Ajoneuvot 14.12.2022

Uusi automerkki tulee Suomeen helmikuussa – Muutama kappale jo myyty!

Ineos-automerkin maahantuonnin aloittaa BMW:n ja Minin jälleenmyyjänä tunnettu Bavaria Finland Oy.

Hyvät maasto-ominaisuudet, huima, nykypäivänä jopa harvinainen 3 500 kilon vetokyky sekä laatuosista valmistettu auto. Näin uutta Suomessa ensi vuoden alussa nähtävää automerkkiä kuvailee Ineos-automerkin tuotepäällikkö Samu Stenros.

Suomeen on tulossa siis kokonaan uusi automerkki. Kysymyksessä on brittiläinen Ineos, jonka ensimmäiset Grenadier-malliset autot saapuvat Suomeen helmikuussa. Suomessa Ineos-autojen maahantuonnin aloittaa Minin ja BMW:n jälleenmyyjänä tunnettu Bavaria Finland Oy.

– Odotamme tätä kyllä innolla. Suomeen tulevat autot menevät tuotantoon tammikuussa ja autot ovat Suomessa helmikuussa. Silloin pääsemme jo ensimmäisiin luovutuksiin asiakkaille, Samu Stenros sanoo.

Muutama kymmenen kappaletta vuodessa

Ineos-autoja on siis jo myyty muutamia, Stenros myöntää. Ensimmäiset luovutukset asiakkaille tapahtuvat heti, kun autot saapuvat Suomeen.

– Uskomme, että muutaman kymmenen näitä myymme vuodessa, Stenros sanoo.

Ineos Grenadier on brittiläisen miljardöörin sir Jim Ratcliffen luomus. Automerkin nettisivuilla Ineoksen ohjaimissa esiintyy myös  hymyssä suin rattia kääntämällä rikastunut Formula 1 -kuljettaja Lewis Hamilton. Ratcliffen kerrotaan ryhtyneen autovalmistajaksi, kun hän halusi sellaisen auton, joka oikeasti myös kykenee etenemään maastossa.

Samu Stenros sanoo, että auto on suunniteltu nimenomaan niin, että se kykenee palvelemaan omistajaansa juuri tarpeen näkökulmasta. Auton kulmikkaat muodot ja pystyt pilarit kertovat myös auton käyttötarkoituksesta ja taipumuksista sujuvaan maastoajoon.

– Tarpeen näkökulmasta kertoo muun muassa nykypäivänä jopa harvinainen 3 500 kilon vetokyky, Stenros sanoo.

Bemarin moottorit

Stenros uskoo, että Ineos Grenadierin asiakkaina Suomessa nähdään yrittäjiä, tai esimerkiksi metsästystä tai esimerkiksi hevosia harrastavia henkilöitä.

Ineos Grenadierin moottorivaihtoehtoina ovat 3-litraiset BMW:stä tunnetut diesel- ja bensiinimoottorit.

– Moottoreiden virityssuhteet on spesifioitu Ineokseen niin, että niissä ei haeta maksimitehoa vaan maksimivääntöä, Stenros sanoo.

Moottoreiden jatkeena on luotettavina tunnetut ZF:n automaattivaihteistot. ZF:n automaattivaihteistoja käyttävät Ineoksen ja BMW:n lisäksi monet muut autonvalmistajat järeämmässä kalustossaan. Lisäksi autoon on saatavilla kaikki mahdolliset lukot etenemiseen maastossa.

– Kaiken kaikkiaan Ineos Grenadier on suunniteltu ja valmistettu niin, että autossa käytetään joka puolella laatuosia, Stenros sanoo.

Valmistetaan Mersun entisellä tehtaalla

Ineos Grenadierin edullisin versio maksaa noin 80 000–90 000 euroa. Tällöin auto on tehdasvalmisteisena rakennettu pakettiautoksi. Kalleimmat Grenadierin versiot varustelusta riippuen ovat hinnaltaan noin 140 000 euron paikkeilla.

Autot valmistetaan Ranskassa Hambachin autotehtaalla. Hambachin tehdas on ollut aiemmin Mercedes-Benz AG:n omistuksessa, mutta Ineos on ostanut sen pari vuotta sitten Grenadierin ja mahdollisten muiden myöhempien mallien tuotantoa varten. Kokonaisen autotehtaan ostaminen myös viittaa siihen, että muitakin malleja on myöhemmin luvassa.

Bavaria Finland Oy on myös luonteva maahantuoja Ineos-autoille, koska BMW:n tekniikka tunnetaan yhtiössä entuudestaan, Bavaria toimii BMW-autojen jälleenmyyjänä sekä huoltona.

– Ineos-autojen huolto järjestetään ensialkuun meidän toimipisteeseen Herttoniemeen Mekaanikonkadulle, mutta myöhemmin huoltoa varmasti laajennetaan muihin toimipisteisiin. Mekaanikonkadulle tulee myös Ineosin showroom sekä myyntipiste, Stenros sanoo.

Ineos Grenadier -autoilla on viiden vuoden takuu. Auton maalitakuu on kolme vuotta ja ruostumattomuustakuu 12 vuotta.

Ineos-autojen maahantuoja Bavaria Finland Oy on tunnettu aiemmin Laakkonen-konserniin kuuluvana Bavaria Laakkosena. Ruotsalainen Hedin Automotive osti Laakkosen autoliiketoiminnat kesällä 2022. Laakkonen on nykyisin Hedin Automotive Oy.

Ineos Grenadierin Suomeen tulosta kertoi ensimmäisenä Kauppalehti. Moottori kertoi autouutuudesta ensimmäisen kerran runsas pari vuotta sitten.

Jaa artikkeli

Kaikki koeajot

Uusimmat