12.10.2018 Ajoneuvot Uusi BMW X5: enemmän samaa tuttua ja ihan oikea takaluukku Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Pariisin autonäyttelyn suurimpiin arvoituksiin kuului BMW X5:n sähköistä takaluukkua ihastelevien tahojen määrä. Joskus lähihistorian hämärissä keskusteltiin raivoisasti, että onko X5:llä paikkaa ollenkaan BMW:n mallistossa. Korotettu 5-sarjalainen lunasti kuitenkin nopeasti paikkansa saksalaismerkin myymälöissä ja viitoitti samalla tietä aina X1:stä pian saapuvaan X7:aan. Nyt neljännen sukupolven BMW X5 esittäytyi kuitenkin Pariisin autonäyttelyssä. Korikoodeista kirjaa pitäville vuorossa on G05 ja sen lähisukulainen on uusimman G30-mallipolven 5-sarjalainen. Autoalalla trendikkäät yhtenäiset pohjarakenteet ovat tehneet tiensä BMW:lle asti, joten kyseessä on ensimmäinen uutta CLAR-rakennetta hyödyntävä X5. Samalla malli esittelee tämän vuoden yleisiä mallistotrendejä, kuten BMW:n Live Cockpit -digitaalimittariston. Uusi BMW X5 on venyttänyt kookkaan katumaasturin mittoja jälleen senttikaupalla. Pituutta on tullut 36 mm (nyt 4 922 mm), leveyttä 66 mm (2 004 mm) ja korkeuttakin 19 mm (1 745 mm). Parkkiruutuihin sovittamista varten lisävarustelistalta kannattanee ottaa ympäristökamerajärjestelmä ihan suosiosta. Akseliväli on kasvanut 42 mm, joten 2 975 millimetrin päässä olevien akseleiden väliin mahtuu entistäkin enemmän matkustamoa. Samalla uusi X5 on ensimmäinen BMW, jonka lisävarustelistalta löytyvät jo 22-tuumaiset vanteet. Muhkut muodot vaativat kookkaan pihan. Keulalla uutta on mahdollisuus BMW:n laservaloille. Konepellin alta löytyy joukko kuusisylinterisiä moottoreita kahdeksanvaihteisen Steptronic-automaatin ja uudistetun taka-akselia suosivamman xDrive-nelivedon kanssa. Rankan tien kulkijalle tarjolla on ensimmäistä kertaa Off-Road-paketti, joka suojaa pohjaa etu- ja takapanssareilla ja tuo ilmajousituksen molemmille akseleille säädettävää maavaraa varten. Säädettävät iskunvaimentimet ovat X5:ssä kuitenkin vakiovaruste. Matkustamon ilme on hyvin tuttu, muutamin kehitysaskelin. Mittariston ja keskikonsolin ilme ovat tuttuja jo uudesta 3-sarjasta ja 8-sarjasta. Tarjolla on kuitenkin jälleen suurempi versio BMW:n mainiosta tuulilasin heijastusnäytöstä. Volvosta inspiroituneet lasiset keskikonsolin säätölaitteet ovat muuten huono idea autonäyttelyn kaltaisessa "yhteiskäyttöympäristössä". Lisävarustelistalle hiipivät nyt istuimet numero kuusi ja seitsemän. Toinen taikatemppu liittyy kaksiosaisena säilyneeseen takaluukkuun, sillä hattuhyllyn voi nyt laskea pohjan alle piiloon ihan sähköisesti. Tavaratilan kapasiteetti on nyt 650 litraa ja se voidaan kasvattaa 1 860 litraan. Vaikka muutamat innokkaimmat messuvieraat ihastelivat hattuhyllyn sähkötoimintoa, mutta kaksiosainen sähkötoiminen takaluukku tuntui olevan autonäyttelyn hitti vuonna 2018. Liikenteessä uusi hienous lienee uusi peruutusassistentti, joka osaa umpikujatilanteessa peruuttaa äsken kuljettua reittiä 50 metrin verran taaksepäin, muistaen matkalle sattuneet käännökset. BMW X5:n takaluukku, vuoden 2018 autoinnovaatio. HEI! Teksti: Aake Kinnunen Kuvat: Lauri Ahtiainen, Aake Kinnunen Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 18.4.2024 Esittely Koeistuttu: Mazda CX-80 – kun iso katumaasturi haluaa olla 7-paikkainen tila-auto 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version – Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa 15.4.2024 Ajoneuvot Melkoisen uskomaton käänne: Alfa Romeo joutuu vaihtamaan alle viikon vanhan uutuutensa nimen, koska se on tulkittu lain vastaiseksi – tervetuloa siis uusi Alfa Romeo Junior 14.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-EQ EQS päivittyi – keulassa on nyt enemmän S-sarjaa 13.4.2024 Ajoneuvot Tässä on uudistunut Audi S3 – reseptissä mukana aiempaa enemmän ÄRRÄSSÄÄ 12.4.2024 Ajoneuvot Alfa Romeo Milano on melko pieni auto mutta kiistatta jättimäinen uutuus 10.4.2024 Ajoneuvot Koeajo: Peugeot e-Partner XL eTrek – korkealta, muttei kovaa 9.4.2024 Ajoneuvot Hondan uusi vetyauto on CR-V e:FCEV – yhdistää sähkön ja vedyn parhaita puolia Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 18.4.2024 Esittely Koeistuttu: Mazda CX-80 – kun iso katumaasturi haluaa olla 7-paikkainen tila-auto 18.4.2024 Moottoripyörät "Jotain suurta tulossa" - BMW:ltä vihaisempi versio R18-retromallista? 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?