24.10.2020

Uusi Volkswagen Golf TGI – käytä kaasua kahdeksannessa sukupolvessa

Volkswagen Golf TGI

Volkswagen Golf -mallisto laajenee kaasuversiolla.

Nyt markkinoille saadaan kaasukäyttöinen Volkswagen Golf TGI ja ennakkomyynti on jo alkanut Euroopan osalta. Lokakuussa 2019 esitelty kahdeksannen sukupolven Volkswagen Golf yritti ottaa digiloikan, mutta tästä jäi hieman ristiriitainen maku ulkomailla suoritetulla ensikoeajolla. Sittemmin Moottori on suorittanut kahdeksannen sukupolven Golfille myös kattavan kotimaan koeajon kevythybridiasussa.

Suurin osa noiden koeajojen annista tulee koskemaan myös tulevaa kaasuversiota. Voimalinjan osalta asiat toki uudistuvat ja Volkswagen Golf TGI pääsee uuteen syyniin. Kaasuautojen puolella kilpailua on huomattavasti vähemmän, mutta ainakin jo julkaistu konsernisisar Škoda Octavia G-TEC tarjonnee kovan vastuksen, Audi A3 g-tron liikkunee eri ostajien silmissä ja ehkä samaa moottoria voidaan odottaa myös Seatin puolelle.

Volkswagen Golf TGI

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Volkswagen Golf TGI

Kahdeksannessa sukupolvessa Volkswagen Golf TGI tarkoittaa 1,5-litraista nelisylinteristä moottoria, joka tarjoaa 130 hevosvoimaa. Kaasusäiliöiden 115 litran vetoisuus riittää noin 400 kilometrin WLTP-mittaustavan mukaiseen toimintamatkaan pelkällä kaasukäytöllä. Tämän loppuessa auto vaihtaa bensiinikäytölle, jota on tarjolla korkeintaan 9 litran verran.

Kaasukäytöllä kulutukseksi on siis laskettu noin 4,1-4,3 kilogrammaa 100 kilometriä kohden. Moottori työskentelee Miller-työkierrolla ja bensiiniversion tapaan myös tämän kaasuversion turboahdin on varustettu muuttuvageometrisella ahtimella.

Ensi alkuun voimalinja tulee tarjolle vain Golfin perinteisessä viistoperässä, mutta myös farmarikorinen Golf Variant on luvattu markkinoille varsin piakkoin. Uskomme hinnastonkin päivittyvän varsin pian, joten halukkaat pääsevät kaupoille kohtapuoliin.

Lähde ja kuvat: Volkswagen

Luetuimmat