21.12.2020 Ajoneuvot Wolfsburgin muutoksen tuulet: Volkswagen haastaa Teslan nyt kotitehtaallaan Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Volkswagen haastaa Teslan sähköautojen valmistuksessa tehtaan tuotantoajoilla. Toimitusjohtaja Diess haluaisi puolittaa valmistukseen kuluvan ajan. Volkswagen haastaa Teslan, mutta tällä kertaa autojen sijaan tehtaalla. Volkswagenin toimitusjohtaja Herbert Diess kertoi hiljattain yrityksen muulle johdolle, että he aikovat kehittää suurinta Wolfsburgin autotehdasta vastaamaan Teslan tulevan Berliinin tehtaan asettamaan haasteeseen. Asiasta uutisoi Automotive News Europe sisäpiirin lähteiltä saamiensa tietojen pohjalta.Diess kertoi edellä mainittujen lähteiden mukaan johdolle, että Volkswagenin Wolfsburgin tehdas päivitetään kattamaan tuorein sähköautoteknologia sekä ohjelmistopuoli. Kyseinen Volkswagenin kotitehdas on maailman suurin autonvalmistuslaitos yli 800 000 auton vuositahdilla.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVolkswagen haastaa TeslanDiessin tavoite on saavuttaa Wolfsburgissa Elon Muskin tähtäimessä oleva yhden auton tuotantoaika: 10 tuntia. Se olisi alle puolet siitä, mitä arvioidaan tällä hetkellä kuluvan Volkswagen Golfin tai Tiguanin valmistukseen – nuo kaksi ovat tällä hetkellä Wolfsburgin tehtaan päätuotteet. Muskin mukaan Teslan tuleva, Berliinin ulkopuolelle Grünheideen rakennettava, tehdas tulee mullistamaan sen kuinka Tesla valmistaa autoja.Volkswagenin puolella Wolfsburgista halutaan luoda sähköautojen voimakkaasti automatisoidun valmistuksen edelläkävijä ja siellä tullaan valmistamaan Volkswagen-automerkin sähköinen lippulaiva. Emme vielä tiedä mikä, tai minkälainen, auto on kyseessä, mutta Audin Artemis -projektin Audin, Bentleyn ja Porschen jaettavaksi tuleva Landjet-projektinimen tunteva lippulaiva antaa ilmeisesti ainakin jotakin osviittaa.Karsitaan kiinteitä kulujaSamalla Diess muistutti, että Volkswagenin pitää pystyä pienentämään kiinteiden kulujen osuutta säilyäkseen kilpailukykyisenä. Pandemiasta seurannut autojen myynnin heikkeneminen osoitti, että kilpailijat ovat ketterämpiä. Volkswagenin edustaja kieltäytyi kommentoimasta asiaa.Toimitusjohtajan mukaan Volkswagen on selvinnyt koronakriisistä kohtalaisesti, mutta sen kulut ovat kaikesta huolimatta liian suuret. Volkswagen julkisti hiljattain tavoitteensa kiinteiden kulujen karsimiseen 5 prosentilla vuoteen 2023 mennessä.Volkswagenin johtoporras onnistui myös löytämään yhteisen sävelen useiden kustannusäästökohteiden sekä Ducatin ja Lamborghinin pitämisen suhtaan. Näiden kahden italialaisen brändin myynti on ollut pohdinnassa yrityksen brändiportfolion tehostamiseksi.Diess haluaisi myös luoda Volkswagenin johtokuntaan paikan tietotekniikalle. Yritys käy läpi sopivia ehdokkaita jo nyt ja aikoo tehdä nimityksen ensi vuonna.Kuvituskuva: Aake Kinnunen/Moottorin arkisto Lähde: Automotive News Europe Lue lisää Kaikki artikkelit 8.11.2024 Ajoneuvot SEMA Show 2024: tällaisena et ole Toyota RAV4:ää ennen nähnyt 7.11.2024 Ajoneuvot SEMA Show 2024: Advntr, Wkndr, Zeus, Thetis ja Gaia – Kia vie tulevaisuuden maastoon 7.11.2024 Autoilu Teslan haamujarrutuksia on raportoitu ympäri maailmaa – suomalainen Teslan omistaja aloitti taistelun autojättiä vastaan 6.11.2024 Vuoden Auto Suomessa Vuoden Auto Suomessa: 46 uutuusmallia, vain yksi voi voittaa 5.11.2024 Ajoneuvot SEMA Show 2024: Nissanilla sangen perinnerakkaat setit 5.11.2024 Ajoneuvot SEMA Show 2024: Toyota saattaa tuoda jotain Land Cruiser ROX:in kaltaista tuotantoon, jos oikein pidämme siitä 5.11.2024 Autonäyttely Pariisin autonäyttely 2024 – elo ja ilo ovat palanneet autonäyttelyihin 4.11.2024 Ajoneuvot Hyundai Initium ennakoi jo ensi vuodelle uuden sukupolven vety-Hyundaita – toimintamatkaa yli 650 kilometriä 3.11.2024 Uutinen Haastattelu: BMW M-osaston toimitusjohtaja van Meel – emme tule tarjoamaan manuaalivaihteistoa sähköautoon Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 7.11.2024 Autoilu Teslan haamujarrutuksia on raportoitu ympäri maailmaa – suomalainen Teslan omistaja aloitti taistelun autojättiä vastaan 6.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tässä on upouusi Suzuki eVitara - kuoriiko odotettu Toyota-sisarmalli kermat sen kakun päältä? 7.11.2024 Käyttötesti Miltä Volvo EX30 tuntuu paatuneen volvoilijan mielestä? 7.11.2024 Moottoripyörät Kevyt seikkailupyörä Suzukilta – DR-Z4S valloittaa metsätiet 7.11.2024 Koeajo Koeajo: Fiat Ducato – vieläkin nykyaikaisempi, mutta onko riittävästi? 1.11.2024 Käytetyt autot Tehokkaaseen AMG-Mersuun asennettiin viritysohjelmisto ja moottori hajosi – kuluttajariitalautakunta ratkaisi laskun maksajan 2.11.2024 Lentokoneet Icelandair eläköitti harvinaiseksi jääneen "Lentävän Lyijykynän" - konetyypillä enää kolme pääasiallista operaattoria jäljellä maailmassa 3.11.2024 Ajatuksia autoista Nykyautot ovat oikeastaan vaikeita ajaa ääriolosuhteissa – Ajatuksia autoista 7.11.2024 Autoilu Teslan haamujarrutuksia on raportoitu ympäri maailmaa – suomalainen Teslan omistaja aloitti taistelun autojättiä vastaan 6.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tässä on upouusi Suzuki eVitara - kuoriiko odotettu Toyota-sisarmalli kermat sen kakun päältä? 1.11.2024 Käytetyt autot Tehokkaaseen AMG-Mersuun asennettiin viritysohjelmisto ja moottori hajosi – kuluttajariitalautakunta ratkaisi laskun maksajan 17.10.2024 Autoilu Ikäkuskit lääkäriin yksityiselle – ajokortin uusinta muuttumassa, kasvavatko maksut? 8.10.2024 Matkailuajoneuvot Matkailuautojen ajoneuvoveron käyttövoimaveroa korotetaan 2.11.2024 Lentokoneet Icelandair eläköitti harvinaiseksi jääneen "Lentävän Lyijykynän" - konetyypillä enää kolme pääasiallista operaattoria jäljellä maailmassa 3.11.2024 Ajatuksia autoista Nykyautot ovat oikeastaan vaikeita ajaa ääriolosuhteissa – Ajatuksia autoista