29.9.2019

Uusi Mitsubishi L200 – aiempaa äijämäisempi lava-auto

Kuudennen sukupolven L200 modernisoitui monin tavoin ja luottaa yli 40 vuoden kokemukseen.

Uusi Mitsubishi L200 on lava-auto, jonka harteita painaa vastuu menestyä, onhan automallilla pitkä ja kunniakas historia. Vuonna 1978 esiteltiin Mitsubishin ensimmäinen lava-auto Forte, joka sai kuljetuskykyjensä ja vaivattoman ajettavuutensa ansiosta paikan hyötyautoilijoiden sydämissä. Forten maine levisi ja siitä tuli myös vientituote nimellä L200. Loppu on historiaa. Tulokas on kuudes sukupolvi, edeltäjä esiteltiin vuonna 2014.

Ulkoisesti auto on täysin uusi. Ilmeeseen on tullut moderniutta, jota maahantuoja luonnehtii äijämäisyydeksi. Sitä voi nähdä jyhkeässä ja aiempaa korkeammassa keulailmeessä. 18-tuumaan kasvanut vannekoko ja uudet ledajovalot puhuttelevat nekin arveltavasti miehisiä tuntoja.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Monenlaista uutta

Keulilla on uusi turboahdettu 2,2 litrainen dieselmoottori, jossa on tehoa 150 hevosvoimaa ja vääntöä 400 Nm.

Vetojuhdaksi auto kelpaa ongelmitta, jarrullista vetokykyä on erinomaiset 3 000/3 100 kiloa.

Uusi automaattivaihteisto on kuusipykäläinen aiemman vanhahtavan viisilovisen sijaan. Se tekee hyvää kulutuksen ja moottorin käyntiäänien kannalta. L200:n luvattu WLTP-keskikulutus on malliversiosta riippuen 8,6–9,7 litraa satasella.

Maastouskottava tapaus

Mitsulle ja Suomen maahantuojalle tärkeä uutuus koeajettiin lyhykäisesti myös maastossa eli Hämeenlinnan ja Vanajanlinnan kupeessa Ajoakatemian tiluksilla. Käytössä on 20 hehtaarin metsäalue. Se tarjoaa monipuolisia haasteita auton etenemiskyvylle jyrkissä ylämäissä ja alamäissä sekä kuoppaisilla metsätieosuuksilla.

Paikan valinta on osunut, onhan L200:n käskyttäjän apuna uusia off-road ajotiloja. Kuski voi valita neljästä: sora, lumi/muta, hiekka ja kivikko. Auto optimoi moottorin, vaihteiston ja jarrujärjestelmän toimintaa.

Suoriudumme kiitettävästi pois maastosta kiitos nelivedon mukautuvuuden. eri säätöjen varassa. haastavassa maastoajossa. L200:n nelivetojärjestelmä tarjoaa neljä vaihtoehtoa. Asvalttiteiden valinta on takaveto ja huonoilla teillä ja kehnoissa olosuhteissa neliveto. Erittäin huonoissa olosuhteissa maaston puolella keskitasauspyörästö voidaan lukita, tarjolla on nopea ja hidas toiminto.

Nyt L200:ssa on myös alamäkihidastin, joka hoiti tehtävänsä nöyrästi. Maavaraa on 20,5 senttiä. Kallistuskulmaksi luvataan 45 astetta, ongelmitta läpäisty 30 asteen kallistus vakuutti.

Verotuksellisia versioita

Lava-autosta on valittavana kaksi- tai viisipaikkaisia versioita. Viisipaikkaisena henkilöautona L200:n DoubleCab on roisisti kalliimpi valinta kuin jos auto ostetaan kaksipaikkaisena pakettiautona. Tällöin auton takaistuimet irrotetaan autoverotuksellisista syistä.

Siinä missä automaattivaihteinen Instyle-varustetason viisipaikkainen DoubleCab maksaa 63 551 euroa, maksaa se kaksipaikkaisena 45 990 euroa.

Verokohtelu tarkoittaa sitä, että hyötyauto L200:n myynti nojaa vahvasti kaksipaikkaisiin malleihin.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kovaan kilpaan

Thaimaassa valmistettava ja 150 maassa myytävä L200 on syömähammas: valmistajansa maailmanlaajuisesti toiseksi myydyin automalli heti Mitsubishi Outlanderin jälkeen. Joka yhdeksäs Suomessa myyty lava-auto on ollut L200. Kovia kilpailijoita ovat muun muassa Toyota Hilux, Volkswagen Amarok, Ford Ranger, Izuzu D-Max ja Nissan Navara.

Teksti ja kuvat: Marko Jokela

Lue lisää: Lava takana jo yli 40 vuotta 

Luetuimmat