20.8.2016 Ajoneuvot Koeajo: ylellistä hehkua ruotsalaisittain – Volvo XC90 T8 Twin Engine AWD Excellence aut Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ylellisin Volvo kautta historian. Hinta on hulppea, mutta niin on rahatukolla saatava autokin – monin tavoin. Hyvää: viimeistely, istuimet, moottori, kulutus. Huonoa: ratin säätö, sähköajon vaatimaton mitta, rengasäänet. Volvo XC90 T8 Twin Engine AWD Excellence aut on pitkä mallinimi – ja kautta 89-vuotisen historian ylellisin Volvo! Ruotsalainen bling bling on toteutettu nelipaikkaisessa skandinaavisen tyylikkäästi, tolkuttomaan ylettömyyteen sortumatta. Mutta annetaanpa suuryrityksen johtajan istahtaa takaistuimelle ja kuvailla arkista liikkumistaan. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Pätevät perusteet Jouduin perustelemaan pariinkin kertaan talousjohtajallemme – joka näin meidän kesken on niuho! – autovalintaani. Toki auto maksoi 138 585,13 euroa, mutta rahatukolla myös saa paljon autoa. Senkin kerroin menestyvän yrityksemme numeroniilolle, ettei tämän auton materiaalivalinnoissa ole kitsasteltu tai tehty kompromisseja. On Orreforsin kristallista tehdyt sampanjalasit, joilla on takaistuinten välissä oma jääkaappinsa. Sinne mahtuu jäähtymään kaksi pulloa parasta Taittingeria! Ilmajousitetun vaunun kulku on sen verran tasaista, ettei kuohuva juoma juuri läiky, joten kyytiin kehtaa pyytää kenet tahansa. Voimaa piisaa Väkeviä kykyjä ei voi olla havaitsematta takana matkustavakaan. Kookkaissa kuorissa on auto, jonka voimat eivät ehdy ihan kättelyssä. Ja nelivetoisuus takaa etenemisen haastavissakin olosuhteissa esimerkiksi talven tullen. Etupyörät saavat voimansa kaksilitraiselta polttomoottorilta (320 hv), takapyörät 87 hevosvoiman sähkömoottorilta. Voiman välittää käyttöön kahdeksanlovinen automaattivaihteisto – sen jouhevuudessa ei kuljettajani mukaan ole huomautettavaa. Ohjauksessa on kuulemma Volvoille ominaista luonnollisuutta ja tunnokkuutta, kertoo kuljettajani. Mutta on hänellä arvosteltavaakin. Kuljettajani oudoksuu, että tämän hintaluokan autossa ohjauspyörä säätyy käsivoimin eikä sähköllä. Volvo XC90 T8 ja vuorineuvoksen kiireet Ja jos olen myöhässä seuraavasta kokouksesta, tietää kuljettajani valita oikean ajotilan, se nimittäin vaikuttaa kulkukerkeyteen selvästi. Power-asetuksella kolmetonninen järkäle liikahtaa luvatusti. Volvo kiihtyy seisoviltaan sataseen kunnioitettassa 5,6 sekunnissa. Toisaalta kaasua järkevästi annostelevalla ajotavalla ja otollisissa olosuhteissa Volvolla voi liikkua nelisenkymmentä kilometria sähkön voimin. Sähköajo on miellyttävää, pehmeätä ja äänetöntä etenkin kaupunkiruuhkissa. Ja klubilla voi kehaista liikkuvansa ekologisesti! Volvo XC90 ei tunnu aina ilmajousitteiselta, sillä ajoittain tienpinnan värinät ja rengasäänet välittyvät sisälle asti. Ääniä kuitenkin hieman taltuttaa Excellence-mallin väliseinä tavaratilan ja matkustamon välissä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Hierovaa nappanahkaa Matkustamossa ylellistä tunnelmaa luovat lasipäällysteinen vaihdevipunen, puupintapanelointi, näyttävä digitaalimittaristo, kookas ja selkeä kosketusnäyttö, automaattinen nelialueilmastointi sekä nappanahkaiset hierovat ja tuuletut istuimet. Syksyistä Brahmsia Laadukkaat Bowers & Wilkins -äänentoistolaitteet ja julmettu määrä kaiuttimia takaavat kuuntelunautinnon. Olen klassisen musiikin ystävä, joten mies ratin takana osaa valita ääniasetukseksi akustiikaltaan kehutun Göteborgin sinfoniaorkesterin kotisalin. Edellinen kuljettajani valitsi musiikin kaksi kertaa omin päin, ensimmäisen ja viimeisen kerran. Matkustamon rauhassa unohdan maalliset murheet, suljen silmät ja nautin. Johannes Brahmsin neljännen sinfonian ensimmäinen osa alkaa surullisen syksyisellä teemalla, ja niin alkaa myös lasikattoa koetteleva rankkasade – siellä jossain. Teksti Marko Jokela Kuvat Antti Hentinen Volvo XC90 T8 Twin Engine AWD Excellence aut Hinta alkaen 138 585 € Moottori Bensiinimoottori 1 969 cm³ 4 sylinteriä, 2 ahdinta, 8-v. automaattivaihteisto, neliveto Teho 235 kW (320 hv), 5700 r/min Vääntö 400 Nm (2200–3000 r/min) Vääntö 400 Nm (2200–3000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 5,6 s Huippunopeus 230 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 2,1 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 49 g/km Mitat pituus 4950 mm, leveys 2008 mm, korkeus 1776 mm, akseliväli 2984 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 3.5.2024 Koeajo Maistiainen: Tesla Model Y Long Range RWD – lisää valinnanvaraa suosikkisähkikseen 2.5.2024 Koeajo Koeajo: Mazda CX-30 – kompakti crossover tyylikkäällä ulkomuodolla 1.5.2024 Ajoneuvot Tiesitkö, että halvimmillaan täyssähköisen Bugattin puikkoihin pääsee vain noin 30 000 eurolla? 30.4.2024 Ajoneuvot Kialta raskaamman sarjan uutisia – ”järjettömän tehokas” EV9 GT ja globaalien markkinoiden Tasman-avolava luvassa alle vuoden sisällä 29.4.2024 Koeajo Koeajo: Ostohousut jalkaan! Sähköfarkku Peugeot e308 SW hurmaa mökkikansan 29.4.2024 Ajoneuvot Mitsubishi ASX faceliftattiin – nyt se on vähän vähemmän identtinen Renault Capturin kanssa 28.4.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 N – sähköautokin paranee vaihtamalla 27.4.2024 Moottoripyörät Maistiainen: Indian Scout 101 – huippuversio erottuu selvästi sisarmalleistaan 26.4.2024 Koeajo Koeajo: Mazda MX-30 R-EV on erikoinen sekoitus sähköä ja wankelia Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 2.5.2024 Esittely Koeistuttu: Renault Symbioz – ehkä kaikkien perheautojen ei sittenkään tarvitse olla sähköautoja 2.5.2024 Koeajo Koeajo: Mazda CX-30 – kompakti crossover tyylikkäällä ulkomuodolla 2.5.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electricissä on kilpa-auton ainesta 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt