29.9.2019 Ajoneuvot Uusi Mitsubishi L200 – aiempaa äijämäisempi lava-auto Jaa artikkeli: Kopioi linkki Kopioi linkki leikepöydälle Facebook Jaa facebookissa WhatsApp Jaa WhatsAppissa Kuudennen sukupolven L200 modernisoitui monin tavoin ja luottaa yli 40 vuoden kokemukseen. Uusi Mitsubishi L200 on lava-auto, jonka harteita painaa vastuu menestyä, onhan automallilla pitkä ja kunniakas historia. Vuonna 1978 esiteltiin Mitsubishin ensimmäinen lava-auto Forte, joka sai kuljetuskykyjensä ja vaivattoman ajettavuutensa ansiosta paikan hyötyautoilijoiden sydämissä. Forten maine levisi ja siitä tuli myös vientituote nimellä L200. Loppu on historiaa. Tulokas on kuudes sukupolvi, edeltäjä esiteltiin vuonna 2014. Ulkoisesti auto on täysin uusi. Ilmeeseen on tullut moderniutta, jota maahantuoja luonnehtii äijämäisyydeksi. Sitä voi nähdä jyhkeässä ja aiempaa korkeammassa keulailmeessä. 18-tuumaan kasvanut vannekoko ja uudet ledajovalot puhuttelevat nekin arveltavasti miehisiä tuntoja. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Monenlaista uutta Keulilla on uusi turboahdettu 2,2 litrainen dieselmoottori, jossa on tehoa 150 hevosvoimaa ja vääntöä 400 Nm. Vetojuhdaksi auto kelpaa ongelmitta, jarrullista vetokykyä on erinomaiset 3 000/3 100 kiloa. Uusi automaattivaihteisto on kuusipykäläinen aiemman vanhahtavan viisilovisen sijaan. Se tekee hyvää kulutuksen ja moottorin käyntiäänien kannalta. L200:n luvattu WLTP-keskikulutus on malliversiosta riippuen 8,6–9,7 litraa satasella. Maastouskottava tapaus Mitsulle ja Suomen maahantuojalle tärkeä uutuus koeajettiin lyhykäisesti myös maastossa eli Hämeenlinnan ja Vanajanlinnan kupeessa Ajoakatemian tiluksilla. Käytössä on 20 hehtaarin metsäalue. Se tarjoaa monipuolisia haasteita auton etenemiskyvylle jyrkissä ylämäissä ja alamäissä sekä kuoppaisilla metsätieosuuksilla. Paikan valinta on osunut, onhan L200:n käskyttäjän apuna uusia off-road ajotiloja. Kuski voi valita neljästä: sora, lumi/muta, hiekka ja kivikko. Auto optimoi moottorin, vaihteiston ja jarrujärjestelmän toimintaa. Suoriudumme kiitettävästi pois maastosta kiitos nelivedon mukautuvuuden. eri säätöjen varassa. haastavassa maastoajossa. L200:n nelivetojärjestelmä tarjoaa neljä vaihtoehtoa. Asvalttiteiden valinta on takaveto ja huonoilla teillä ja kehnoissa olosuhteissa neliveto. Erittäin huonoissa olosuhteissa maaston puolella keskitasauspyörästö voidaan lukita, tarjolla on nopea ja hidas toiminto. Nyt L200:ssa on myös alamäkihidastin, joka hoiti tehtävänsä nöyrästi. Maavaraa on 20,5 senttiä. Kallistuskulmaksi luvataan 45 astetta, ongelmitta läpäisty 30 asteen kallistus vakuutti. Verotuksellisia versioita Lava-autosta on valittavana kaksi- tai viisipaikkaisia versioita. Viisipaikkaisena henkilöautona L200:n DoubleCab on roisisti kalliimpi valinta kuin jos auto ostetaan kaksipaikkaisena pakettiautona. Tällöin auton takaistuimet irrotetaan autoverotuksellisista syistä. Siinä missä automaattivaihteinen Instyle-varustetason viisipaikkainen DoubleCab maksaa 63 551 euroa, maksaa se kaksipaikkaisena 45 990 euroa. Verokohtelu tarkoittaa sitä, että hyötyauto L200:n myynti nojaa vahvasti kaksipaikkaisiin malleihin. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kovaan kilpaan Thaimaassa valmistettava ja 150 maassa myytävä L200 on syömähammas: valmistajansa maailmanlaajuisesti toiseksi myydyin automalli heti Mitsubishi Outlanderin jälkeen. Joka yhdeksäs Suomessa myyty lava-auto on ollut L200. Kovia kilpailijoita ovat muun muassa Toyota Hilux, Volkswagen Amarok, Ford Ranger, Izuzu D-Max ja Nissan Navara. Teksti ja kuvat: Marko Jokela Lue lisää: Lava takana jo yli 40 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 12.11.2025 Autokauppa Haussa leijonan osa – Peugeotin sähkökatumaastureihin neliveto 10.11.2025 Ajoneuvot Tältä näyttää Toyotan Cyber Sumo – eli siis uusi Toyota Hilux, joka tulee ensi kertaa tarjolle myös täyssähköisenä 10.11.2025 Uutinen Renault raivaa tilaa museoon – harvinaisuudet huutokaupassa 10.11.2025 Uutinen Teekkarien Autokerho – 75 vuotta tekniikkaa, tarinoita ja tekemisen meininkiä 10.11.2025 Uutinen Suomessa kuolee vuosittain liki 200 ihmistä tieliikenteessä – Pohjoismaat yhä sitkeästi edellä turvallisuudessa 8.11.2025 Ajoneuvot Renault Twingo E-Tech todistaa, että 90-lukukin voi olla jo automuotoilussa retroa – sitä ovat myös taloustietoisuutta henkivät suorituskykylukemat 7.11.2025 Ajoneuvot Audi vahvisti ensi vuodelle kolme tärkeää, osittain ennennäkemätöntä uutuutta – luvassa iso maasturi Q9, kompakti sähköauto sekä vihdoin uusi Q7 7.11.2025 Ajoneuvot Mazda päivitti logonsa virallisesti digiaikaan, mutta autoissa sitä tullaan näkemään lähinnä vain keulapäässä 7.11.2025 Ajoneuvot Mercedes-Benz ja Nissan sulkevat yhteisen tehtaansa Meksikossa – viimeinen GLB-Mercedes on määrä valmistaa siellä ensi vuoden toukokuussa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Kopioi linkki Kopioi linkki leikepöydälle Facebook Jaa facebookissa WhatsApp Jaa WhatsAppissa Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 11.11.2025 Autoilu Tyyppiviat: viallinen jakoketju voi tuhota koko moottorin – etenkin näiden autojen kohdalla kannattaa olla tarkkana 10.11.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Peugeot 505 Break 4x4 Dangel ei ole elämäntapafarmari, vaan enemmänkin oikea maastoauto 10.11.2025 Lentokoneet Saksalainen lomalentoyhtiö Condor eläköitti Euroopan viimeisen "lentävän lyijykynän", harvinaiseksi jääneen Boeing 757-300:n 10.11.2025 Ajoneuvot Tältä näyttää Toyotan Cyber Sumo - eli siis uusi Toyota Hilux, joka tulee ensi kertaa tarjolle myös täyssähköisenä 11.11.2025 Kuluttajat Sähköauton kotilatauslaitteen mystinen vika johti vuosia kestäneeseen vakuutuskiistaan 11.11.2025 Autoilu Tyyppiviat: viallinen jakoketju voi tuhota koko moottorin – etenkin näiden autojen kohdalla kannattaa olla tarkkana 10.11.2025 Lentokoneet Saksalainen lomalentoyhtiö Condor eläköitti Euroopan viimeisen "lentävän lyijykynän", harvinaiseksi jääneen Boeing 757-300:n 10.11.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Peugeot 505 Break 4x4 Dangel ei ole elämäntapafarmari, vaan enemmänkin oikea maastoauto 6.11.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Suomi ei ole vielä valmis sähköautoille - vai onko liiankin? 6.11.2025 Käyttötesti Dacia Duster ja haikeiden jäähyväisten viimeisiä ajatuksia – Käyttötesti 20.10.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Nissan Juke - "juuri katsastettu, mutta puomi tuli lasista läpi" 11.11.2025 Autoilu Tyyppiviat: viallinen jakoketju voi tuhota koko moottorin – etenkin näiden autojen kohdalla kannattaa olla tarkkana 26.10.2025 Ajatuksia autoista Väläytin vahingossa pitkät rekkakuskin naamalle neljä kertaa, mutta väitän silti ajovalojen olevan paras asia uusissa autoissa – Ajatuksia autoista 28.10.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tässä oli Teboil vielä viikko sitten 13.10.2025 Kuluttajat Matille myytiin auto laittomilla renkailla – automyyjä on myöntänyt asian, mutta ei suostu korvaamaan