19.12.2022

Toyota ja vety: sittenkin polttomoottori polttokennon sijaan?

Toyota on panostanut vetyautoihin valtavasti, mutta poliittinen tuki on mennyt valtaosin akkukäyttöisile sähköautoille. Nyt laitetaan uutta matoa koukkuun, ja samalla rakennetaan myös jatkoa polttomoottoreille.

Vety on mielenkiintoinen vaihtoehtoinen polttoaine, jota on tyrkytetty myös henkilöautoihin jo pidempään. Lähes kaikki autovalmistajat ovat kokeilleet vetyteknologiaa jossain vaiheessa, mutta useimmilla mielenkiinto on hiipunut – ja varsinkin sähköautojen yleistyessä. Toyotalla sen sijaan uskotaan yhä vetyyn. Vety polttoaineena on Toyotan mukaan yksi tärkeä osa sitä isoa kuvaa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Haasteet 1, 2 ja 3

Vetyautoihin siirtymisessä on edessä useampi este. Ensinnäkin polttokennoteknologia tekee vetyautoista vielä sähköautojakin kalliimpia. Toinen iso ongelma on infrastruktuuri, joka vetyautoille pitäisi rakentaa. Kolmas haaste on vedyn tuotanto. Se pitäisi saada riittävän energiatehokkaaksi, ja samalla vety pitää saada  tuotettua uusiutuvista luonnonvaroista.

Toinen ja kolmas haaste ovat sellaisia, ettei Toyota yksistään voi niihin niin hirveästi vaikuttaa. Mutta jos vetyautoja saataisiin liikenteeseen, ja vedystä saataisiin rakennettua oikeasti houkutteleva vaihtoehto sähköautoille, silloin noihinkin ongelmiin saattaisi löytyä paremmin ratkaisuja.

Siksi Toyota panostaa ensimmäiseen ongelmaan; ja siihen johon se voi myös itse eniten vaikuttaa. Siksi Toyota tutkii parhaillaan intensiivisesti sitä, josko polttokennojen sijaan vetyä voitaisiin ruokkia perinteiseen polttomoottoriin.

Tämä ei ole energiatehokkuuden kannalta yhtä hyvä ratkaisu kuin polttokenno, mutta valmistuskustannukset olivat selvästi pienemmät. Lisäksi se pitäisi polttomoottorit hengissä myös tulevaisuudessa, millä olisi Toyotan mukaan iso merkitys myös alan työllisyyden kannalta. Ja jos vetyautojen hintaa saataisiin näin laskettua lähemmäs sähköautoja, ja niiden kiinnostus kasvaisi, silloin myös infrastruktuuri lähtisi kehittymään. Tie on vain kovin pitkä kuljettavaksi.

Vauhtia moottoriurheilusta

Vedyllä ruokittava polttomoottori on tehty valmiiksi, ja sitä on testattu autourheilussa. Juha Kankkunen pääsi kurvailemaan vetyralliutolla sekä Belgian että Japanin MM-rallin yhteydessä, ja kartturina hänellä oli itse Toyota-konsernin pääjohtaja Akio Toyoda.

Samalla moottorilla ajetaan myös Super Taikyu -sarjaa Japanissa Corollan kopassa. Kauden aikana Toyota on onnistunut jo parantamaan moottorin suorituskykyä tehon osalta 24 ja väännön osalta 33 prosentilla. Näin vetypolttomoottorin suorituskyky alkaa olla jo lähellä bensakäyttöisiä polttomoottoreita. Myös moottorin tehokkuus on parantunut, polttoainetaloudellisuus on parantunut noin 30 prosentilla. Isoja loikkia yhden kauden aikana otettavaksi. Toisaalta lähtökohdatkin ovat olleet sellaiset, että niistä on pakko parantaa.

Nyt moottori on istutettu myös Corolla Crossiin, ja tuon auton talvitestit ovat juuri alkamassa Japanissa. Voimanlähteenä siinä on 1,6-litrainen ja 3-sylinterinen turbomoottori. Polttoainetankki ja siihen liittyvät ratkaisut on lainattu puolestaan Miraista – Toyotan jo myynnissä olevasta vetyautosta.

Josko vedyllä käyvästä polttomoottorista on ikinä tavallisiin henkilöautoihin, se jää nähtäväksi, mutta autourheilussa ratkaisulle voisi kuvitella olevan ottajia. Ratkaisu olisi hyvin toteutettuna bensamoottoreita ympäristöystävällisempi, ja moottoriäänet olisivat yhä tallella.

Teksti: Vesa Eskola, kuvat: Toyota

Luetuimmat