18.3.2023

Tuleva täysin uusi BMW 5-sarja on monipuolisempi kuin koskaan – luvassa muun muassa iso sähköfarkku i5 Touring

Järjestyksessään 8. polven BMW 5-sarja on määrä ensiesitellä lokakuussa. Edelleenkin on lupa odottaa kahta korimallia sekä nyt ensimmäistä kertaa malliston osana täyssähköistä i5:tä.

Kuten otsikkokuvasta näkyy, BMW on käynnistänyt tulevan 5-sarjan osalta niin kutsutun "tiiserikuvakampanjan". Lakanan alla lymyilee ensimmäinen laatuaan BMW i5, joka tarkoittaa isosiskonsa i7:n tavoin täyssähköistä versiota perinteisestä mallisarjasta. Uusi 5-sarja on tänä vuonna esiteltävistä BMW-malleista tällä tietoa ehdottomasti tärkein.

5-sarja sattuu uusiutumaan samana vuonna kuin rakas vihollisensa, Mercedeksen E-sarja, joka on jo paljastanut meille ohjaamonsa. Toisin kuin Mercedes, joka on luonut täyssähkömalleilleen erilliset EQ-mallisarjat, on BMW suunnitellut pohjarakenteensa joustavasti niin, että samasta autosta saa sekä täyssähkö- että polttomoottoriauton, kuten toki myös lataushybridin, niiden yhdistelmän.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Monipuolinen mallisto

Edellinen tarkoittaa muun muassa, että tuleva 5-sarjalainen on vaihtoehdoiltaan monipuolisempi kuin koskaan ennen. Ensiksi esiteltävä sedan ja sitä jokusen kuukauden kuluessa seuraava farmarimalli Touring saavat molemmat sisäänsä täyssähkövoimalinjan. Touringin osalta kyse on ylipäätäänkin harvinaisesta akkusähkön ja farmarikorimallin yhdistelmästä, mutta isojen farkkujen kokoluokassa i5 Touring tulee olemaan ihan pioneereja, yhdessä samoihin aikoihin esiteltäväksi uumoiltujen Audi A6 Avant E-Tronin sekä Volkswagen ID 7:n farmarimallin kanssa.

i4 M50 ylsi viime vuonna maailmanlaajuisesti myydyimmäksi BMW M-malliksi, joten myös i5:n M-mallista voi odottaa toimivaa tuotetta.

BMW lupaa i5:stä myös suorituskykyisen M Performance -tulkinnan, samalla kun perinteinen M5 jatkanee polttomoottoripohjaisena, tosin lähes varmasti jonkinasteista hybriditekniikkaa omaavana. Joidenkin epävirallisten lähteiden mukaan BMW olisi myös palauttamassa kuvioihin M5 Touringin. Jos Alpinan versioita ei lasketa, tämähän on tapahtunut vain kerran aiemmin koko 2000-luvulla, ja tuolloinkin hyvin rajoitetusti.

Sähköstä ja suorituskykymalleista puhuttaessa ei tietenkään pidä unohtaa myöskään bensiini- ja dieselvaihtoehtoja, joita tulevan polven 5-sarjassa avustaa aina 48 voltin kevythybridijärjestelmä.

Suuri ilta 5-sarjan osalta koittaa todellakin vasta lokakuussa, mutta koska kiusoittelukuvien kanssa startattiin näin varhain, on niitä todennäköisesti odotettavissa matkan varrella lisääkin odotusajan ratoksi.

Lähde ja kuvat: BMW Teksti: Benjamin Helander

Luetuimmat