29.9.2019 Ajoneuvot Uusi Mitsubishi L200 – aiempaa äijämäisempi lava-auto Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kuudennen sukupolven L200 modernisoitui monin tavoin ja luottaa yli 40 vuoden kokemukseen. Uusi Mitsubishi L200 on lava-auto, jonka harteita painaa vastuu menestyä, onhan automallilla pitkä ja kunniakas historia. Vuonna 1978 esiteltiin Mitsubishin ensimmäinen lava-auto Forte, joka sai kuljetuskykyjensä ja vaivattoman ajettavuutensa ansiosta paikan hyötyautoilijoiden sydämissä. Forten maine levisi ja siitä tuli myös vientituote nimellä L200. Loppu on historiaa. Tulokas on kuudes sukupolvi, edeltäjä esiteltiin vuonna 2014. Ulkoisesti auto on täysin uusi. Ilmeeseen on tullut moderniutta, jota maahantuoja luonnehtii äijämäisyydeksi. Sitä voi nähdä jyhkeässä ja aiempaa korkeammassa keulailmeessä. 18-tuumaan kasvanut vannekoko ja uudet ledajovalot puhuttelevat nekin arveltavasti miehisiä tuntoja. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Monenlaista uutta Keulilla on uusi turboahdettu 2,2 litrainen dieselmoottori, jossa on tehoa 150 hevosvoimaa ja vääntöä 400 Nm. Vetojuhdaksi auto kelpaa ongelmitta, jarrullista vetokykyä on erinomaiset 3 000/3 100 kiloa. Uusi automaattivaihteisto on kuusipykäläinen aiemman vanhahtavan viisilovisen sijaan. Se tekee hyvää kulutuksen ja moottorin käyntiäänien kannalta. L200:n luvattu WLTP-keskikulutus on malliversiosta riippuen 8,6–9,7 litraa satasella. Maastouskottava tapaus Mitsulle ja Suomen maahantuojalle tärkeä uutuus koeajettiin lyhykäisesti myös maastossa eli Hämeenlinnan ja Vanajanlinnan kupeessa Ajoakatemian tiluksilla. Käytössä on 20 hehtaarin metsäalue. Se tarjoaa monipuolisia haasteita auton etenemiskyvylle jyrkissä ylämäissä ja alamäissä sekä kuoppaisilla metsätieosuuksilla. Paikan valinta on osunut, onhan L200:n käskyttäjän apuna uusia off-road ajotiloja. Kuski voi valita neljästä: sora, lumi/muta, hiekka ja kivikko. Auto optimoi moottorin, vaihteiston ja jarrujärjestelmän toimintaa. Suoriudumme kiitettävästi pois maastosta kiitos nelivedon mukautuvuuden. eri säätöjen varassa. haastavassa maastoajossa. L200:n nelivetojärjestelmä tarjoaa neljä vaihtoehtoa. Asvalttiteiden valinta on takaveto ja huonoilla teillä ja kehnoissa olosuhteissa neliveto. Erittäin huonoissa olosuhteissa maaston puolella keskitasauspyörästö voidaan lukita, tarjolla on nopea ja hidas toiminto. Nyt L200:ssa on myös alamäkihidastin, joka hoiti tehtävänsä nöyrästi. Maavaraa on 20,5 senttiä. Kallistuskulmaksi luvataan 45 astetta, ongelmitta läpäisty 30 asteen kallistus vakuutti. Verotuksellisia versioita Lava-autosta on valittavana kaksi- tai viisipaikkaisia versioita. Viisipaikkaisena henkilöautona L200:n DoubleCab on roisisti kalliimpi valinta kuin jos auto ostetaan kaksipaikkaisena pakettiautona. Tällöin auton takaistuimet irrotetaan autoverotuksellisista syistä. Siinä missä automaattivaihteinen Instyle-varustetason viisipaikkainen DoubleCab maksaa 63 551 euroa, maksaa se kaksipaikkaisena 45 990 euroa. Verokohtelu tarkoittaa sitä, että hyötyauto L200:n myynti nojaa vahvasti kaksipaikkaisiin malleihin. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kovaan kilpaan Thaimaassa valmistettava ja 150 maassa myytävä L200 on syömähammas: valmistajansa maailmanlaajuisesti toiseksi myydyin automalli heti Mitsubishi Outlanderin jälkeen. Joka yhdeksäs Suomessa myyty lava-auto on ollut L200. Kovia kilpailijoita ovat muun muassa Toyota Hilux, Volkswagen Amarok, Ford Ranger, Izuzu D-Max ja Nissan Navara. Teksti ja kuvat: Marko Jokela Lue lisää: Lava takana jo yli 40 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 23.4.2024 Uutinen Nuoret hirvieläimet etsivät nyt elinpaikkojaan – ja voivat poukkoilla liikenteessä 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan - tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku