28.9.2020 Ajoneuvot Uudistettu Hyundai i30 N saapuu pilke silmäkulmassa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uudistettu Hyundai i30 N tarjoaa jatkossa N DCT -kaksoiskytkinvaihteiston. Lisähinnasta saa pikkaisen pippuria pataan ja kevennystä sekä istuimiin että vanteisiin. Uudistettu Hyundai i30 N polttaa pilkettä silmäkulmassa päivitetyin led-huomiovaloin. Muihin ulkonäköpäivityksiin lukeutuvat päivitetty etupuskuri ja viistoperän tapauksessa perä uusin takavaloin. Huomattavasti mielenkiintoisempia uudistuksia ovat kevyet takovanteet, uudet kuppimaisemmat jakkarat, N DCT -kaksoiskytkinvaihteisto sekä pieni lisäpippuri konehuoneessa. Samalla myös alustan ja ohjauksen kerrotaan käyneen hienosäädössä. Uudistuksen myötä myös kuljettajaa avustavia järjestelmiä on lisätty matkaan ja tietoviihdejärjestelmän tarjoamien tietojen graafista puolta on piristelty selkeämpään suuntaan. Kaiken tämän luvataan tarkoittavan entistäkin parempaa ratakäyttöön soveltuvaa arkipäivän käyttöautoa. Moottori piti jo ensimmäisestä yrityksestä, joten toivottavasti reseptiä ei ole rikottu. – Erityisesti päivitetty muotoilu, uudet vanteet, N Light Seats -istuimet ja uusi märällä kaksoiskytkimellä varustettu kahdeksanpykäläinen automaattivaihteisto tekevät Hyundai N -kokemuksesta sporttisemman ja käytännöllisemmän kuin koskaan aiemmin, sanoo Hyundain varatoimitusjohtaja Thomas Schemera Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Uudistettu i30 N ja N DCT Suurin uutinen lienee uusi kahdeksanpykäläinen märällä kaksoiskytkimellä varustettu N DCT -automaattivaihteisto, joka on tarjolla vain tehokkaampaan Performance Package -versioon. Manuaalivaihteisto säilyy molemmissa versioissa, joten sen poistumisesta ei ainakaan vielä ole huolta. Nyt on kuitenkin tarjolla lisävaihtoehto sellaista kaipaaville. Myös kaksoiskytkinvaihteistoa voi ohjastaa oman mielensä mukaan joko ratin takaa löytyvillä vaihtovivuilla tai vaihdekepistä tökkimällä. Sitä emme vielä tiedä vaihtaako järjestelmä automaattisesti isommalle rajoittimen tullessa vastaan. Lisäksi N DCT tuo mukanaan kolme N performance -toimintoa: N Grin Shift, N Power Shift ja N Track Sense Shift. Näistä N Grin Shift tarjoaa 20 sekunnin ajaksi lisävääntöä hetkellisen suuremman ahtopaineen muodossa. Tämä kytketään ratin painikkeesta, jolloin kello auton mittaristossa alkaa laskea jäljellä olevia sekunteja. N Power Shift on käytössä kun kuljettaja survaisee kaasupoljinta yli 90 prosentin verran. Toiminto pyrkii estämään ahtopaineiden tippumisen vaihdon aikana, jotta vääntöä ei uupuisi uuden vaihteen kytkeydyttyä ja veto jatkuisi seuraavallakin vaihteella välittömästi. N Track Sense Shift pyrkii tunnistamaan tarpeen korkeimmille kierroksille ja pienemmälle vaihteelle. Se kytkeytyy automaattisesti esimerkiksi tunnistaessaan auton olevan moottoriradalla. NTS pyrkii tukemaan kuljettajan toimia valitsemalla oikean vaihteen ja vaihtoajankohdan tehokkaan etenemisen ehdoilla. Moottoripäivitys Ilman lisämerkintöjä tarjottava i30 N latoo pöytään tutut lukemat: 2,0-litrainen turboahdettu nelisylinterinen moottori, 250 hevosvoimaa ja 353 newtonmetriä kuusivaihteisen manuaalivaihteiston kanssa. Sen sijaan Performance Package on saanut pientä piristystä loppulukemaan 280 hevosvoimaa. Tämä tarkoittaa 5 hevosvoimaa lisätehoa ja samalla vääntöä on aiempaa enemmän – nyt 392 newtonmetriä. Molempien mallien huippunopeus on sama 250 kilometriä tunnissa, mutta uudistettu Hyundai i30 N Performance Package rientää nyt 100 kilometrin tuntinopeuteen kaksi kymmenystä aiempaa nopeammin, eli 5,9 sekunnissa. Kevyemmät istuimet ja vanteet Lisävarustelistalle on lisätty optio N Light Seats, eli vakiojakkaroita 2,2 kilogrammaa kevyemmät kuppimaisemmat istuimet integroidulla niskatuella. Pintamateriaaleina yhdistellään Alcantaraa ja nahkaa N-mallistolle tunnusomaisella sinisellä koristetikkauksella ja valaistulla N-logolla. Jousittamatonta massaa on mahdollista taittaa uusilla 19-tuumaisilla takovanteilla. Ne säästävät valmistajan mukaan 14,4 kilogrammaa nykyisiin 19-tuumaisiin valettuihin kevytmetallivanteisiin verrattuna. Teoriassa viisipuolaisten vanteiden jokaiseen puolaan on tehty leikkaus painonsäästösyistä, joten voisi kai niitä myös 10-puolaisiksi joku luonnehtia. Uudistettu Hyundai i30 N tulee tarjolle Euroopassa vuoden 2021 alkupuoliskolla, mutta tarkempaa aikataulua ja hintoja joudumme vielä odottamaan. Toivottavasti hinta ei pompsahda ylöspäin. Kuvat ja lähde: Hyundai Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 23.4.2024 Uutinen Nuoret hirvieläimet etsivät nyt elinpaikkojaan – ja voivat poukkoilla liikenteessä 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 17.4.2024 Liikenne Veroaikeet: Autoilulle keppiä ja porkkanaa 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic - pröystäilemätöntä luksuskyytiä 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?