15.3.2019

Koeajo: pehmeämpi synttärilahja – Citroën C5 Aircross

Citroen C5 AC

Citroën C5 Aircross tuo ripauksen ranskalaista eleganssia kisaan kaupunkimaasturien ostajista. Hyvää: jousituksen pehmeys, hiljaisuus, tavaratila. Huonoa: ei nelivetoversiota.

Citroen C5 AC

Citroën täyttää tänä vuonna sata vuotta. Merkin upea historia koostuu huikeista malleista, jotka ovat poikenneet valtavirrasta niin ominaisuuksiltaan kuin ulkonäöltäänkin.

Synttärisankarin toiminta tuntuukin oudolta, kun perinteiset isot edustusvaunut on nyttemmin unohdettu kokonaan. Mallisto muistuttaa aina vain enemmän kilpailijoiden tarjontaa – myös kokonaan uusi Citroën C5 Aircross ratsastaa trendikkäiden maasturinnäköisten crossover-mallien aallonharjalla.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Veljessarjan suurin

Nykytapaan C5 Aircross ei ole mitenkään uniikki vaan perustuu samaan perusrakenteeseen kuin konsernisiskot Peugeot 3008 ja Opel Grandland X.

Citroën on joitakin senttejä niitä pidempi sekä koriltaan että akseliväliltään. Kasvu tuntuu kuitenkin vain tavaratilassa.

Citroën on halunnut takaistuimesta leveämmän ja hivuttanut sen takalokasuojien ahdingosta edemmäs. Takana onkin leveyttä jopa kolmelle aikuiselle, jokaisella on oma erillinen istuimensa kallistussäädöllä. Istuin on asetettu korkealle, ja istuma-asennosta muodostuu luonteva. Haittapuolena polvitilat jäävät juuri ja juuri riittäviksi.

Takaistuinta voi liu’uttaa vielä edemmäskin tavaratilan kasvattamiseksi, mutta silloin polvitila kärsii jo liikaa. Tavaratila on kookas ja välipohja yläasennossa lattiasta tulee tasainen penkit kaadettuna.

Voimaa eikä melua

C5 Aircrossiin on valittavana neljä moottorivaihtoehtoa. Bensiinimoottori on joko 1,2- (131 hv) tai 1,6-litrainen (181 hv). Diesel puolestaan on 1,5- (131 hv) tai 2,0-litrainen (178 hv). Pienemmät moottorit on paritettu kuusivaihteisen manuaalin kanssa, kun taas isommista löytyy kahdeksanvaihteinen automaatti.

Citroen C5 AC

Ajoon saatiin ensimmäisenä bensiinimoottorinen huippumalli. Tehoa on ylenpalttisesti talvikelille, kun nelivetovaihtoehtoakaan ei ole. Suorituskyky on eleettömän rivakkaa, ja nohevasti toimiva automaatti valitsee pykälät nopeasti sekä pehmeästi, eikä huudata moottoria turhanpäiten.

Eikä sekään sinänsä haittaisi, sillä äänet on eristetty vaimeiksi. Auton kokoon ja suorituskykyyn nähden alle kahdeksaan litraan jäävää kulutusta voi pitää kohtuullisena.

Onnistunut jousitus

Heti koeajon ensimmäisillä metreillä C5 Aircross erottuu edukseen mukavuudellaan. Istuimet ovat pienemmistä sitikoista poiketen pehmusteiltaan tukevammat ja paremmin muotoillut, eikä pidempikään matka aiheuta selkävaivaiselle kärsimyksiä.

Hallintalaitteet ovat keveitä käyttää ja järjestelmien toimintalogiikat oppii nopeasti, vaikka Shine-huippumalliin on ladattu täysarsenaali niin turva- kuin mukavuusvarusteitakin.

Uusi progressiivinen iskunvaimennus nielee niin isot heitot kuin pienet rypytkin, hetkittäin tavoitetaan jopa kaasunestejousitettujen ”isojen kissojen” leijuvaa pehmeyttä. Ohjaus on keveäksi tehostettu, keskialueella sen tunto on keinotekoisen oloinen.

Autoa ajoon noutaessani säpsähdin yli 40 000 tonnin hintalappua, mutta ajon jälkeen se ei tuntunutkaan enää niin pahalta. Mahtaisikohan hinnaston alapään hieman päälle 26 000 euron mallit olla yhtä ylivertaisen mukavia luokassaan? Jotain Citroënin taiasta on jäljellä, onnittelut siis satavuotiaalle.

Teksti ja kuvat: Petri Munukka

Lisätietoja: www.citroen.fi/c5-aircross

Citroën C5 Aircross Puretech 180 EAT8 Shine

Hinta alkaen

32 371 €

Koeajetun auton hinta varusteineen

42 409 €

Moottori

Dieselmoottori 1 598 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 8-v. automaattivaihteisto, etuveto.

Teho

133 kW (181 hv), 5500 r/min

Vääntö

250 Nm (1650 r/min)

Vääntö

250 Nm (1650 r/min)

Kiihtyvyys 0–100 km/h

8,2 s

Huippunopeus

219 km/h

Kulutus l/ 100 km

WLTP-kulutus 7,5 (yhd.)

CO2-päästöt

170 g/km

Mitat

pituus 4500 mm, leveys 1848 mm, korkeus 1689 mm, akseliväli 2730 mm

Vetokyky jarrullinen/ jarruton

1500 / 750 kg

Euro NCAP

Ei testattu

Takuu

3 vuotta / 100 000 km

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat