29.9.2015

Volkswagenin dieselgate rantautuu myös Suomeen

Trafi: dieselautojen korjauskehotukset ovat hyvin todennäköisiä.

Volkswagenin dieselgate eli päästöhuijausvyyhti koskettaaa myös Suomea.

- Kyseisenlaisia autoja on myyty Suomessa kymmeniä tuhansia. Tällä hetkellä saatavilla olevien tietojen pohjalta ei kuitenkaan voida vielä arvioida kuinka suurta osaa näistä päästöjen manipulointi koskettaa, kertoo osastopäällikkö Toni Pallaspuro liikenteen turvallisusvirasto Trafista.

Taustalla on, että Saksassa autojen tyyppihyväksynnöistä vastaava Kraftfahrt-Bundesamt (KBA) on vahvistanut tutkimuksissaan, että Volkswagenin päästötasojen manipulointi koskettaa myös Euroopassa myytyjä autoja.

Saksan KBA on vaatinut Volkswagen-konsernia esittämään yksityiskohtaisen korjauspaketin ja aikataulun, jolla autot saatetaan vaatimusten mukaisiksi.

KBA aloittaa Saksassa myös muiden valmistajien Euro 5 -päästötason moottorien tutkinnan. KBA aloittaa Saksassa myös Euro 6 -moottoreita koskevat tutkimukset, vaikka Volkswagen-konserni on ilmoittanut, ettei päästömanipulointi koske uusimpia Euro 6 -moottoreita.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Haitallisten lähipäästöjen huijaus

Yhdysvalloissa ilmitullut manipulointi on liittynyt haitallisiin lähipäästöihin eli typen oksideihin ja pienhiukkaspäästöihin, joilla on terveydellisiä ja ympäristövaikutuksia.

Päästöhuijaus ei nykytietojen mukaan liity hiilidioksidipäästöihin, joka meillä ohjaa vahvasti auto- ja ajoneuvoverotusta.

Päästömanipulointi koskee Euro 5 -ajoneuvoja, joissa on mallimerkin EA189:n mukainen 1,2, 1,6 tai 2,0 litrainen dieselmoottori.

Myyntikielto tai takaisinkutsu

EU:n jäsenvaltioiden viranomaisilla on oikeus testata uusia ajoneuvoja. Jos testeissä havaitaan, että autot eivät täytä vaatimuksia, voidaan ne asettaa myyntikieltoon.

Viranomaiset voivat myös vaatia auton valmistajalta tai maahantuojalta takaisinkutsuja. Tästä syystä autolle tehtävät muutos- ja korjaustyöt ovat omistajalle maksuttomia.

– Dieselautojen korjauskehotukset tulevat hyvin todennäköisesti koskemaan myös Suomessa käytössä olevia autoja. Nyt auton omistajalta tai haltijalta ei vaadita mitään toimenpiteitä, tieto korjauskehotuksesta maahantuojalta tulee kyllä aikanaan jokaiselle autoilijalle kotiin, taustoittaa osastopäällikkö Toni Pallaspuro Trafista.

Luetuimmat