12.10.2022

Viiden tähden tutut tekijät – Euro NCAP lokakuu 2022

Euro NCAP -törmäystestien lokakuun tuloserässä nähtiin uusina niminä BYD ja Mobilize, mutta pääsääntöisesti tuloksissa korostuivat tutut nimet.

Lokakuun tuloserässä nähtiin kasa uutuusmalleja. Suurin osa autoista oli tutuilta tekijöiltä, mutta kuriositeettien kannalta mielenkiintoisimpia ovat Mobilize Limo (JMEV Yi) ja Euroopassa laajentuvan BYD:n Atto 3.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

BMW 2-sarjan Active Tourer – 5 tähteä

BMW 2-sarja Active Tourer Euro NCAP turvallisuus testi koe törmäys

BMW:n uusi kompakti tila-auto sai Euro NCAP:ista viisi tähteä, sillä auton suorituksissa ei ollut suoranaista heikkoutta millään osa-alueella. Aikuismatkustajien suojasta 2-sarja sai 88% maksimipisteistä ja lapsimatkustajien kohdallakin tulokseksi saatiin 81% pisteistä. Suurimmat houmautukset kohdistuivat aikuismatkustajien rintakehään, jossa suoja arvioitiin kohtalaiseksi. Lasten kohdalla pisteitä vähennettiin turvavyön luiskahdettua korokeistuimella istuvan 10-vuotiaan olkapäältä sekä eri turvaistuintyyppien yhteensopivuudesta.

Kevyen liikenteen osalta Active Tourer sai 79% pisteistä. Törmäystilanteessa tuulilasin reunojen lisäksi ajovalot muodostavat hankalan alueen. AEB-hätäjarrutusjärjestelmä havaitsi kevyen liikenteen edustajat hyvin. Ajoavustimista BMW:n uutuus sai 92% kokonaispisteistä, sillä auton kattava avustinvalikoima toimii hyvin ja myös AEB-hätäjarrutusjärjestelmä toimii ongelmitta.

BMW X1 – 5 tähteä

BMW X1 Euro NCAP turvallisuus testi koe törmäys

BMW:n X-katumaasturimalliston pienin selviytyi niin ikään mainiolla yleisarvosanalla. Osa-aluepisteissä X1 jäi kuitenkin hieman sisarmallistaan. Aikuismatkustajien suoja arvioitiin 86% arvoiseksi, sillä aikuisten rintakehäsuoja arvioitiin paikoin heikoksi. Lasten kohdalla auto sai 89% pisteistä ja merkittävin huomautus koski korokeistuimella olevan 10-vuotiaan tyydyttävää päänsuojaa sivutörmäyksessä.

Kevyen liikenteen käyttäjien osalta BMW X1 arvioitiin 76% pistepotilla kokonaismäärästä. Törmäystilanteessa tuulilasin reunat ja A-pilarit sekä puskurin yläreuna arvioitiin vaikeiksi alueiksi. Auton AEB-järjestelmä toimi hyvin jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden kanssa. Ajoavustimista BMW X1 sai 92% pisteistä, sillä laaja valikoimia kuljettajaa avustavia järjestelmiä toimi selkeästi ja myös AEB-hätäjarrutusjärjestelmä toimii ongelmitta.

BYD Atto 3 – 5 tähteä

BYD Atto 3 Euro NCAP turvallisuus testi koe törmäys

Kiinalaisvalmistajan kompakti crossover suoriutui hyvin Euro NCAP:in testisarjasta, sillä auto sai yleisarvosanaksi viisi tähteä. Myös aikuismatkustajien suojasta auto sai komeat 91% pisteistä. Merkittävin huomautus koski aikuismatkustajan rintakehäsuojaa sivusuuntaisessa pilarikokeessa, jolloin suoja jäi heikoksi. Lasten osalta BYD:n uutuus sai 89% pisteistä, eikä autossa ollut huomautettavaa.

Kevyen liikenteen osalta Atto 3 sai 69% pisteistä. Tuulilasin reunojen lisäksi puskurin yläosa osoittautui hankalaksi kohdaksi mahdollisessa törmäystilanteessa. AEB-hätäjarrutusjärjestelmä toimii kohtuullisesti jalankulkijoiden ja hyvin pyöräilijöiden kohdalla. Ajoavustimista BYD Atto 3 sai 74% pisteistä. Autossa ei ole erityistä kuljettajan vireystilan valvontaa, mutta muilta osin järjestelmät toimivat hyvin.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Citroën C5 X – 4 tähteä

Citroën C5 X Euro NCAP turvallisuus testi koe törmäys

Citroënin uusi crossover-farmari arvioitiin yleisarvosanaltaan neljän tähden arvoiseksi. Aikuismatkustajien osalta C5 X sai 82% pisteistä. Aikuisten rintakehäsuoja jäi monissa törmäystilanteessa kohtuulliseksi. Myös sivutörmäyksen retkahdussuoja arvioitiin kohtuulliseksi. Lasten osalta C5 X sai 87% pisteistä, sillä auto ei salli turvaistuimen asentamista etuistuimelle.

Kevyen liikenteen osalta Citroënin uutuus arvioitiin 69%:lla osa-aluepisteistä. Monien muiden automallien tapaan mahdollisessa törmäystilanteessa hankalimmat kohdat keulassa ovat tuulilasin reunat sekä puskurin yläreuna. AEB-hätäjarrutusjärjestelmä toimi kevyen liikenteen käyttäjien kohdalla kohtuullisesti. Ajoavustimista C5 X sai 66% pisteistä, sillä sen hätäjarrutusjärjestelmä toimii vain kohtuullisesti muiden ajoneuvojen kanssa.

Mazda CX-60 – 5 tähteä

Mazda CX-60 Euro NCAP turvallisuus testi koe törmäys

Mazdan uusi kookas katumaasturi selviytyi Euro NCAP:in hampaista hyvin arvosanoin. Aikuisten osa-alueelta CX-60 sai 88% pisteistä. Kuljettajan rintakehäsuoja arvioitiin kohtuulliseksi ja lisäksi kuljettajan polvisuojatuloksia rokotettiin myöhemmässä tarkastelussa. Lasten suojasta auto sai 91% pisteistä, pisteiden kärsiessä mahdollisuudesta asentaa turvaistuin vain takaistuinten reunapaikoille.

Kevyen liikenteen osa-alueelta CX-60 sai 89% pisteistä. Törmäystilanteessa auton keularakenteet ovat kauttaaltaan hyvät ja myös AEB-hätäjarrutusjärjestelmä toimii hyvin. Kuljettajaa avustavista järjestelmistä Mazda sai 76% pisteistä, sillä kaista-avustimen ominaisuudet jättivät toivomisen varaa. AEB-hätäjarrutusjärjestelmä toimi kuitenkin moitteetta.

Mercedes-EQ EQE – 5 tähteä

Mercedes-EQ EQE Mercedes-Benz Euro NCAP turvallisuus testi koe törmäys

Mercedeksen sähköinen tulkinta E-sarjasta selviytyi Euro NCAP:in kokeissa odotetun mainiosti. Aikuisten osa-aluepisteistä auto sai peräti 95%, eikä tuloksissa ole kuin lieviä kauneusvirheitä. Lasten kohdalla auto arvioitiin 91% osuudella kokonaispisteistä, pisteiden kärsiessä lähinnä turvaistuinten sopivuudesta takaistuimen reunapaikoille.

Kevyen liikenteen osalta EQE arvioitiin 83% pisteillä. Tuulilasin reunojen lisäksi ajovalojen kohta muodosti sähkö-Mercedekselle haastavan alueen mahdollisessa törmäystilanteessa. AEB-hätäjarrutusjärjestelmä toimii kuitenkin hyvin niin jalankulkijoiden kuin polkupyöräilijöiden kanssa. Ajoavustimista Mercedes-EQ EQE sai 81% pisteistä, sillä kattava avustinvalikoima toimii melko hyvin ja AEB-hätäjarrutusjärjestelmä selviytyi testeistä moitteettomasti.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Mobilize Limo – 4 tähteä

Mobilize Limo Euro NCAP turvallisuus testi koe törmäys

Myös nimillä JMEV Yi ja EVeasy Limo tunnettu Mobilize Limo on kompakti C-segmentin täyssähköinen perheauto, jonka taustalta löytyvät Jiangling Motors yhteistyössä Renaultin kanssa. Aikuismatkustajien kohdalta Limo arvosteltiin 80% osa-aluepisteillä. Huomautettavaa löytyi aikuisten rintakehän suojasta, tulosten vaihdellessa heikosta kohtuulliseen kokeesta riippuen. Etumatkustajien reisisuoja ja kuljettajan säärisuoja arvioitiin myös kohtuulliseksi. Sivusuuntaisessa törmäyksessä etumatkustajien päät eivät osuneet yhteen, mutta tulos mitätöitiin, sillä valmistaja ei voinut osoittaa keskiturvatyynyn toimivan symmetrisesti ja toistuvasti. Lisäksi etutörmäyksessä havaittiin repeämä kuljettajan jalkatilassa ja sivutörmäyksessä törmäyspuolen takaovi aukesi.

Lasten osalta Mobilize Limo arvioitiin 75% pisteillä. Pisteitä jäi saavuttamatta lastenistuinten soveltuessa lähinnä takapenkin reunapaikoille ja koska etuistuimen turvatyynykytkimen merkinnät eivät vastaa Euro NCAP:in vaatimuksia.

Kevyen liikenteen osalta Mobilize Limo arvioitiin 69% osa-aluepistein. Mahdollisessa törmäystilanteessa ongelmakohdaksi osoittautuivat tuulilasin reunat. AEB-hätäjarrutusjärjestelmä toimii pääsääntöisesti hyvin. Ajoavustimista Limo sai 71% pisteistä. Autossa ei ole kuljettajan vireystilan valvontaa, mutta muilta osin varusteet toimivat hyvin tai kohtuullisesti.

SEAT Arona – 5 tähteä

SEAT Arona Euro NCAP turvallisuus testi koe törmäys

Seatin pieni crossover on päivittynyt ja Euro NCAP vahvisti, että Arona jakaa edelleen turvarakenteensa Ibizan kanssa. Arona sai sekä aikuisten että lasten osalta 83% pisteistä. Aikuisten merkittävin huomautus koskee sivutörmäyksen retkahdussuojaa, joka on Aronassa huono. Lasten kohdalla ainoa huomautus tuli korokeistuimella olevan lapsen päänsuojasta sivutörmäyksessä, tuloksen jäädessä tyydyttäväksi. Muuten auto suosii Isofix- tai i-Size-istuinten asentamista takapenkin reunapaikoille.

Kevyen liikenteen kokeissa Seat Aronan tulokseksi saatiin 65% pisteistä. Tuulilasin reunojen lisäksi ajovalojen sisäreuna arvioitiin hankalaksi kohdaksi mahdollisessa törmäystilanteessa ja AEB-hätäjarrutusjärjestelmä toimii kohtuullisesti kevyen liikenteen kanssa. Ajoavustimista crossover sai 70% pisteistä, sillä autossa ei ole nopeusrajoitusten tunnistusta vakiovarusteena ja AEB-hätäjarrutusjärjestelmä toimii tyydyttävästi muiden ajoneuvojen kanssa.

SEAT Ibiza – 5 tähteä

SEAT Ibiza Euro NCAP turvallisuus testi koe törmäys

Turvarakenteensa Seat Aronan kanssa jakava Seat Ibiza selviytyi Euro NCAP:in kokeista hyvin sisarmallinsa tapaan. Aikuisten suojasta auto sai 83% pisteistä. Sivutörmäyksen huonon retkahdussuojan lisäksi Ibizan merkittävin huomautus on kuljettajan heikko säärisuoja etutörmäyksessä. Lasten suoja arvioitiin 82% pisteillä. Etutörmäyksessä korokeistuimella olevan 10-vuotiaan kaulasuoja arvioitiin kohtuulliseksi, muilta osin suojan ollessa hyvä tai tyydyttävä. Myös Ibiza suosii lastenistuinten asentamista takapenkin reunapaikoille.

Kevyen liikenteen osalta Ibiza sai 66% pisteistä. Mahdollisessa törmäystilanteessa tuulilasin reunat ja ajovalon sisäosat ovat hankalia alueita. AEB-hätäjarrutusjärjestelmä toimii kohtuullisesti kevyen liikenteen kanssa. Ajoavustimista Ibiza sai sisarmallinsa tavoin 70% pisteistä, sillä autossa ei ole nopeusrajoitusten tunnistusta vakiovarusteena ja AEB-hätäjarrutusjärjestelmä toimii tyydyttävästi muiden ajoneuvojen kanssa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Volkswagen Golf – 5 tähteä

Volkswagen Golf Euro NCAP turvallisuus testi koe törmäys

Volkswagenin tuttu perusmalli on arvioitu uudelleen kuluvan vuoden standardeilla, mutta osa perusteistä noudattaa vuoden 2019 tuloksia. Aikuisten suojasta Golf sai 88% pisteistä ja lasten kohdalla tulokseksi kertyi 87% pisteistä. Aikuisten tuloksissa merkittävin huomautus koski kuljettajan rintakehän suojaa, joka arvioitiin osassa kokeita kohtuulliseksi. Golf arvioitiin aggressiiviseksi törmäyskumppaniksi suorassa etutörmäyksessä. Lasten tuloksissa huomautus koskee 10-vuotiaan korokeistuimella olevan lapsen kaulasuojaa etutörmäyksessä, mikä arvioitiin heikoksi. Golf soveltuu myös turvaistuimen asentamiseen etumatkustajan paikalle.

Kevyen liikenteen osalta VW sai 74% pisteistä. Mahdollisessa törmäystilanteessa ongelmaksi nousee useimpien autojen tavoin tuulilasin reunat. Golfin AEB-hätäjarrutusjärjestelmä toimii tyydyttävästi kevyen liikenteen kanssa. Ajoavustimista Golf sai 82% pisteistä. Nopeusrajoitustunnistuksen puute vakiovarusteena verotti jonkin verran auton pisteitä, mutta AEB-hätäjarrutusjärjestelmä toimi hyvin toisten ajoneuvojen kanssa.

Lähde ja kuvat: Euro NCAP Teksti: Aake Kinnunen

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat