16.8.2021 Ajoneuvot Käytetyt erikoisuudet – Maserati Quattroporte Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Neljä ovea on italiaksi Maserati Quattroporte, jonka viides sukupolvi näytti jälleen nahkajalkineen oikean tyylin ja kassakaapin paikan. Maseratilla meni lujaa 1960-luvulla ja moni halusi itselleen yksilöllisen koripajan korittaman Maseratin. Prinssi Karim Aga Khanin itselleen tilaama Pietro Fruan muotoilema Maserati 5000 vaikuttaisi toimineen inspiraatiota, kun valmistaja tahtoi lisätä mallistoonsa ovia. Vuonna 1963 valmistunut Maserati Quattroporte tarkoittaa juuri sitä: neljä ovea. Neljä ovea voidaan saada autoon myös italialaisella tyylillä höystettynä. Arvokkaan ja sporttisen matka-auton ei siis ole pakko tyytyä kahteen oveen.Matkustamiseen tarkoitettu 4,1-litraisella V8-moottorilla varustettu Quattroporte säilyi pienten päivitysten myötä tuotannossa lopulta vuoteen 1969. Sitä valmistettiin alle 1000 yksilöä ja mallinimi jäi tauolle. Vuonna 1974 Maserati oli ehtinyt Citroënin omistukseen ja näin Quattroporte sai tekniikkaansa upeasta Citroën SM -mallista. Se tarkoitti V6-moottoria, etuvetoisuutta, kääntyviä ajovaloja ja kaasunestejousitusta. Muotia seurannut kulmikkaampi Bertonen kori jäi kuitenkin Citroënin oman mallin varjoon eikä se tarjonnut juuri mitään mitä Maseratin ostaja olisi halunnut – öljykriisin myötä vain 13 kappaletta valmistettiin.Maserati Quattroporte lisäsi myös takamatkustajille mukava oltavat ja kätevän kulun italialaisvalmistajan osaamisalueeseen.Tämä ei kuitenkaan masentanut Maseratia. Valmistajan uusi johtaja Alejandro de Tomaso esitteli jo vuonna 1976 kolmannen sukupolven, joka palautti takavedon ja V8-moottorin. Näitä valmistettiin jo muutama tuhat kappaletta jääden historiaan erääksi italialaisen käsityön merkiksi. Aivan toista oli sitten 1980-luvun tyyli, johon Maserati vastasi Marcello Gandinin piirtämällä Biturbo-malliperheellä. Sen mukana tuli myös hieman totuttua pienempi neliovinen Maserati malleina 420, 425 ja 430. Näitä ei oikeastaan oltu edes tarkoitettu kolmannen sukupolven Quattroporten perijäksi, mutta valmistajan ainoina tuon aikakauden neliovisina tuotteina ne sellaisiksi toki leimattiin. Viidennen sukupolven (M139) Maserati Quattroporte esiteltiin 2003 palauttamaan arvostus tälle perinteikkäälle mallinimelle.Vuoden 2003 syyskuussa esiteltiin vihdoin uusi Pininfarinan muotoilema Maserati Quattroporte (M139). Sen keulamaski kunnioitti selvästi alkuperäistä ensimmäistä sukupolvea ja veistoksellinen luomus onnistui kääntämään kaikkien katseet takaisin Italian suuntaan. Valitettavasti neliovisen Maseratin kuudes sukupolvi sukupolvi ei pystynyt pitämään samaa tasoa yllä. Tuorein vaikuttaa enemmän tavalliselta nelioviselta perheautolta, jolle on liimattu Maserati GranTurismon yksityiskohdat tarroina päälle. Kohta olisi jo aika saada uusi malli vuonna 2013 esitellyn sukupolven tilalle. Vuosimallin 2007 Quattroporten käyttöönotto on merkitty vasta vuodelle 2019.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKäytetty erikoisuus – Maserati Quattroporte (M139)Vuosimallin 2007 Maserati Quattroporte on myynnissä Järvenpäässä. Sen käyttöönotto on merkitty kesäkuulle 2019, jolloin auto olisi ehkä voinut tulla maahan. Tuorein katsastus on joka tapauksessa kesäkuulta 2021.Mittarilukema on maltillinen 80 000 kilometriä. Viimeisin huolto kerrotaan suoritetun maaliskuussa 2021 mittarilukemalla 78 840 kilometriä. Kahdeksan sylinterin tarjoama 400 hevosvoimaa tarjoaa riittävän suorituskyvyn myös ohitustilanteisiin Eurooppaa halkoessa.Mielenkiintoisesti auton kytkin kerrotaan uusitun joka viittaisi kyseessä olevan mallin alkutaipaleella valmistuksessa ollut automatisoitu vaihteisto eikä suinkaan tammikuusta 2007 tuotannossa ollut kuusipykäläinen perinteinen momentinmuuntimella varustettu automaattivaihteisto. Näistä ensin mainittu oli asennettu taka-akselin yhteyteen painojakauman parantamiseksi, mutta jälkimmäinen lätkäisty moottorin kylkeen keulille. Tuo moottori on joka tapauksessa upea 4,2-litrainen vapaasti hengittävä V8, joka on joillekin tuttu esimerkiksi Maserati Coupé -mallista. Tehoa se tuottaa 294 kilowattia eli 400 hevosvoimaa kierrosluvulla 7000 kierrosta minuutissa. Huippuvääntö 460 newtonmetriä on toki tarjolla jo alemmalla kierrosluvulla, joka auttaa liikuttamaan noin 2 tonnin omamassaa.Sisätiloihin valittu väriyhdistelmä on sovitettu upeasti yhteen ulkokuoren kanssa.Ulkoväriksi on valittu arvokas tummansininen metalliväri. Suuret kevytmetallivanteet ja runsas kromilistoitus kertoo arvoluokasta. Ulkovärille täydellisen parin muodostaa pääosin kermanvaalea nahkaverhoilu, jonka yläosat, kuten kojelauta, on kuitenkin jätetty käytännöllisesti tummaksi. Värien välistä löytyy tummaa jalopuulistaa. Varusteluun kuuluu muun muassa automaatti-ilmastointi, Bosen äänentoistojärjestelmä, muistilla varustettu kuljettajan istuin, lasikattoluukku, peruutustutkat ja vakionopeudensäädin.Teksti: Henri Posa, Kuvat: tori.fi Lue lisää Kaikki artikkelit 25.10.2024 Ajoneuvot Porsche 911 GT3 ajaa uudistettuna entistäkin enemmän keveyden asiaa – nyt myös Weissach-paketilla 24.10.2024 Ajoneuvot Uusi Audi A3 TFSI e on arkiajossa merkittävästi lähempänä sähköautoa – 143 kilometriä sähköllä ja 50 kilowatin pikalatausteho 22.10.2024 Ajoneuvot Lasit kirkkaiksi – oikeaoppinen puhdistus on helppoa ja nopeaa 22.10.2024 Ajoneuvot Vielä ennen markkinalanseerausta: Hyundai Inster Cross söpöilee vakiovarusteisen kattotelineensä kanssa 21.10.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: ällönmakeaa mahan täydeltä – kullanvärinen Cadillac Escalade -limusiini 21.10.2024 Ajoneuvot Benvenuta, Ferrari F80 – Maranellosta tulee lippulaiva kerran vuosikymmenessä ja aina se osaa yllättää 19.10.2024 Ajoneuvot Audi Q6 Sportback E-Tron on hienoisella erolla Audin etevin sähköcrossover tähän asti 18.10.2024 Ajoneuvot Tältä näyttää Citroën C4:n uusi ilme – molemmat korimallit elinkaaripäivityksessä 17.10.2024 Yleinen Video: näin syntyy Moottorin kuuden katumaasturin vertailu Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.10.2024 Autonäyttely Sähköinen Renault 17 on niin makea retrostelu, että se ei tule tuotantoon 24.10.2024 Koeajo Koeajo: Alfa Romeo Giulia – auto lähes kymmenen vuoden takaa hengittää intohimoisesti viimeisiä bensiinihöyryjään 24.10.2024 Käyttötesti Käyttötesti: miten paljon Opel Astra Electric oikeasti kuluttaa? 24.10.2024 Ajoneuvot Uusi Audi A3 TFSI e on arkiajossa merkittävästi lähempänä sähköautoa - 143 kilometriä sähköllä ja 50 kilowatin pikalatausteho 22.10.2024 Rengastesti Rengastesti: katumaasturien nastarenkaat – ylemmän tason pitoa 22.10.2024 Uutinen Koeistuttu Dacia Bigster: "Daciaan vaihtaminen jopa terapeuttista" 19.10.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: miten nelivetoisten autojen jarrut tarkastetaan katsastuksessa? 17.10.2024 Autoilu Ikäkuskit lääkäriin yksityiselle – ajokortin uusinta muuttumassa, kasvavatko maksut? 19.10.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Kalle Rovanperän nimikko-Yariksia – ja peräti kolmin kappalein 20.10.2024 Koeajo Maistiainen: BMW M5 ei ole paperilla edeltäjäänsä suorituskykyisempi – syynä päästörajat 26.9.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Paholainen odottelemassa saattoautoa 17.10.2024 Autoilu Ikäkuskit lääkäriin yksityiselle – ajokortin uusinta muuttumassa, kasvavatko maksut? 8.10.2024 Matkailuajoneuvot Matkailuautojen ajoneuvoveron käyttövoimaveroa korotetaan 1.10.2024 Esittely Koeistuttu: Škoda Elroq – kohti myyntilastojen kärkeä 14.10.2024 Lentokoneet Eurooppalaiset lentoyhtiöt joukkopaossa Kiinan-reiteiltä - antaako Eurooppa periksi Venäjää rahoittaville kiinalaisyhtiöille?