15.3.2019 Ajoneuvot Koeajo: pehmeämpi synttärilahja – Citroën C5 Aircross Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Citroën C5 Aircross tuo ripauksen ranskalaista eleganssia kisaan kaupunkimaasturien ostajista. Hyvää: jousituksen pehmeys, hiljaisuus, tavaratila. Huonoa: ei nelivetoversiota. Citroën täyttää tänä vuonna sata vuotta. Merkin upea historia koostuu huikeista malleista, jotka ovat poikenneet valtavirrasta niin ominaisuuksiltaan kuin ulkonäöltäänkin. Synttärisankarin toiminta tuntuukin oudolta, kun perinteiset isot edustusvaunut on nyttemmin unohdettu kokonaan. Mallisto muistuttaa aina vain enemmän kilpailijoiden tarjontaa – myös kokonaan uusi Citroën C5 Aircross ratsastaa trendikkäiden maasturinnäköisten crossover-mallien aallonharjalla. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Veljessarjan suurin Nykytapaan C5 Aircross ei ole mitenkään uniikki vaan perustuu samaan perusrakenteeseen kuin konsernisiskot Peugeot 3008 ja Opel Grandland X. Citroën on joitakin senttejä niitä pidempi sekä koriltaan että akseliväliltään. Kasvu tuntuu kuitenkin vain tavaratilassa. Citroën on halunnut takaistuimesta leveämmän ja hivuttanut sen takalokasuojien ahdingosta edemmäs. Takana onkin leveyttä jopa kolmelle aikuiselle, jokaisella on oma erillinen istuimensa kallistussäädöllä. Istuin on asetettu korkealle, ja istuma-asennosta muodostuu luonteva. Haittapuolena polvitilat jäävät juuri ja juuri riittäviksi. Takaistuinta voi liu’uttaa vielä edemmäskin tavaratilan kasvattamiseksi, mutta silloin polvitila kärsii jo liikaa. Tavaratila on kookas ja välipohja yläasennossa lattiasta tulee tasainen penkit kaadettuna. Voimaa eikä melua C5 Aircrossiin on valittavana neljä moottorivaihtoehtoa. Bensiinimoottori on joko 1,2- (131 hv) tai 1,6-litrainen (181 hv). Diesel puolestaan on 1,5- (131 hv) tai 2,0-litrainen (178 hv). Pienemmät moottorit on paritettu kuusivaihteisen manuaalin kanssa, kun taas isommista löytyy kahdeksanvaihteinen automaatti. Ajoon saatiin ensimmäisenä bensiinimoottorinen huippumalli. Tehoa on ylenpalttisesti talvikelille, kun nelivetovaihtoehtoakaan ei ole. Suorituskyky on eleettömän rivakkaa, ja nohevasti toimiva automaatti valitsee pykälät nopeasti sekä pehmeästi, eikä huudata moottoria turhanpäiten. Eikä sekään sinänsä haittaisi, sillä äänet on eristetty vaimeiksi. Auton kokoon ja suorituskykyyn nähden alle kahdeksaan litraan jäävää kulutusta voi pitää kohtuullisena. Onnistunut jousitus Heti koeajon ensimmäisillä metreillä C5 Aircross erottuu edukseen mukavuudellaan. Istuimet ovat pienemmistä sitikoista poiketen pehmusteiltaan tukevammat ja paremmin muotoillut, eikä pidempikään matka aiheuta selkävaivaiselle kärsimyksiä. Hallintalaitteet ovat keveitä käyttää ja järjestelmien toimintalogiikat oppii nopeasti, vaikka Shine-huippumalliin on ladattu täysarsenaali niin turva- kuin mukavuusvarusteitakin. Uusi progressiivinen iskunvaimennus nielee niin isot heitot kuin pienet rypytkin, hetkittäin tavoitetaan jopa kaasunestejousitettujen ”isojen kissojen” leijuvaa pehmeyttä. Ohjaus on keveäksi tehostettu, keskialueella sen tunto on keinotekoisen oloinen. Autoa ajoon noutaessani säpsähdin yli 40 000 tonnin hintalappua, mutta ajon jälkeen se ei tuntunutkaan enää niin pahalta. Mahtaisikohan hinnaston alapään hieman päälle 26 000 euron mallit olla yhtä ylivertaisen mukavia luokassaan? Jotain Citroënin taiasta on jäljellä, onnittelut siis satavuotiaalle. Teksti ja kuvat: Petri Munukka Lisätietoja: www.citroen.fi/c5-aircross Citroën C5 Aircross Puretech 180 EAT8 Shine Hinta alkaen 32 371 € Koeajetun auton hinta varusteineen 42 409 € Moottori Dieselmoottori 1 598 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 8-v. automaattivaihteisto, etuveto. Teho 133 kW (181 hv), 5500 r/min Vääntö 250 Nm (1650 r/min) Vääntö 250 Nm (1650 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 8,2 s Huippunopeus 219 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 7,5 (yhd.) CO2-päästöt 170 g/km Mitat pituus 4500 mm, leveys 1848 mm, korkeus 1689 mm, akseliväli 2730 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1500 / 750 kg Euro NCAP Ei testattu Takuu 3 vuotta / 100 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 3.5.2024 Koeajo Sähköpyörän koeajo: Tenways CGO600 Pro – yksinkertaista, mutta tyylikästä, eikä edes kovin kallista 3.5.2024 Koeajo Maistiainen: Tesla Model Y Long Range RWD – lisää valinnanvaraa suosikkisähkikseen 2.5.2024 Koeajo Koeajo: Mazda CX-30 – kompakti crossover tyylikkäällä ulkomuodolla 1.5.2024 Ajoneuvot Tiesitkö, että halvimmillaan täyssähköisen Bugattin puikkoihin pääsee vain noin 30 000 eurolla? 30.4.2024 Ajoneuvot Kialta raskaamman sarjan uutisia – ”järjettömän tehokas” EV9 GT ja globaalien markkinoiden Tasman-avolava luvassa alle vuoden sisällä 29.4.2024 Koeajo Koeajo: Ostohousut jalkaan! Sähköfarkku Peugeot e308 SW hurmaa mökkikansan 29.4.2024 Ajoneuvot Mitsubishi ASX faceliftattiin – nyt se on vähän vähemmän identtinen Renault Capturin kanssa 28.4.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 N – sähköautokin paranee vaihtamalla 27.4.2024 Moottoripyörät Maistiainen: Indian Scout 101 – huippuversio erottuu selvästi sisarmalleistaan Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 2.5.2024 Esittely Koeistuttu: Renault Symbioz – ehkä kaikkien perheautojen ei sittenkään tarvitse olla sähköautoja 2.5.2024 Koeajo Koeajo: Mazda CX-30 – kompakti crossover tyylikkäällä ulkomuodolla 3.5.2024 Koeajo Maistiainen: Tesla Model Y Long Range RWD – lisää valinnanvaraa suosikkisähkikseen 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt