12.10.2018

Uusi BMW X5: enemmän samaa tuttua ja ihan oikea takaluukku

BMW X5

Pariisin autonäyttelyn suurimpiin arvoituksiin kuului BMW X5:n sähköistä takaluukkua ihastelevien tahojen määrä.

Joskus lähihistorian hämärissä keskusteltiin raivoisasti, että onko X5:llä paikkaa ollenkaan BMW:n mallistossa. Korotettu 5-sarjalainen lunasti kuitenkin nopeasti paikkansa saksalaismerkin myymälöissä ja viitoitti samalla tietä aina X1:stä pian saapuvaan X7:aan.

BMW X5

Nyt neljännen sukupolven BMW X5 esittäytyi kuitenkin Pariisin autonäyttelyssä. Korikoodeista kirjaa pitäville vuorossa on G05 ja sen lähisukulainen on uusimman G30-mallipolven 5-sarjalainen. Autoalalla trendikkäät yhtenäiset pohjarakenteet ovat tehneet tiensä BMW:lle asti, joten kyseessä on ensimmäinen uutta CLAR-rakennetta hyödyntävä X5. Samalla malli esittelee tämän vuoden yleisiä mallistotrendejä, kuten BMW:n Live Cockpit -digitaalimittariston.

BMW X5

Uusi BMW X5 on venyttänyt kookkaan katumaasturin mittoja jälleen senttikaupalla. Pituutta on tullut 36 mm (nyt 4 922 mm), leveyttä 66 mm (2 004 mm) ja korkeuttakin 19 mm (1 745 mm). Parkkiruutuihin sovittamista varten lisävarustelistalta kannattanee ottaa ympäristökamerajärjestelmä ihan suosiosta. Akseliväli on kasvanut 42 mm, joten 2 975 millimetrin päässä olevien akseleiden väliin mahtuu entistäkin enemmän matkustamoa. Samalla uusi X5 on ensimmäinen BMW, jonka lisävarustelistalta löytyvät jo 22-tuumaiset vanteet. Muhkut muodot vaativat kookkaan pihan.

BMW X5

Keulalla uutta on mahdollisuus BMW:n laservaloille. Konepellin alta löytyy joukko kuusisylinterisiä moottoreita kahdeksanvaihteisen Steptronic-automaatin ja uudistetun taka-akselia suosivamman xDrive-nelivedon kanssa. Rankan tien kulkijalle tarjolla on ensimmäistä kertaa Off-Road-paketti, joka suojaa pohjaa etu- ja takapanssareilla ja tuo ilmajousituksen molemmille akseleille säädettävää maavaraa varten. Säädettävät iskunvaimentimet ovat X5:ssä kuitenkin vakiovaruste.

Matkustamon ilme on hyvin tuttu, muutamin kehitysaskelin. Mittariston ja keskikonsolin ilme ovat tuttuja jo uudesta 3-sarjasta ja 8-sarjasta. Tarjolla on kuitenkin jälleen suurempi versio BMW:n mainiosta tuulilasin heijastusnäytöstä. Volvosta inspiroituneet lasiset keskikonsolin säätölaitteet ovat muuten huono idea autonäyttelyn kaltaisessa "yhteiskäyttöympäristössä".

BMW X5

Lisävarustelistalle hiipivät nyt istuimet numero kuusi ja seitsemän. Toinen taikatemppu liittyy kaksiosaisena säilyneeseen takaluukkuun, sillä hattuhyllyn voi nyt laskea pohjan alle piiloon ihan sähköisesti. Tavaratilan kapasiteetti on nyt 650 litraa ja se voidaan kasvattaa 1 860 litraan.

BMW X5

Vaikka muutamat innokkaimmat messuvieraat ihastelivat hattuhyllyn sähkötoimintoa, mutta kaksiosainen sähkötoiminen takaluukku tuntui olevan autonäyttelyn hitti vuonna 2018. Liikenteessä uusi hienous lienee uusi peruutusassistentti, joka osaa umpikujatilanteessa peruuttaa äsken kuljettua reittiä 50 metrin verran taaksepäin, muistaen matkalle sattuneet käännökset.

BMW X5

BMW X5:n takaluukku, vuoden 2018 autoinnovaatio.

BMW X5
HEI!

Teksti: Aake Kinnunen Kuvat: Lauri Ahtiainen, Aake Kinnunen

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat