28.5.2024 Ajoneuvot Auton vahauksen lyhyt oppimäärä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kevätauringon paisteessa auton maalipinta ansaitsee suojaa ja kiiltoa. Näillä ohjeilla onnistut auton vahauksen kanssa kerta toisensa jälkeen. Vahan, tai muun maalipinnan suojatuotteen, todellinen tarkoitus on suojata maalipintaa epäpuhtauksilta kuten kuralta, maantiepieltä, puiden mahlalta ja lentoruosteelta. Auton vahauksen motivaatio saattaa tosin olla hedonistisemmin vain kauniin kiillon tavoittelu. Syillä ei ole merkitystä, kunhan maalipinta saa suojansa.Talven jäljiltä tehtävän perusteellisemman pesun yhteydessä on auton vahauksen aika. Edellisessä jutussa käsittelimme auton pesemisen vahausta varten, joten oletettavasti auto on nyt puhdas. Vahaukseen on tiettyjä niksejä, jotka helpottavat työtä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyErilaisia suojatuotteitaPuhekielessä kaikki maalipinnan suojatuotteet tunnetaan vahoina, vaikka ne eivät välttämättä sellaisia olekaan. Auton maalipinnan suojaamiseen on pitkään käytetty pääosin luonnonvahoista koostettuja suojatuotteita, mutta tänä päivänä saatavilla on myös erilaisia synteettisiä polymeerituotteita ja vahoja. Luonnonvahojen ja synteettisten aineiden yhdistelmiä kutsutaan hybrideiksi.Hyväkuntoinen maalipinta saavuttaa laadukkaalla vahalla parhaan kiiltonsa.Sinällään suojatuotteen, tai vahan, kemiallisella koostumuksella ei ole loppukäyttäjälle merkitystä - ominaisuudet ovat tärkeämpiä. Esimerkiksi kiinteän vahan kesto on teoriassa nestemäistä parempi, sillä se sisältää vähemmän liuottimia. Käytännössä mikään ei ole näin yksinkertaista. Niin nestemäinen kuin kiinteäkin vaha voi olla helppo tai vaikea käyttää, joten yleistyksiä ei kannata tehdä.Parhaiten maalipintaa suojaavat tuotteet, jotka on suunniteltu yksinomaan suojaamaan. Kuluttaja tahtoo kuitenkin ”vahan” usein parantavan kiiltoa, joka tarkoittaa tinkimistä suojatuotteen kestosta lisäämällä siihen maalipinnan hentoja naarmuja hiovia tai peittäviä ainesosia. Englanniksi näiden tuotteiden lyhenne on AIO (All-In-One) ja ne ovat hyviä vaihtoehtoja huonokuntoisen maalipinnan nopeaan ehostukseen ilman koneellista kiillotusta.Vanhat rätit on hyvä säästää auton korjaustoimenpiteisiin, sillä maalipintaan niillä ei kannata koskea.Nykyisin on olemassa myös useampia muita vaihtoehtoja maalipinnan suojaamiseksi, mutta niistä riittää juttua ainakin yhteen erilliseen julkaisuun. Näitä suojatuotteita on tarjolla kestopinnoitteista sumutettaviin suojatuotteisiin sekä maalipinnan pelkällä huuhtelulla suojaaviin aineisiin.Vahan käyttöNyt keskitymme kiinteän ja nestemäisen vahan, hybridin tai polymeerisuojatuotteen levityksen esittelyyn. Erot näiden levittämisen suhteen ovat varsin pienet, ja moni pelkääkin täysin turhaan kiinteiden vahojen käyttämistä. Oikein käytettynä nykypäivän kiinteät vahat ovat jopa helpompia kuin nestemäisten aineiden kanssa lotraaminen.Pieni ja hellä pyyhkäisy vaahtomuovilevittimellä kiinteään vahapurkkiin riittää, sillä muuten vahaa tarttuu levittimeen helposti aivan liikaa.Suorassa auringonpaisteessa ei edelleenkään tule autoa vahata. Tämä koskee vielä erityisesti tummia värejä, joiden pintalämpötila voi nousta todella kuumaksi. Keväällä kannattaa myös huomioida hieno hiekkapöly, joka laskeutuu maalipinnalle varsin pian pesujen jälkeen ja jättää vahaa hangatessa rumat jäljet maalipintaan.Valitusta suojatuotteesta riippumatta vahaa tulisi levittää todella ohut kerros. Riittävän pieni vahamäärää alkaa olla lähellä, kun tuntuu että pintaan ei jää enää mitään. Tässä tapauksessa vähemmän on enemmän. Kaikki muu pitää pyyhkiä vaivalloisesti pois. Halutessaan voi toki levittää vielä toisen kerroksen kunhan ensimmäinen on pyyhitty pois, mutta vain varmistaakseen että vahaa tuli kaikkialle.Vahajäämien poispyyhkiminen sujuu helposti, kunhan vahaa on levitetty todella ohut kerros.VaahtomuovilevitinVahojen levittämiseen aikoinaan käytetyt rätit ja trasselit on syytä jättää huoltohommiin, sillä ne vain hankaloittavat vahausta. Vaahtomuovilevitin on pieni ja hyvin edullinen työväline, mikä helpottaa työtä paljon. Sopivan vahamäärän annosteleminen vaahtomuovilevittimellä onnistuu hyvin riippumatta siitä onko vaha nestemäistä vai kiinteää. Suositeltavaa on vahata pieniä alueita kerrallaan, mutta ensisijaisesti tulee noudattaa vahapakkauksen ohjeita.Vaahtomuovilevittimen voi kastella ja sitten rutistaa kuivaksi ennen vahaamista, mikäli käytettävän vahan tai muun suojatuotteen ohjeissa ei vaadita kuivaa pintaa. Hyöty ilmenee erityisesti kiinteitä vahoja käytettäessä.Erityisesti kiinteitä vahoja käytettäessä vaahtomuovilevittimen voi kostuttaa vedellä ennen vahausta. Se tapahtuu kastelemalla levitin ja rutistamalla se sen jälkeen kuivaksi. Kosteutta jää hieman levittimen sisään, jolloin vaha ei imeydy sinne. Tavallisesti tämä tekniikka toimii ainakin hybridi- ja luonnonvahojen kanssa, mutta on syytä varmistua, että valittu suojatuote ei ota nokkiinsa kosteudesta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMikrokuituliinan tärkeysMikrokuituliina on ylivertainen väline vahajäämien poispyyhintään ja koko auton läpikäymiseen niitä olisi hyvä olla muutama. Liinojen laatu ilmenee kykynä poistaa vahajäämiä maalipinnalta.Auton vahauksen kamalin vaihe on perinteisesti kova kiillottaminen vanhoista t-paidoista tehdyillä räteillä. Sekin on jo historiaa - kiitos rasvaa tehokkaasti imevien mikrokuituliinojen. Loppuhinkkaamisen helpottamiseksi on erittäin tärkeää levittää vahaa todella ohuesti. Tämän jälkeen muutama laadukas mikrokuituliina riittää kaikkien vahajäämien pyyhkäisemiseen pinnalta. Minkäänlaista hankaamista ei tarvita.Hyvä vahapinta ilmenee vedenhylkimisenä, jolloin vesi pisaroituu ja valuu pois auton pinnalta.Mikrokuituliinojen kyky sitoa rasvaa tuppaa kuitenkin kuivattamaan herkkäihoisten kädet. Siitä syystä vahauksen ajaksi käteen voi vetää kertakäyttöiset kumihanskat.Teksti ja kuvat: Henri PosaArtikkeli julkaistu alun perin 5.5.2021 Katso myös muut Moottorin autonhoitojutut! Auton pesu: Autonhoidon aloituspaketti: näillä tuotteilla pääset edullisesti alkuun Testi: Bilt Hamber Auto-foam – auto pikaisesti puhtaaksi Pesuohjeet autolle: oikeaoppinen käsinpesu ei naarmuta tai vie vahoja Autoshampoon valinnan vaikeus Autonhoito ja vahaus Auton vahauksen lyhyt oppimäärä Avoauton kangaskatto vaatii suojaa Suojaa auton maalipinta nopeasti: sumuta ja huuhtele Lasit kirkkaiksi – oikeaoppinen puhdistus on helppoa ja nopeaa Syventävät autonhoitovinkit Auto ja vanteet puhtaaksi ruosteisista jarrupölytäplistä Pienpoisto – eroon tietyömaiden mustista bitumivanoista vanteissa ja auton kyljissä Pinttynyt karheus irti auton maalipinnasta: näin käytät puhdistussavea Lue lisää Kaikki artikkelit 25.12.2024 Ajoneuvot Valtionpäämies vaihtoi sähköautoon – yhdellä latauksella pääsisi noin 52 kertaa hänen valtakuntansa tieverkon läpi 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 20.12.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Dongfeng Nammi Box on erikoisimpia sähköautoja vähään aikaan – 25 tonnilla saa paljon, muttei tarkoituksellisestikaan miellytetä kaikkia 20.12.2024 Uutinen Volkswagenin ID.-täyssähköautot ylittivät 10000 auton rajan Suomessa 20.12.2024 Ajoneuvot Autoliitto varoittaa: pitkät pyhät vaaraksi autoille – ”nyt olisi korkea aika tarkistaa…” 16.12.2024 Ajoneuvot Valhalla, Aston Martin Valhalla on hyperauto, yli tuhannen hevosvoiman hybridihyperauto 15.12.2024 Ajoneuvot DS N°8 on Pariisin viimeisintä luksussähköautomuotia, ihan nimeään myöten – unohtamatta 750 kilometrin toimintamatkaa 14.12.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Kia EV6:ta on paranneltu tuntuvasti sieltä täältä 13.12.2024 Ajoneuvot Toyota Urban Cruiser tekee paluun sähköcrossoverina – Intiassa valmistettava Suzuki-yhteistyömalli on omalla tavallaan historiallinen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 25.12.2024 Ajoneuvot Valtionpäämies vaihtoi sähköautoon - yhdellä latauksella pääsisi noin 52 kertaa hänen valtakuntansa tieverkon läpi 25.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi Q4 e-tron – entistä pidemmälle ja entistä paremmin 26.12.2024 Lentokoneet Mitä tulee, kun yhdistää historian suurimman ja nopeimman matkustajalentokoneen? - British Airwaysin uusi ykkösluokka 24.12.2024 Lentokoneet Finnairilla on taas joulupukkitarroja koneissaan - Qantas kuitenkin tohti haastaa pukin virallisen lentoyhtiön joulutarrakisaan 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 23.12.2024 Laivat Helsingissä rakennettiin neljän vuoden aikana kuuden aluksen loistoristeilijäluokka - nyt tuoreinkin niistä on 20-vuotias 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 18.12.2024 Renkaat Autoliitto jyrähtää vellovaan rengaspainekeskusteluun: "paineiden alentamisesta ei ole mitään hyötyä" 22.12.2024 Lentokoneet Finnair vastaanotti jo toiseksi viimeisen Airbus A350 -yksilönsä - tervetuloa kotiin, OH-LWT 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 10.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: vajaan vuoden ajamisen jälkeen Mercedes-Benz S124:ään alkaa vihdoin ilmaantua vikoja