23.9.2021

Usko vetyautoon säilyy myös Audin ja BMW:n leirissä

BMW iX Hydrogen – usko vetyautoon

Toistaiseksi puhtaasti tuotettu vety on vielä kovin kallista, mutta usko vetyautoon säilyy silti. Audi ja BMW panostavat Saksassa tämän alueen tuotekehitykseen.

Saksalaisista autonvalmistajista Audi ja BMW panostavat polttokennoteknologiaan. Akkusähköautot ovat vuosia edellä kehityksessä, mutta usko vetyautoon elää yhä.

Täältä katsottuna kauempana idässä sijaitsevat merkit ovat toki olleet polttokennoautojen tiellä jo vuosien ajan ja todellisuudessa Euroopassakin on näkynyt toisiaan jonkinlaisia kokeiluja esimerkiksi prototyyppien muodossa. Varsinaisista sarjatuotantoautoista sekä Hyundai Nexo että Toyota Mirai ovat olleet hiljattain myös Moottorin koeajossa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Usko vetyautoon

Tällä hetkellä saksalaisista kaikkein suurinta panostusta tuntuu tekevän BMW, joka tavoittelee uskoo vetyauton saavuttavan massamarkkinoita noin vuoden 2030 tienoille. Samalla baijerilaisvalmistaja tahtoisi vaikuttaa vetyyn liittyviin poliittisiin päätöksiin sekä Euroopassa että Kiinassa.

BMW kehitti hiljattain X5 SUV-mallin pohjalle vetyauton prototyypin, saaden tuohon rahallista tukea myös valtiolta. Ensi vuodelle BMW tahtoo rakentaa 100 auton kannan testaamista varten.

Volkswagen Groupin teknistä etumatkaa tavoitteleva Audi on koonnut yli 100 hengen ryhmän tutkimaan polttokennoja. He ovat myös tiettävästi rakentaneet joitakin prototyyppiautoja. Tämä on koko Volkswagen Groupin panostus aiheeseen.

Viime vuoden puolella Daimler kertoi ajavansa alas Mercedes-Benz GLC F-Cell -vetyauton tuotannon, vaikka se vaikutti monella tapaa potentiaaliselta ainakin ajatustasolla. Toisaalta yhtiö painottaa, että projektia voidaan hyvin helposti jatkaa poliittisten päätösten sinne ohjatessa.

Lisää tulee

Vuosien ajan japanilaismerkit Honda, Nissan ja Toyota olivat yhdessä Etelä-Korean Hyundain kanssa yksin vetyteknologian vetäjinä. Nyt rinnalta löytyy kuitenkin tukea. Myös Kiina laajentaa vetypolttoaineen tankkausverkostoa ja muun muassa kiinalaisjätti Great Wall Motor kehittelee vetykäyttöistä SUV-mallistoa.

Samalla myös Euroopan unioni on alkanut kiinnostumaan vetytankkausverkoston rakentamisesta ennen kaikkea hyötyajoneuvoja varten. Luonnollisesti sama verkosto olisi oletettavasti sen seurauksena myös kuluttajien henkilöautojen käytettävissä.

Vetyautojen teknologia on tänä päivänä yhä liian kallista kuluttajamarkkinoille ainakin suurille massoille. Hintojen uskotaan kuitenkin laskevan tuotantomäärien kasvaessa esimerkiksi juuri raskaan liikenteen sovellusten myötä.

Silti harva uskoo vetykäyttöisten henkilöautojen myyntiosuuden olevan millään tavalla merkittävä edes vuonna 2030. Muutokset tapahtuvat hitaasti, mutta niiden on lähdettävä jostain.

Näkemykset vaihtelevat hyvin voimakkaasti eri yhtiöiden välillä. Volkswagenin toimitusjohtaja Herbert Diess tuomitsi tänä vuonna vetyautot hyvin jyrkin sanankääntein, mutta samaan aikaan vetyyn panostava Toyota uskoo vahvasti kahta erilaista teknologiaa tarvittavan rinnakkain erilaisten tarpeiden täyttämiseen. Vety soveltuu pitkiin päivämatkoihin sähköä paremmin – erityisesti kuorman kasvaessa esimerkiksi auton koon myötä.

Juuri siksi vety vaikuttaa varmemmalta tulokkaalta raskaan kaluston puolella. Daimler Truck, Volvo Trucks ja Hyundai panostavat kaikki siihen, joten usko vetyautoon, tai -rekkaan, on sillä suunnalla hyvin vahva.

Vaikka tulevaisuus on kiistatta sähköinen, saattaa kaksi ratkaisua olla parempi kuin yksi. Vetyautot voivat nimenomaan toimia tukena ja vaihtoehtona sähköautokannalle, eikä suinkaan syrjäyttää sitä kokonaan.

Teksti: Henri Posa, kuva: BMW, lähde: Automotive News Europe

Luetuimmat