12.10.2018 Ajoneuvot Uusi BMW X5: enemmän samaa tuttua ja ihan oikea takaluukku Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Pariisin autonäyttelyn suurimpiin arvoituksiin kuului BMW X5:n sähköistä takaluukkua ihastelevien tahojen määrä. Joskus lähihistorian hämärissä keskusteltiin raivoisasti, että onko X5:llä paikkaa ollenkaan BMW:n mallistossa. Korotettu 5-sarjalainen lunasti kuitenkin nopeasti paikkansa saksalaismerkin myymälöissä ja viitoitti samalla tietä aina X1:stä pian saapuvaan X7:aan. Nyt neljännen sukupolven BMW X5 esittäytyi kuitenkin Pariisin autonäyttelyssä. Korikoodeista kirjaa pitäville vuorossa on G05 ja sen lähisukulainen on uusimman G30-mallipolven 5-sarjalainen. Autoalalla trendikkäät yhtenäiset pohjarakenteet ovat tehneet tiensä BMW:lle asti, joten kyseessä on ensimmäinen uutta CLAR-rakennetta hyödyntävä X5. Samalla malli esittelee tämän vuoden yleisiä mallistotrendejä, kuten BMW:n Live Cockpit -digitaalimittariston. Uusi BMW X5 on venyttänyt kookkaan katumaasturin mittoja jälleen senttikaupalla. Pituutta on tullut 36 mm (nyt 4 922 mm), leveyttä 66 mm (2 004 mm) ja korkeuttakin 19 mm (1 745 mm). Parkkiruutuihin sovittamista varten lisävarustelistalta kannattanee ottaa ympäristökamerajärjestelmä ihan suosiosta. Akseliväli on kasvanut 42 mm, joten 2 975 millimetrin päässä olevien akseleiden väliin mahtuu entistäkin enemmän matkustamoa. Samalla uusi X5 on ensimmäinen BMW, jonka lisävarustelistalta löytyvät jo 22-tuumaiset vanteet. Muhkut muodot vaativat kookkaan pihan. Keulalla uutta on mahdollisuus BMW:n laservaloille. Konepellin alta löytyy joukko kuusisylinterisiä moottoreita kahdeksanvaihteisen Steptronic-automaatin ja uudistetun taka-akselia suosivamman xDrive-nelivedon kanssa. Rankan tien kulkijalle tarjolla on ensimmäistä kertaa Off-Road-paketti, joka suojaa pohjaa etu- ja takapanssareilla ja tuo ilmajousituksen molemmille akseleille säädettävää maavaraa varten. Säädettävät iskunvaimentimet ovat X5:ssä kuitenkin vakiovaruste. Matkustamon ilme on hyvin tuttu, muutamin kehitysaskelin. Mittariston ja keskikonsolin ilme ovat tuttuja jo uudesta 3-sarjasta ja 8-sarjasta. Tarjolla on kuitenkin jälleen suurempi versio BMW:n mainiosta tuulilasin heijastusnäytöstä. Volvosta inspiroituneet lasiset keskikonsolin säätölaitteet ovat muuten huono idea autonäyttelyn kaltaisessa "yhteiskäyttöympäristössä". Lisävarustelistalle hiipivät nyt istuimet numero kuusi ja seitsemän. Toinen taikatemppu liittyy kaksiosaisena säilyneeseen takaluukkuun, sillä hattuhyllyn voi nyt laskea pohjan alle piiloon ihan sähköisesti. Tavaratilan kapasiteetti on nyt 650 litraa ja se voidaan kasvattaa 1 860 litraan. Vaikka muutamat innokkaimmat messuvieraat ihastelivat hattuhyllyn sähkötoimintoa, mutta kaksiosainen sähkötoiminen takaluukku tuntui olevan autonäyttelyn hitti vuonna 2018. Liikenteessä uusi hienous lienee uusi peruutusassistentti, joka osaa umpikujatilanteessa peruuttaa äsken kuljettua reittiä 50 metrin verran taaksepäin, muistaen matkalle sattuneet käännökset. BMW X5:n takaluukku, vuoden 2018 autoinnovaatio. HEI! Teksti: Aake Kinnunen Kuvat: Lauri Ahtiainen, Aake Kinnunen Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 29.4.2024 Ajoneuvot Mitsubishi ASX faceliftattiin – nyt se on vähän vähemmän identtinen Renault Capturin kanssa 26.4.2024 Autonäyttely Vielä kytee messuhiillos: Geneve 2024 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 28.4.2024 Uutinen Autohallin rikkonainen ovi aiheutti riidan – sitä ratkottiin kuluttajariitalautakunnassa asti 28.4.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 N – sähköautokin paranee vaihtamalla 29.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Opel GT - Tehokas moottori, takaveto ja hulmuava tukka 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?