28.9.2020

Uudistettu Hyundai i30 N saapuu pilke silmäkulmassa

Uudistettu Hyundai i30N 2021

Uudistettu Hyundai i30 N tarjoaa jatkossa N DCT -kaksoiskytkinvaihteiston. Lisähinnasta saa pikkaisen pippuria pataan ja kevennystä sekä istuimiin että vanteisiin.

Uudistettu Hyundai i30 N polttaa pilkettä silmäkulmassa päivitetyin led-huomiovaloin. Muihin ulkonäköpäivityksiin lukeutuvat päivitetty etupuskuri ja viistoperän tapauksessa perä uusin takavaloin. Huomattavasti mielenkiintoisempia uudistuksia ovat kevyet takovanteet, uudet kuppimaisemmat jakkarat, N DCT -kaksoiskytkinvaihteisto sekä pieni lisäpippuri konehuoneessa.

Hyundai i30N 2021

Samalla myös alustan ja ohjauksen kerrotaan käyneen hienosäädössä. Uudistuksen myötä myös kuljettajaa avustavia järjestelmiä on lisätty matkaan ja tietoviihdejärjestelmän tarjoamien tietojen graafista puolta on piristelty selkeämpään suuntaan. Kaiken tämän luvataan tarkoittavan entistäkin parempaa ratakäyttöön soveltuvaa arkipäivän käyttöautoa. Moottori piti jo ensimmäisestä yrityksestä, joten toivottavasti reseptiä ei ole rikottu.

– Erityisesti päivitetty muotoilu, uudet vanteet, N Light Seats -istuimet ja uusi märällä kaksoiskytkimellä varustettu kahdeksanpykäläinen automaattivaihteisto tekevät Hyundai N -kokemuksesta sporttisemman ja käytännöllisemmän kuin koskaan aiemmin, sanoo Hyundain varatoimitusjohtaja Thomas Schemera

Hyundai i30N 2021

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Uudistettu i30 N ja N DCT

Suurin uutinen lienee uusi kahdeksanpykäläinen märällä kaksoiskytkimellä varustettu N DCT -automaattivaihteisto, joka on tarjolla vain tehokkaampaan Performance Package -versioon. Manuaalivaihteisto säilyy molemmissa versioissa, joten sen poistumisesta ei ainakaan vielä ole huolta. Nyt on kuitenkin tarjolla lisävaihtoehto sellaista kaipaaville.

Myös kaksoiskytkinvaihteistoa voi ohjastaa oman mielensä mukaan joko ratin takaa löytyvillä vaihtovivuilla tai vaihdekepistä tökkimällä. Sitä emme vielä tiedä vaihtaako järjestelmä automaattisesti isommalle rajoittimen tullessa vastaan. Lisäksi N DCT tuo mukanaan kolme N performance -toimintoa: N Grin Shift, N Power Shift ja N Track Sense Shift.

Hyundai i30N 2021

Näistä N Grin Shift tarjoaa 20 sekunnin ajaksi lisävääntöä hetkellisen suuremman ahtopaineen muodossa. Tämä kytketään ratin painikkeesta, jolloin kello auton mittaristossa alkaa laskea jäljellä olevia sekunteja.

N Power Shift on käytössä kun kuljettaja survaisee kaasupoljinta yli 90 prosentin verran. Toiminto pyrkii estämään ahtopaineiden tippumisen vaihdon aikana, jotta vääntöä ei uupuisi uuden vaihteen kytkeydyttyä ja veto jatkuisi seuraavallakin vaihteella välittömästi.

Hyundai i30N 2021

N Track Sense Shift pyrkii tunnistamaan tarpeen korkeimmille kierroksille ja pienemmälle vaihteelle. Se kytkeytyy automaattisesti esimerkiksi tunnistaessaan auton olevan moottoriradalla. NTS pyrkii tukemaan kuljettajan toimia valitsemalla oikean vaihteen ja vaihtoajankohdan tehokkaan etenemisen ehdoilla.

Moottoripäivitys

Ilman lisämerkintöjä tarjottava i30 N latoo pöytään tutut lukemat: 2,0-litrainen turboahdettu nelisylinterinen moottori, 250 hevosvoimaa ja 353 newtonmetriä kuusivaihteisen manuaalivaihteiston kanssa. Sen sijaan Performance Package on saanut pientä piristystä loppulukemaan 280 hevosvoimaa. Tämä tarkoittaa 5 hevosvoimaa lisätehoa ja samalla vääntöä on aiempaa enemmän – nyt 392 newtonmetriä.

Hyundai i30N 2021

Molempien mallien huippunopeus on sama 250 kilometriä tunnissa, mutta uudistettu Hyundai i30 N Performance Package rientää nyt 100 kilometrin tuntinopeuteen kaksi kymmenystä aiempaa nopeammin, eli 5,9 sekunnissa.

Kevyemmät istuimet ja vanteet

Lisävarustelistalle on lisätty optio N Light Seats, eli vakiojakkaroita 2,2 kilogrammaa kevyemmät kuppimaisemmat istuimet integroidulla niskatuella. Pintamateriaaleina yhdistellään Alcantaraa ja nahkaa N-mallistolle tunnusomaisella sinisellä koristetikkauksella ja valaistulla N-logolla.

Hyundai i30N 2021

Jousittamatonta massaa on mahdollista taittaa uusilla 19-tuumaisilla takovanteilla. Ne säästävät valmistajan mukaan 14,4 kilogrammaa nykyisiin 19-tuumaisiin valettuihin kevytmetallivanteisiin verrattuna. Teoriassa viisipuolaisten vanteiden jokaiseen puolaan on tehty leikkaus painonsäästösyistä, joten voisi kai niitä myös 10-puolaisiksi joku luonnehtia.

Uudistettu Hyundai i30 N tulee tarjolle Euroopassa vuoden 2021 alkupuoliskolla, mutta tarkempaa aikataulua ja hintoja joudumme vielä odottamaan. Toivottavasti hinta ei pompsahda ylöspäin.

Kuvat ja lähde: Hyundai

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat