23.7.2021

Uusi Defender on yhtiön toiseksi myydyin – marginaalimallista suosioon

Vanhan klassikon päivitys on onnistunut. Jaguar Land Roverin täysin uusi Defender on yhtiön toiseksi myydyin automalli maailmanlaajuisesti.

Vanhan klassikon päivittäminen on aina äärimmäisen haastava tehtävä. Alkuperäisen viehätysvoimaa ei saisi hävittää, mutta monesti täysi päivitys on tarpeen. Jotain tehtiin ilmeisesti oikein, sillä Automotive News Europen mukaan Jaguar Land Roverin täysin uusittu Defender on yhtiön toiseksi myydyin tuote.

Moottori on jo ehtinyt koeajaa uuden Defenderin sekä lyhyenä että pakettiautoversiona. Molemmat tekivät kyllä vaikutuksen, mutta toki Defender alkaa olemaan työkaluksi jo varsin arvokas. Tämä ei ole haitannut myyntilukuja.

Defender on yhtiön toiseksi myydyin

Marginaaliryhmän erikoisautosta on kehittynyt uudistuksen myötä merkin suosituimpiin lukeutuva uutuus. Land Roverin uusi Defender on yhtiön toiseksi myydyin automalli maailmanlaajuisesti heti Range Rover Evoquen jälkeen. Tämä koskee viimeistä talousneljännestä.

Ensimmäisen sukupolven Defender säilyi tuotannossa uskomattomat 68 vuotta. Autosta tuli vuosien varrella ikoni kulmikkaan ulkomuotonsa ja erinomaisten maasto-ominaisuuksiensa ansiosta. Tämä ei kuitenkaan riittänyt mallin ulkomuodon suojelemiseen, sillä kyseessä ei ollut riittävän tunnistettava tuote.

Luonnollisesti vanhahtava ja karu työkalu oli kuitenkin aina vain pienissä määrissä, erityisiin käyttötarkoituksiin, myyty marginaalituote. Land Rover halusi tuoda mallin nykypäivään ja samalla saavuttaa huomattavasti suuremman ostajakunnan. Tämä vaati alkuperäisen ilmeikkyyden säilyttämistä modernein mukavuuksin.

Täysin uusi Defender teki juuri tämän ja myyntimenestys seurasi pian perästä. Nyt se onnistui ohittamaan ensimmäistä kertaa Land Rover Discovery Sportin ja Range Rover Sportin maailmanlaajuisissa myyntitilastoissa.

Erilaisia vaihtoehtoja

Myös uutuus on, alkuperäisen tapaan, saatavilla kahdella korimitalla. Pidempi tuntee tunnuksen 130 ja lyhyempi on 110. Näiden lisäksi myynnissä on pakettiautomalli, kuten jo edellä todettua.

Myös Jaguar Land Rover on kärsinyt puolijohdevalmisteiden saatavuusongelmista ja pyrkii priorisoimaan tässä tilanteessa paremmin myyviä mallejaan. JLR on kertonut omaavansa tällä hetkellä historiansa suurimman tilauskannan (lähes 110 000 yksilöä), joista yli 29 000 koskee Defenderiä. Myös Slovakiassa tapahtuva Defenderin tuotanto on hidastunut puolijohdepuutteiden takia.

Defender sai aiemmin tänä vuonna lisää moottorivaihtoehtoja mekaanisesti ahdetun yli 500-hevosvoimaisen V8-moottorin muodossa (P525), joka seurasi lataushybridimallia (P400e). Lisää on kuitenkin ilmeisesti luvassa.

– Olen vakuuttunut että Defenderistä tulee vahva brändi itsessään, kommentoi JLR:n muotoilujohtaja Gerry McGovern.

Kuvituskuvat: Moottorin arkisto, Lähteet: Automotive News Europe, Jaguar Land Rover

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat