21.12.2020 Ajoneuvot Wolfsburgin muutoksen tuulet: Volkswagen haastaa Teslan nyt kotitehtaallaan Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Volkswagen haastaa Teslan sähköautojen valmistuksessa tehtaan tuotantoajoilla. Toimitusjohtaja Diess haluaisi puolittaa valmistukseen kuluvan ajan. Volkswagen haastaa Teslan, mutta tällä kertaa autojen sijaan tehtaalla. Volkswagenin toimitusjohtaja Herbert Diess kertoi hiljattain yrityksen muulle johdolle, että he aikovat kehittää suurinta Wolfsburgin autotehdasta vastaamaan Teslan tulevan Berliinin tehtaan asettamaan haasteeseen. Asiasta uutisoi Automotive News Europe sisäpiirin lähteiltä saamiensa tietojen pohjalta.Diess kertoi edellä mainittujen lähteiden mukaan johdolle, että Volkswagenin Wolfsburgin tehdas päivitetään kattamaan tuorein sähköautoteknologia sekä ohjelmistopuoli. Kyseinen Volkswagenin kotitehdas on maailman suurin autonvalmistuslaitos yli 800 000 auton vuositahdilla.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVolkswagen haastaa TeslanDiessin tavoite on saavuttaa Wolfsburgissa Elon Muskin tähtäimessä oleva yhden auton tuotantoaika: 10 tuntia. Se olisi alle puolet siitä, mitä arvioidaan tällä hetkellä kuluvan Volkswagen Golfin tai Tiguanin valmistukseen – nuo kaksi ovat tällä hetkellä Wolfsburgin tehtaan päätuotteet. Muskin mukaan Teslan tuleva, Berliinin ulkopuolelle Grünheideen rakennettava, tehdas tulee mullistamaan sen kuinka Tesla valmistaa autoja.Volkswagenin puolella Wolfsburgista halutaan luoda sähköautojen voimakkaasti automatisoidun valmistuksen edelläkävijä ja siellä tullaan valmistamaan Volkswagen-automerkin sähköinen lippulaiva. Emme vielä tiedä mikä, tai minkälainen, auto on kyseessä, mutta Audin Artemis -projektin Audin, Bentleyn ja Porschen jaettavaksi tuleva Landjet-projektinimen tunteva lippulaiva antaa ilmeisesti ainakin jotakin osviittaa.Karsitaan kiinteitä kulujaSamalla Diess muistutti, että Volkswagenin pitää pystyä pienentämään kiinteiden kulujen osuutta säilyäkseen kilpailukykyisenä. Pandemiasta seurannut autojen myynnin heikkeneminen osoitti, että kilpailijat ovat ketterämpiä. Volkswagenin edustaja kieltäytyi kommentoimasta asiaa.Toimitusjohtajan mukaan Volkswagen on selvinnyt koronakriisistä kohtalaisesti, mutta sen kulut ovat kaikesta huolimatta liian suuret. Volkswagen julkisti hiljattain tavoitteensa kiinteiden kulujen karsimiseen 5 prosentilla vuoteen 2023 mennessä.Volkswagenin johtoporras onnistui myös löytämään yhteisen sävelen useiden kustannusäästökohteiden sekä Ducatin ja Lamborghinin pitämisen suhtaan. Näiden kahden italialaisen brändin myynti on ollut pohdinnassa yrityksen brändiportfolion tehostamiseksi.Diess haluaisi myös luoda Volkswagenin johtokuntaan paikan tietotekniikalle. Yritys käy läpi sopivia ehdokkaita jo nyt ja aikoo tehdä nimityksen ensi vuonna.Kuvituskuva: Aake Kinnunen/Moottorin arkisto Lähde: Automotive News Europe Lue lisää Kaikki artikkelit 15.7.2025 Ajoneuvot Viileää ilmaa vai kallis remontti? Säännöllinen ilmastointihuolto voi säästää satoja euroja 14.7.2025 Uutinen Nissanin tehdas Sunderlandissa on ensimmäinen laatuaan Euroopassa – näin siellä syntyy koko kansan katumaasturi Nissan Qashqai 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Uutinen Volkswagenin Yhdysvaltain piina jatkuu: ID. Buzz huilaa nyt tariffien takia 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? 10.7.2025 Ajoneuvot Tässä on uusi Mazda CX-5 – erottuvuustekijöitä riittää, eikä vähäisimpänä ahtamaton 2,5-litrainen bensiinimoottori vuonna 2025 Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen