut tulevat esille etenkin hyötyajoneuvopuolella, ja siksi Toyotan protopajalla on kehitetty Toyota Hilux FCEV. Vedyn edut ladattaviin autoihin nähden on luonnollisesti toimintamatka ja tankkaamisen nopeus. Hiluxia ei ehkä mielletä autoksi, jolla ajettaisiin usein satojen kilometrien päivämatkoja yhteen putkeen. Yksi etu vetyvoimalinjassa on se, ettei auto tarvitse painavaa ajoakustoa. Tällöin hyötyajoneuvoissa jää enemmän varaa kuormattavalle tavaralle. Lava-autoissakin on usein raskasta kuormaa mukana, sekä autoilla saatetaan vetää painavia peräkärryjä, jolloin kulutus kasvaa merkittävästi. Silloin pidemmästä toimintamatkasta ja nopeammasta tankkauksestakin on iloa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Akku syö kuormatilaa Vety-Hiluxin prototyypin valmistaminen aloitettiin kesällä 2022, ja tähän mennessä prototyyppejä on valmistettu kymmenen kappaletta. Dynaamisten demonstraatioiden ja koeajojen kerrotaan tapahtuvan vuoden 2024 puolella. Toyota Motor Europen voimalinjaosaston päällikkö Timothy D’Herden mukaan Hilux FCEV:tä varten on valmistettu yli 300 prototyyppiosaa, ja autossa käytetään toisen sukupolven polttokennotekniikkaa, joka löytyy myös nykyisestä Toyota Miraista. Hilux FCEV:n sähkömoottori löytyy taka-akselilta, ja sen huipputehoksi kerrotaan 145 kilowattia. Nykyinen prototyyppi on siis myös takavetoinen, mutta mikäli auto päätyy joskus tuotantoon, voidaan siihen mahdollisesti odottaa myös nelivetovaihtoehtoa. Itse polttokenno sijaitsee konepellin alla. Kolme vetysäiliötä sijaitsevat auton pohjassa, ja ne on suojattu panssarilla. 7,8 kilogramman vetytankkauksen turvin auton toimintamatkaksi arvioidaan jopa vajaat 590 kilometriä. Yhden kilowattitunnin akku on sijoitettu auton lavalle, ja se syö kapasiteettiinsa nähden kömpelön paljon kuormatilaa. D’Herden mukaan ensimmäinen prototyyppi ei yllä toistaiseksi samaan vetokykyyn kuin dieselversio, mutta sillekin puolelle tehdään yhä kehitystä. Teksti ja kuvat: Eetu Kokkonen Lue lisää Kaikki artikkelit 16.5.2024 Ajoneuvot Opel Frontera on sitä mieltä, että seitsenpaikkainen täyssähköcrossover noin 30 000 eurolla on mahdollinen 15.5.2024 Uutinen Diesel, AdBlue ja päästömanipulointi – luvassa jopa tuhansien eurojen lasku 14.5.2024 Ajoneuvot Tällainen on uusi, entistä ehompi Kia EV6 – muun muassa aiempaa isommalla akulla mennään 13.5.2024 Ajoneuvot Cupra päivitti näyttävästi Formentorin, ja vielä riittää virtaa myös Leóniin 12.5.2024 Ajoneuvot Suomen autokanta – millä Suomi oikeasti ajaa? 12.5.2024 Ajoneuvot Entinen GM-pomo Bob Lutz avasi amerikkalaislehdelle Saabin lakkauttamiseen johtaneita syitä – sisältö ei välttämättä sovi saabisteille 10.5.2024 Ajoneuvot Alfa Romeo Junior vihdoin pressikuvissa – ei ollut muuten ensimmäinen kerta kun auton mallinimi vaihdettiin viime tipassa 8.5.2024 Ajoneuvot Rolls-Royce päivitti pyydetyimmän mallinsa – tällainen on Cullinan Series II 6.5.2024 Uutinen Automyyjä myi Land Roverin ruostesuojattuna – auton alustassa ruostetta ja takapalkki olikin läpimätä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 16.5.2024 Matkailu Kuningastiikeri lähti Panssarimuseolta kohti uusia seikkailuja - tilalle Suomen sotahistoriaa huokuva Opel Blitz -kuorma-auto 17.5.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric on tarjolla entistä edullisempaan hintaan 18.5.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: miten käy lataushybridin ajoakulle, jos se ajetaan tyhjäksi eikä sitä ole mahdollista ladata ajon jälkeen? 16.5.2024 Koeajo Koeajo: Mazda 3 – paranee vain vanhetessaan 18.5.2024 Moottoripyörät Koeajo: Indian Scout - enemmän on enemmän 12.5.2024 Koeajo Koeajo: Dacia Duster – herää kysymys, mitä ihmettä muut tekevät? 15.5.2024 Uutinen Diesel, AdBlue ja päästömanipulointi - luvassa jopa tuhansien eurojen lasku 13.5.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Toyota Land Cruiser 3.0 D4D - ”sole poka mikhän kilometrimäärä” 16.5.2024 Matkailu Kuningastiikeri lähti Panssarimuseolta kohti uusia seikkailuja - tilalle Suomen sotahistoriaa huokuva Opel Blitz -kuorma-auto 14.5.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 ja kun mikään nimi ei kelpaa lukijoille 12.5.2024 Koeajo Koeajo: Dacia Duster – herää kysymys, mitä ihmettä muut tekevät? 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe