28.9.2020 Ajoneuvot Uudistettu Hyundai i30 N saapuu pilke silmäkulmassa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uudistettu Hyundai i30 N tarjoaa jatkossa N DCT -kaksoiskytkinvaihteiston. Lisähinnasta saa pikkaisen pippuria pataan ja kevennystä sekä istuimiin että vanteisiin. Uudistettu Hyundai i30 N polttaa pilkettä silmäkulmassa päivitetyin led-huomiovaloin. Muihin ulkonäköpäivityksiin lukeutuvat päivitetty etupuskuri ja viistoperän tapauksessa perä uusin takavaloin. Huomattavasti mielenkiintoisempia uudistuksia ovat kevyet takovanteet, uudet kuppimaisemmat jakkarat, N DCT -kaksoiskytkinvaihteisto sekä pieni lisäpippuri konehuoneessa.Samalla myös alustan ja ohjauksen kerrotaan käyneen hienosäädössä. Uudistuksen myötä myös kuljettajaa avustavia järjestelmiä on lisätty matkaan ja tietoviihdejärjestelmän tarjoamien tietojen graafista puolta on piristelty selkeämpään suuntaan. Kaiken tämän luvataan tarkoittavan entistäkin parempaa ratakäyttöön soveltuvaa arkipäivän käyttöautoa. Moottori piti jo ensimmäisestä yrityksestä, joten toivottavasti reseptiä ei ole rikottu.– Erityisesti päivitetty muotoilu, uudet vanteet, N Light Seats -istuimet ja uusi märällä kaksoiskytkimellä varustettu kahdeksanpykäläinen automaattivaihteisto tekevät Hyundai N -kokemuksesta sporttisemman ja käytännöllisemmän kuin koskaan aiemmin, sanoo Hyundain varatoimitusjohtaja Thomas SchemeraMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyUudistettu i30 N ja N DCTSuurin uutinen lienee uusi kahdeksanpykäläinen märällä kaksoiskytkimellä varustettu N DCT -automaattivaihteisto, joka on tarjolla vain tehokkaampaan Performance Package -versioon. Manuaalivaihteisto säilyy molemmissa versioissa, joten sen poistumisesta ei ainakaan vielä ole huolta. Nyt on kuitenkin tarjolla lisävaihtoehto sellaista kaipaaville.Myös kaksoiskytkinvaihteistoa voi ohjastaa oman mielensä mukaan joko ratin takaa löytyvillä vaihtovivuilla tai vaihdekepistä tökkimällä. Sitä emme vielä tiedä vaihtaako järjestelmä automaattisesti isommalle rajoittimen tullessa vastaan. Lisäksi N DCT tuo mukanaan kolme N performance -toimintoa: N Grin Shift, N Power Shift ja N Track Sense Shift.Näistä N Grin Shift tarjoaa 20 sekunnin ajaksi lisävääntöä hetkellisen suuremman ahtopaineen muodossa. Tämä kytketään ratin painikkeesta, jolloin kello auton mittaristossa alkaa laskea jäljellä olevia sekunteja.N Power Shift on käytössä kun kuljettaja survaisee kaasupoljinta yli 90 prosentin verran. Toiminto pyrkii estämään ahtopaineiden tippumisen vaihdon aikana, jotta vääntöä ei uupuisi uuden vaihteen kytkeydyttyä ja veto jatkuisi seuraavallakin vaihteella välittömästi.N Track Sense Shift pyrkii tunnistamaan tarpeen korkeimmille kierroksille ja pienemmälle vaihteelle. Se kytkeytyy automaattisesti esimerkiksi tunnistaessaan auton olevan moottoriradalla. NTS pyrkii tukemaan kuljettajan toimia valitsemalla oikean vaihteen ja vaihtoajankohdan tehokkaan etenemisen ehdoilla.MoottoripäivitysIlman lisämerkintöjä tarjottava i30 N latoo pöytään tutut lukemat: 2,0-litrainen turboahdettu nelisylinterinen moottori, 250 hevosvoimaa ja 353 newtonmetriä kuusivaihteisen manuaalivaihteiston kanssa. Sen sijaan Performance Package on saanut pientä piristystä loppulukemaan 280 hevosvoimaa. Tämä tarkoittaa 5 hevosvoimaa lisätehoa ja samalla vääntöä on aiempaa enemmän – nyt 392 newtonmetriä.Molempien mallien huippunopeus on sama 250 kilometriä tunnissa, mutta uudistettu Hyundai i30 N Performance Package rientää nyt 100 kilometrin tuntinopeuteen kaksi kymmenystä aiempaa nopeammin, eli 5,9 sekunnissa.Kevyemmät istuimet ja vanteetLisävarustelistalle on lisätty optio N Light Seats, eli vakiojakkaroita 2,2 kilogrammaa kevyemmät kuppimaisemmat istuimet integroidulla niskatuella. Pintamateriaaleina yhdistellään Alcantaraa ja nahkaa N-mallistolle tunnusomaisella sinisellä koristetikkauksella ja valaistulla N-logolla.Jousittamatonta massaa on mahdollista taittaa uusilla 19-tuumaisilla takovanteilla. Ne säästävät valmistajan mukaan 14,4 kilogrammaa nykyisiin 19-tuumaisiin valettuihin kevytmetallivanteisiin verrattuna. Teoriassa viisipuolaisten vanteiden jokaiseen puolaan on tehty leikkaus painonsäästösyistä, joten voisi kai niitä myös 10-puolaisiksi joku luonnehtia.Uudistettu Hyundai i30 N tulee tarjolle Euroopassa vuoden 2021 alkupuoliskolla, mutta tarkempaa aikataulua ja hintoja joudumme vielä odottamaan. Toivottavasti hinta ei pompsahda ylöspäin.Kuvat ja lähde: HyundaiMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 20.3.2025 Ajoneuvot Alkulähteillä – Suomen ensimmäinen Volkswagen, ensimmäinen Mazda ja ensimmäinen Xpeng esillä Auto 25:ssä 18.3.2025 Uutinen Mitä Toyota Gazoo Racingilla on vedetty? Luvassa isoja takasiipiä ja keskimoottorinen GR Yaris 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 16.3.2025 Ajoneuvot Keulasta sen erottaa – uudistunut Škoda Enyaq on nyt tuotannossa ja Suomen kamaralla 16.3.2025 Ajoneuvot Täyssähköisessä Mercedes-Benz ESprinter -retkeilyautossa on yllättävänkin paljon järkeä 14.3.2025 Uutinen Moottorin haastattelu: Toyota ei usko solid state -akkujen tulevan massatuotantoon vielä vuosikausiin 14.3.2025 Ajoneuvot Ulkonäkö pettää – Mercedes-Benz CLA on nyt nimittäin aivan uusi, ja lähtökohtaisesti valmistajansa energiatehokkain sähköauto 14.3.2025 Ajoneuvot Saisiko olla maailman nopeimmin kiihtyvä tuotantoauto? Tässä on Porsche Taycan Turbo GT 13.3.2025 Autoilu Isoveli valvoo ilmasta – poliisi turvautuu drooneihin liikennevalvonnassakin Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.3.2025 Laivat Baltic Princessin telakointi osa 2: nyt katsotaan mitä se on syönyt ja vedetään tuoreet maalit päälle 18.3.2025 Kuluttajat Asiakas löysi vikoja Volvosta autokauppojen jälkeen – myyjä piti vaatimuksia kohtuuttomina, koska ostajalla ei ollut kiirettä korjata niitä 20.3.2025 Koeajo Koeajo: Ford Capri on taas yksi hyvin samanlainen sähköauto erilaisesta nimestään huolimatta 19.3.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Audi ehti ensimmäisenä eurooppalaisvalmistajana tuomaan hybridiauton asiakaskäyttöön 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 13.3.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanille saa taas varata korjaamoajan, kun matka oli katketa tehojen katoamiseen 14.3.2025 Sähköautot Koeistuttu: Toyota Urban Cruiser on susi lampaan vaatteissa, tai siis Suzuki Toyotan vaatteissa 14.3.2025 Ajoneuvot Saisiko olla maailman nopeimmin kiihtyvä tuotantoauto? Tässä on Porsche Taycan Turbo GT 17.3.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Keine bombe – onko tässä toisen maailmansodan arvokkain ”panttipullo”? 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 25.2.2025 Uutinen Autosta rikkoutui takalasi – asiakkaan ostama lasivakuutus ei korvannutkaan 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle