21.12.2020 Ajoneuvot Wolfsburgin muutoksen tuulet: Volkswagen haastaa Teslan nyt kotitehtaallaan Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Volkswagen haastaa Teslan sähköautojen valmistuksessa tehtaan tuotantoajoilla. Toimitusjohtaja Diess haluaisi puolittaa valmistukseen kuluvan ajan. Volkswagen haastaa Teslan, mutta tällä kertaa autojen sijaan tehtaalla. Volkswagenin toimitusjohtaja Herbert Diess kertoi hiljattain yrityksen muulle johdolle, että he aikovat kehittää suurinta Wolfsburgin autotehdasta vastaamaan Teslan tulevan Berliinin tehtaan asettamaan haasteeseen. Asiasta uutisoi Automotive News Europe sisäpiirin lähteiltä saamiensa tietojen pohjalta.Diess kertoi edellä mainittujen lähteiden mukaan johdolle, että Volkswagenin Wolfsburgin tehdas päivitetään kattamaan tuorein sähköautoteknologia sekä ohjelmistopuoli. Kyseinen Volkswagenin kotitehdas on maailman suurin autonvalmistuslaitos yli 800 000 auton vuositahdilla.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVolkswagen haastaa TeslanDiessin tavoite on saavuttaa Wolfsburgissa Elon Muskin tähtäimessä oleva yhden auton tuotantoaika: 10 tuntia. Se olisi alle puolet siitä, mitä arvioidaan tällä hetkellä kuluvan Volkswagen Golfin tai Tiguanin valmistukseen – nuo kaksi ovat tällä hetkellä Wolfsburgin tehtaan päätuotteet. Muskin mukaan Teslan tuleva, Berliinin ulkopuolelle Grünheideen rakennettava, tehdas tulee mullistamaan sen kuinka Tesla valmistaa autoja.Volkswagenin puolella Wolfsburgista halutaan luoda sähköautojen voimakkaasti automatisoidun valmistuksen edelläkävijä ja siellä tullaan valmistamaan Volkswagen-automerkin sähköinen lippulaiva. Emme vielä tiedä mikä, tai minkälainen, auto on kyseessä, mutta Audin Artemis -projektin Audin, Bentleyn ja Porschen jaettavaksi tuleva Landjet-projektinimen tunteva lippulaiva antaa ilmeisesti ainakin jotakin osviittaa.Karsitaan kiinteitä kulujaSamalla Diess muistutti, että Volkswagenin pitää pystyä pienentämään kiinteiden kulujen osuutta säilyäkseen kilpailukykyisenä. Pandemiasta seurannut autojen myynnin heikkeneminen osoitti, että kilpailijat ovat ketterämpiä. Volkswagenin edustaja kieltäytyi kommentoimasta asiaa.Toimitusjohtajan mukaan Volkswagen on selvinnyt koronakriisistä kohtalaisesti, mutta sen kulut ovat kaikesta huolimatta liian suuret. Volkswagen julkisti hiljattain tavoitteensa kiinteiden kulujen karsimiseen 5 prosentilla vuoteen 2023 mennessä.Volkswagenin johtoporras onnistui myös löytämään yhteisen sävelen useiden kustannusäästökohteiden sekä Ducatin ja Lamborghinin pitämisen suhtaan. Näiden kahden italialaisen brändin myynti on ollut pohdinnassa yrityksen brändiportfolion tehostamiseksi.Diess haluaisi myös luoda Volkswagenin johtokuntaan paikan tietotekniikalle. Yritys käy läpi sopivia ehdokkaita jo nyt ja aikoo tehdä nimityksen ensi vuonna.Kuvituskuva: Aake Kinnunen/Moottorin arkisto Lähde: Automotive News Europe Lue lisää Kaikki artikkelit 1.7.2025 Uutinen Volkswagen sähköautojen rekisteröinneissä ykkönen Suomessa – syynä ainakin laaja mallisto 1.7.2025 Uutinen Autojen ensirekisteröinnit edelleen alamaissa – romutuspalkkiolla haetaan autokauppaan piristystä 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Uutinen Kiinan autoteollisuudessa paisutellaan lukuja myymällä uusia autoja ”käytettyinä” ulkomaille 29.6.2025 Uutinen Autoklinikka etsii Suomen parasta parkkihallia – nettiäänestys käynnissä 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Uutinen Mercedes-Benz investoi vihreään tuotantoon – uusi maalaamo puolittaa kulutuksen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 1.7.2025 Prätkäpodi Prätkäpodi jakso 32: BMW F900 GS – voiko adventure olla liian hyvä? 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 24.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko kuvan auton? (Osa 2) 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?