14.1.2018 Ajoneuvot Citroënin klassikkohuutokauppa – tulossa kevätmuuttaja myös Suomeen! Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Joulukuussa Citroën järjesti harvinaisen huutokaupan, jossa yhtiö myi osan museoarkistonsa aarteista. Harrastajien unelmavalikoimasta löytyi sopiva autohelmi myös Suomeen. Ilmassa on sitä kuuluisaa suuren urheilujuhlan tuntua, sillä sohvat, pöydät ja naksut on alistettu suuren taulutelevision palvontaan. 10. päivä joulukuuta ei ole kuitenkaan oikea aika Oscar-valvojaisille tai Super Bowlille, vaan luvassa on ainutlaatuinen autotapahtuma. Vuoden 2010 TUBIK-konseptiauto pyrki jatkamaan H-Vanin jalanjäljillä. Pelkistä kuorista koostuva konsepti myytiin lähes 37 000 eurolla. Citroënin oma arkisto, Citroën Conservatoiré, ei ole varsinainen museo, sillä sen ovet eivät ole auki suurelle yleisölle. Nyt ranskalainen väkäsmerkki kuitenkin yhdistää kokoelmansa saman katon alle konserniveli-Peugeotin kanssa, joten on syytä karsia joitakin arkiston helmistä. Niinpä ranskalaisvalmistaja järjestää autohuutokaupan, jossa myydään 65 autoa Citroënin pitkän historian varrelta. Samalla kaupataan 90 kohdetta erilaista autoaiheista tavaraa ajohaalareista apupöytiin ja mainoskyltteihin. Päässälaskuissaan nopeat hoksaavatkin, että kyseessä on 155 kohteen huutokauppa. Vanhan Citroën-kyltin hinta kohosi yli 2 500 euron. Muutaman tunnin mittainen huutokaupparupeama onkin jännintä tylsyyttä vuonna 2017. Suurin osa ostajista seuraa huutokauppaa netin kautta. Ranskalaisen Drouotlive-palvelun kautta järjestettyä huutokauppa seuraa lopulta 1 168 nettikatsojaa, joista peräti 621 rekisteröityi potentiaalisiksi huutajiksi. Kaikkiaan 311 huutajaa käytti oikeuttaan tarjouksen esittämiseen ja yhteensä 63 ostajaa onnistui voittamaan itselleen huudon. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Viiden tonnin haalarit Lämmittelynä huutokaupassa aloitetaan autoiluun ja moottoriurheiluun liittyvillä tavaroilla. Jo huutokaupan alussa tulee selväksi, että Citroën oli hinnoitellut kohteensa maltillisesti alakanttiin varmistaakseen niiden menemisen. Tämä ei kuitenkaan hillitse ostajia, jotka ajautuvat korotuskisoihin jo heti ensimmäisten kohteiden kohdalla. Vuoden 1995 Axel yhdisti Citroën AX:n ja sähköisen voimalinjan. Myyntihinta 3 156 €. Esimerkiksi noin 200 euron arvoiseksi hinnoitellut rallihaalarit ottavat heti luulot pois edukkaita löytöjä etsiviltä. Jacky Ickxin vuoden 1991 Pariisi–Dakar-ajohaalarit myydään lopulta peräti 5 824 euron hintaan. Suomalaisedustusta huutokauppatavaroissa tarjoaa Ari Vatanen, jonka vuoden 1991 Pariisi–Dakarista oli myynnissä muutama isokokoinen valokuvavedos. Myös Vatasen ajosuoritusta esittävät kuvat myydään moninkertaisesti yli hinta-arvion. Ari Vatanen matkalla Pariisista Dakariin vuonna 1991 Citroën ZX Rallye-Raidilla. Lisäksi kauppaa tehdään esitteistä, myymäläkylteistä, huoltopöydistä, valokuvista, dieselmoottorista, Tintti-sarjakuvateoksesta, konseptipiirroksista, polkupyöristä ja pienoismalleista. Myynnissä onkin kaikkea, mitä vuosikymmeniä kestävän autoharrastamisen aikana luonnollisesti jää nurkkiin lojumaan. Kisastudion vieraana Saimme kutsun huutokauppakisastudioon Citroënin maahantuojan Auto-Bonin tiloihin Vantaalle. Maahantuojan sotasuunnitelmana on, että ainutlaatuisesta huutokaupasta voisi löytyä museoesine tai pari omaan edustuskäyttöön. Myös tehtaalla on suhtauduttu lämpimästi ajatukseen, että sen vanhat arkistoaarteet päätyisivät lähipiirin haltuun. Aivan yhtä varauksettomasti ideaan ei kuitenkaan suhtauduttu maahantuojan riveissä. – Talousjohtaja epäili hiukan mielenterveyttä, kun kerroin mitä olemme viikonlopulle suunnitelleet, virnistelee toimitusjohtaja Markus Vuolle. Toden totta. Jalassa ovat ne kuuluisat ostohousut, sillä tarkoitus on ostaa auto, kunhan vain runsaudenpulasta osaisi päättää. Huutamisen toimivuus sen sijaan testattiin jo huutokaupan alkuvaiheessa Timo Salosen Pariisi–Moskova–Peking rallihaareilla vuodelta 1992, jotka saapuvat Suomeen komeaan 1 568 euron hintaan. Syvemmälle hulluuteen Huutokaupan toisessa vaiheessa kohteena ovat autot. 65 huutokaupattavaa autoa vaihtelevat rajusti kunnon, iän ja statuksen mukaan. Mukana on konseptiautoja, esittely-yksilöitä, puoliksi restauroituja klassikoita ja esituotantoautoja. Huutokauppakuvastossa varoitellaan joidenkin yksilöiden kohdalla, että tieliikenne voi jäädä haaveeksi. Ongelmaksi kuitenkin muodostuvat jälleen Citroënin maltilliset hinta-arviot yhdessä innokkaan huutajalauman kanssa. Auto toisensa jälkeen karkaa ulottumattomiin hintoihin. Erityisen muodikkaita tuntuvat olevan alkuperäiset Méhari-rantakirput, joiden arvo on noussut uuden sähköisen E-Méharin esittelyn myötä. Vuoden 1979 neliveto-Méhari nuijittiin lopulta 28 000 eurolla. Haasteeksi osoittautuu myös kunnianhimo. Ainutlaatuisesta huutokaupasta ei viitsisi hankkia tavallisinta tavallista Citroënin harmailta vuosilta (sori vaan Xsarat!), mutta konseptit ja erikoisuudet voivat olla lähes mahdottomia huollettavia. Autolla olisi myös hauska käydä jossain, joten pelkkä esittelykappale ei houkuttele. Kaasunestejousitus voisi kuitenkin olla se juttu. Vuosikymmenien ajan merkki tunnettiin taikamattokyydeistään ja se antaa juuri klassikko-Citroëneille sopivasti statusta. Eikä ole ihme, että Citroën tavoittelee paluuta taikamattoaikoihin uuden iskunvaimennintekniikan avulla. Tämä takasiipi ei esittelyjä kaipaa. BX GTi olisi ainakin varma valinta. Vuoden 1990 esituotantoauto on rullannut alle 30 000 kilometriä ja mallin klassikkostatus on todella alkamassa. Valitettavasti moni muu on todennut saman ja hinta kohoaa yli 11 000 euron, hinta-arvion oltua laajahko 4 000–10 000 euroa. Xantia Activa V6 Xantia Activa V6! Vallankumouksellisen Activan V6-version tuominen voitaisiin sekin laskea jo eräänlaiseksi kulttuuriteoksi. Aikoinaan aktiivijousituksensa ansiosta hämmästyttänyttä Activaa pidettiin hetkittäin jopa “liian hyvänä” alustaltaan. Mallilla on edelleen hallussa Teknikens Världin hirvitestin kärkipaikka, jättäen jälkeensä jopa McLarenin ja Porschen uusimpia luomuksia. 5 000–8 000 euron hinta-arvio on muisto vain, lopulta meklarin vasara pamauttaa summaksi 15 680 euroa. Häiriintyneellä tavalla myös kohde 145 houkuttelisi. Sveitsiläisen Sbarron muokkaama Grand Angle -konseptiauto tutusta Berlingosta on tehty nimenomaan kuvausautoksi – vaikka myönnämme motiivien olevan puhtaasti itsekkäät. Sbarro tunnetaan toki monista muistakin konseptisekoiluistaan, joista monet ovat myynnissä vieläpä kohtuulliseen hintaan. Sbarron rakentama Berlingo Grand Angle on jokaisen autokuvaajan unelma. Eikä koskaan pidä väheksyä hyvän Citroën XM:n viehätystä. Kahden ensimmäisen XM:n perusteella epäilemme kuitenkin, että huutokaupan loppupään kohteisiin kuuluva vuoden 2000 XM V6 Exclusive karannee turhan kauas. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kohde 139 Auto toisensa jälkeen vaihtaa omistajaa. Selvät suosikit joutuvat kovan hintakisan kohteeksi, mutta kaikkein tavallisimmat autot pysyvät hinta-arvion tuntumassa. Lopulta ruudulla on kohde 139. – Oisko se tää? – Anna mennä, yllytämme sivusta. Kohde 139: Citroën Xantia juuri sellaisena, kuin sen muistamme. Vuoden 1993 Xantia 2,0 16v. ei ole erityisen ihmeellinen, ja juuri siksi se on täydellinen. Edelleen linjakkaasta muotoilusta vastasi tuttuun tapaan Bertone, nimessä on X-kirjain ja alustasta löytyy juurikin se kaasunestejousitus. Huutokauppakohteen kuvauksessakin todetaan, että Xantiaa pidetään 1900-luvun viimeisenä isona oikeana Citroënina. Yksilöllä on ajettu käsittämättömät 89 kilometriä – siis autokaupasta maisemalenkin kautta kotiin! Lähes täydelliseltä näyttävä aikakapseli tuo mieleen muistoja Xantian aktiivivuosilta 1990-luvun puolivälistä, jolloin mallia näki liikenteessä omaa pihaa myöten. Lopulta huutokauppasivuston hinta näyttää sinistä: voittava huuto tuli täältä!. 3 000 – 5 000 euron hinta-arvio ylittyi hiukan, lopullisen summan ollessa kuluineen 6 720 euroa. Tunnelma on kuitenkin katossa: nyt on auto! Kun vielä viimeiseksi hätävaraksi suunniteltu XM V6 karkaa 4 000 – 6 000 euron hinta-arvion sijaan yli 30 000 euron, oli Xantia ehdottomasti oikea valinta. Kauas pilvet karkaa: Citroën XM V6 Exclusive arvostettiin lopulta 33 600 euron arvoiseksi. Siellä kaukana Lopulta useamman tunnin huutokaupparituaali on ohi ja kaikki kohteet on myyty uusille omistajilleen. Autohuutokaupat, kuten muutkin huutokaupat, ovat aina sykähdyttäviä tapahtumia, mutta kieltämättä kisakatsomoon tuo uuden säväyksen se, jos joku paikallaolevista osallistuu huutamiseen. Iso kiitos myös Citroënille, sillä vaikka klassikkoautojen huutokauppoja järjestetään tasaisin väliajoin meillä ja maailmalla, on tällainen kokoelman karsiminen harvinaista herkkua. Jäljellä on enää yksi ongelma: huutokauppasaalis on Ranskassa. Mutta Xantian kevätmuutto Suomeen on kuitenkin toinen tarina. Teksti: Aake Kinnunen Kuvat: Citroën Lue myös: Tiedätkö mistä Citroën sai erikoisen nimensä? Näin se toimii: Citroënin mukavuusjousitus odotti sopivaa hetkeä Päivän kuva: Citroënin salaiset kammiot Airbump on nyt chic – Citroënin sälä on mahtavaa! Citroënilta sähköistä avohoitoa rantakuumeeseen Citroën aikoo palata automaailman outolinnuksi Päivän kuva: Ranskalaista leirielämää eli glampingia Korsikalla Rakkaudesta lajiin: Sébastien Loeb nähdään vielä kolmessa WRC-rallissa Suomen tyylikkäin autoletka – Citroën DS Suomessa 60 vuotta! Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 28.4.2024 Uutinen Autohallin rikkonainen ovi aiheutti riidan – sitä ratkottiin kuluttajariitalautakunnassa asti 27.4.2024 Liikenne Suomalaisten tyytyväisyys joukkoliikenteeseen on noussut – takseihin päinvastoin 26.4.2024 Moottoripyörät Testi: Vedenpitävä reppu pyöräilyyn ja moottoripyöräilyyn – vesitiiveys menee käytettävyyden edelle 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 28.4.2024 Uutinen Autohallin rikkonainen ovi aiheutti riidan – sitä ratkottiin kuluttajariitalautakunnassa asti 27.4.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – 1991 Rover Mini Classic 1300 oli aikamatka 60-luvulle jo uutena 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 27.4.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: mistä tietää, että automaattisesti palavat takavalot varmasti palavat? 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?