13.4.2016

Toyotan vastaus pakukuumeeseen: uusi Proace

Toyota Proace

Toyotan tavara-automallistossa kevät toi kevät toi roudarin.

Toyotan isompi pakettiautomalli Proace päivittyy uuteen sukupolveen huhtikuun lopussa Birminghamin tavara-autonäyttelyssä. Neljä voimanlähdettä, kolme koripituutta ja kaksi akseliväliä yhdessä erilaisten ikkunavaihtoehtojen kanssa takaa sen, että Proacea ostava joutuu pähkäilemään miten paljon pakua tarvitsee. Malliston kantavuus on jopa 1 400 kilogrammaa ja vetomassa enimmillään 2 500 kilogrammaa.

Proace-malliston pienin, 4,6 metriä pitkä Compact (kuvassa vaaleanharmaa), on aiempaa pienikokoisempi ja sen kääntöympyräksi luvataan 11,3 metriä lyhemmän 2,9 metrin akselivälin ansiosta. Tavaraa malliston junioriin mahtuu 4,6 kuutiometriä. Kaikki korimallit ovat 2,2 metriä leveitä, 1,9 metriä korkeita ja niihin mahtuu kuljettajan lisäksi kaksi matkustajaa hyväksi havaittua kolmen hengen iskuryhmää varten.

Toyota Proace

Keskimmäinen korivaihtoehto on 4,9 metriä pitkä ja sen akseliväli on 3,2 metriä (kuvassa tummanharmaa). Vakiona kuormatilan pituus on 2,5 metriä, mutta Toyota lupailee matkustajan istuimen alaosaa hyödyntävän Smart Cargo -ominaisuuden mahduttavan mukaan jopa 3,7-metrisiä tavaroita. Normaalikäytössä keskikokoiseen Proaceen mahtuu 5,3 kuutiometriä tavaraa, Smart Cargoa käytettäessä peräti 5,8 kuutiometriä.

Malliston kookkain versio on pituudeltaan 5,2-metrinen. Akseliväli on jälleen 3,2 metriä, joten suurempi koko on haettu tuttuun tapaan takaylitystä kasvattamalla. Kuormatilan mitat ovat normaalissa käytössä 2,8 metriä pituutta ja 6,1 kuutiometriä tavaraa. Smart Cargoa käytettäessä pituus on peräti 4 metriä ja kuormatilan vetoisuus laajenee 6,6 kuutiometriin.

Moottoreina uudessa Proacessa ovat 1,6 ja 2,0 litran dieselmoottorit. Pienemmän moottorivaihtoehdon teholukema on 95 hevosvoimaa, yhdistetyn kulutuksen liikkuessa 5,5  ja 5,6 litran välillä sataa kilometriä kohti versiosta riippuen.

Toyota Proace

Kaksilitraisen dieselin saa kolmena eri tehovaihtoehtona aina 122 hevosvoimasta 180 hevosvoimaan, väännön vaihdellessa aina 340:sta 400:aan newtonmetriin. Myös kulutuslukemat liikkuvat 5,3 ja 5,9 litran välillä sataa kilometriä kohti moottorista ja autoversiosta riippuen. Muut moottorivaihtoehdot luottavat manuaalivaihteistoon, mutta voimakkaimman kaksilitraisen saa halutessaan kuusivaihteisen automaatin kaverima.

Suomen hinnat esitellään kuun lopussa Birminghamin tavara-autonäyttelyn aikoihin, ensimmäisten autojen saapuessa liikkeisiin kesäkuussa.

Lähde ja kuvat: Toyota

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat