9.6.2014 Ajoneuvot Koeajo: Hyundai ix35 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kotimaisella päästöttömällä polttoaineella kulkeva laadukas ja suorituskykyinen auto. Mistä muusta enää voisi haaveilla? Hyvää: Ympäristöystävällisyys, meluttomuus. Huonoa: Ohjaus, hankintakustannukset (verot). Polttokennoautolla voi liikkua ympäristön kannalta erittäin puhtaasti, tuleehan pakoputkesta vain vettä.Koeajan Suomen ensimmäistä polttokennoautoa Hyundai ix35:tä.Virta-avaimen kääntäminen tuottaa vaimean naksahduksen ja mittaristoon ready-tekstin. Kevyt kaasunpainallus saa auton liikkeelle.Polttokennoauto ei käytökseltään poikkea muista sähkömoottorin vauhdittamista autoista. Ainoa ääni on vaimea vihellyksen kaltainen suhina.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySeuraava askelTuskin on kunnolla ladattavia sähköautoja saatu markkinoille, kun ensimmäiset vakavasti otettavat polttokennoautot jo tekevät tuloaan. Hyundai on yksi edelläkävijöistä.Vuosi 2009 moni valmistaja esitteli vetyauto-konseptejaan. Esimerkiksi Audi, BMW, Mercedes-Benz, Volkswagen ja tukku japanilaistehtaita hakevat jo seuraavaa askelta ladattavien sähköautojen jälkeen.Hyundai ix 35 Fuel Cell on kuitenkin ensimmäinen jo sarjatuotannossa oleva vetyauto.Tavoitteena on tuhannen auton valmistuserä. Valmistusmäärät ovat vielä pieniä, mutta valmistaja uumoilee nykymallin seuraajan tulevan jo tavallisen autoilijan ulottuville.Vedystä sähköksiPolttokennoauto käyttää polttoaineenaan kaasumaista tai nesteytettyä vetyä. Se varastoidaan paineistettuna säiliöihin.Vety johdetaan polttokennoon. Kemiallisessa reaktiossa hapen kanssa vapautuu elektroneja, joka tuottaa sähkövirtaa.Sähkö varastoidaan akkuihin, joihin myös ladataan ajon aikana vapautuvaa jarrutusenergiaa.Polttokennoauton toimintamatka on merkittävästi suurempi kuin mihin ladattavissa sähköautoissa on totuttu. Vetyä mahtuu säiliöihin 5,6 kiloa, jolla auto liikkuu lähes 600 kilometriä.Pakoputkesta tulee pelkkää vettä, joten ajon aikaisia päästöjä ei synny. Woikoski Oy:n omistama polttokennoauto käyttää Woikosken kaasutehtailla kemiallisen prosessin sivutuotteena syntyvää vetyä.Melutonta matkaaSuuntaan tehtaanpihasta mutkaista asvalttitietä Mäntyharjulle. Painan kaasua, jota seuraa lievä pettymys. Vaikka sata kilowattia on maltillinen teho isohkolle autolle, tuntuu meno tahmaiselta.Nopeusmittariin vilkaisu nostaa nolostumisen punan poskille. Lähes äänetön kulku on hämännyt, ja vauhti on kivunnut lähes sadan kilometrin tuntivauhtiin.Vääntävä moottori vie laadukasta autoa joutuisasti. Nastarenkaiden ja tiestä nousseen soran rapina on vain vaimeaa taustamusiikkia.Vaikka moni nykyauto on taiten äänieristetty, on vety-Hyundai omaa luokkaansa.Jousitus on mukavuuspainotteisen pehmeä. Katumaasturiksi paketti on hyvä.Ohjaus on hiukan liian kevyt ja pehmeän tasapaksu. Keskialueella on lievää nahkeutta. Ohjauksen keveys on kaupunkityyppisessä ympäristössä jopa tervetullutta.Hyundain varustetaso on hyvä. Iso monitoiminäyttö kojelaudan keskellä on selkeä käytettäessä esimerkiksi navigaattoria tai peruutuskameraa.Polttoainesäiliöiden vuoksi tavallista hieman matalampaan tavaratilaan mahtuu edelleen melkoisesti rompetta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTankkausasemia odotellessaWoikoskella on valmiudet rakentaa tankkausasemien verkosto Suomeen. Teknisestä osaamisesta riittäisi eväitä jopa mittavaan vientiin.Woikoski Oy:n omistaja Clas Palmberg muisuttaa, että yhtiöllä on ollut jo 1930-luvulla vedyllä kulkeva auto. Vuoden 1927 mallin Packard kuului hänen isoisälleen Bertil Palmbergille.Teksti ja kuvat: Jari Kohonen Hyundai ix35 Fuel Cell Ajoneuvovero 43 €/ v Käyttövoimavero 169 €/ v Moottori Sähkömoottori edessä, etuveto, automaattivaihteisto. Teho 100 kW (136 hv) Vääntö 300 Nm Vääntö 300 Nm Akku Energian varastointi: 24 kWh litium-polymeeriakku. Kiihtyvyys 0–100 km/h 12,5 s Huippunopeus 160 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 0,96 (yhd.) (l/km) Mitat pituus 4410 mm, leveys 1820 mm, korkeus 1655 mm, akseliväli 2640 mm Tavaratila: 551 l Omamassa: 1921 kg Muu tieto Polttoaine: Vety (700 bar, 5,6 kg). Lue lisää Kaikki artikkelit 23.1.2025 Koeajo Maistiainen: Citroën ë-C4 X – kasvopesulla komeammaksi 22.1.2025 Ajoneuvot Italiassa valmistettiin vuonna 2024 vähiten autoja sitten vuoden 1956, mutta Fiat oli silti maailmanlaajuisesti myydyin Stellantis-brändi 22.1.2025 Koeajo Maistiainen: Toyota Land Cruiser – työkone 2025 20.1.2025 Ajoneuvot Maistiainen: Renault Master Blue dCi 150 L3H2 – iso mutta ketterä vuoden pakettiauto 19.1.2025 Ajoneuvot Renault Rafale tarjoilee lippulaivan tyyliä ja ominaisuuksia alkaen 41 390 eurolla 19.1.2025 Autoilu Uusien autojen päästöt vain laskevat 19.1.2025 Ajoneuvot Tesla Model Y ”Juniperin” Euroopan tuotanto on jo alkanut Berliinin Gigafactoryssa, tietää saksalaislehti 18.1.2025 Ajoneuvot Näitä autoja romutettiin viime vuonna eniten – sähköautojakin jo paalattaviksi 18.1.2025 Koeajo Koeajo: DFSK E5 – saisiko olla sikahalpa 7-paikkainen lataushybridi? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 22.1.2025 Koeajo Maistiainen: Toyota Land Cruiser – työkone 2025 22.1.2025 Yleinen Tankkasin bensaa dieselautoon, miten tulisi toimia? 21.1.2025 Kuluttajat Autoilija kolaroi autonsa matkalla vaihtamaan talvirenkaita – olisi pitänyt olla talvirenkaat, vakuutusyhtiö pienensi korvausta 20.1.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 674 000 kilometriä ajettu Saab 9-5 II vm. 2010 22.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW pisti 5-sarjalaisen hyrräämään nestemäisellä vedyllä jo vuonna 1979 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 20.1.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 674 000 kilometriä ajettu Saab 9-5 II vm. 2010 15.1.2025 Autoilu Tässä maakunnassa ajetaan tilastojen mukaan kaikista iäkkäimmillä autoilla 18.1.2025 Koeajo Koeajo: DFSK E5 – saisiko olla sikahalpa 7-paikkainen lataushybridi? 21.1.2025 Kuluttajat Autoilija kolaroi autonsa matkalla vaihtamaan talvirenkaita – olisi pitänyt olla talvirenkaat, vakuutusyhtiö pienensi korvausta 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa