15.9.2014 Ajoneuvot Koeajo: Kia Soul Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Persoonallinen ja tilava, mutta bensiini maistuu. Hyvää: matkustustilat, muotoilu, pitkä takuu. Huonoa: kulutus, moottorin sitkeys, tavaratila. Koeajetun bensiinimoottorisen Kia Soulin luvattu kulutus kaupunkiajossa on 9,1 litraa sadalla kilometrillä, joskin koeajon aikana kulutus kipuaa yli kymmenen litran vaikkei kaasujalka ole erityisen raskas.Maantieajossa kulutus pysyy lähempänä luvattua 6,3 litraa sadalla kilometrillä. Soulin keskikulutusarvo on 7,3 litraa, jota ei voi nykymittapuun mukaan pitää erityisen pihinä saavutuksena.Soulin nokalla 1,6-litrainen dieselmoottori tarjoaiai rutkasti enemmän vääntöä melko laajalla kierrosalueella, ja keskikulutus jäisi viiden litran tuntumaan.Soulin vaihteita saa ronklata tiuhaan. Kyse ei ole niinkään 1,6-litraisen bensiinimoottorin lihasvoimista (132 hv) vaan maitohaponsietokyvystä eli sitkeydestä. Vaihteisto sinänsä tottelee jouheasti.Kun vääntöä ei ole tarjolla päätä huimaavasti, hengästyy Kia Soul ohituksissa moottoritiellä ja vaativan ylämäen tullen. Myös kaupungissa ajava kaipaa vääntöä laajemmalla kierrosalueella.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPieni näyttöKoeajoyksilössä on kallein Supreme-varustelu. Automaattisammutus on vakiona edullisemmilla Groove- ja Funk-varustetasoilla, jotka ovat 2 000 euroa toinen toistaan edullisempia.Karsituimmilla tasoilla ei tosin saa esimerkiksi virtapistoketta tavaratilaan, ovien nahkaverhoiltuja kyynärnojia tai kiiltomustaa keskikonsolia. Ja joutuupa autoilija luopumaan myös Suomen ajo-olosuhteissa käyttökelpoisista ajovalojen pesimistä sekä pysäköintitutkista eteen ja taakse.Peruustukamera tulee vakiona jo Funk-varustetasolla. Kuva näytössä on kirkas ja apuviivat selkeät, mutta itse näyttö on kooltaan vain 4,3-tumainen.Piiiitkä takuuValmistajalla on vahva laatu-usko, sillä Kia myöntää Soulille seitsemn vuoden takuun elleivät kilometrit (150 000) tule varhemmin vastaan. Näistä takuuvuosista kolme ensimmäistä ovat ilman kilometrirajaa.Takuuajassa on toki kyse myös kilpailuvaltista ja halusta erottautua. Autoa harkitsevan kannattaa perehtyä tarkoin takuun kattavuuteen ja pienellä präntättyihin tekstiriveihin.Käyttökuluja on omiaan laskemaan se, että Soulin huoltoväli on 30 000 kilometriä tai kaksi vuotta.Muovinen, mutta viimeisteltySisäilme on muovinen, mutta viimeistelty. Kojelaudan päällys tuntuu muoviksi miellyttävältä. Säilytyslokeroita ovat ne tavanomaiset. Ovikotelot ja hansikaslokero ovat kookkaita.Etuovien pyöreät kaiuttimet on kehystetty valorenkaalla, jonka värisävy vaihtelee tasaisin väliajoin. Aikamoisen turha toiminnallisuus.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKallistelut kurissaOhjaus tuntuu kaupunkiajossa hieman tahmealta etenkin keskialueella, mutta matka-ajossa tuntuma kohenee. Ohjaus ei ole erityisen nopea, mutta kuitenkin riittävän tarkka.Korkean auton kallistelut on saatu alustan ja jousituksen yhteistyöllä hyvin kuriin. Kallistelu on kiitettävän maltillista ja kuoleentuu ilman vastaheilahteluja.Perussedania korkeampi maavara tekee Soulista vakaan etenijän myös taajamien hidastetöyssyissä ja hiekkateiden sorasyheröissä. Soulilla voi odottaa selviytyvän kunnialla myös talven lumisohjossa.Sisällä riittää tilaaEtuistuin tukee selkänojan puolesta hyvin kuskia, mutta istuinosa jättää toivomisen varaa eritoten sivutuen osalta. Istuimet saisivat olla reunoiltaan jämäkämmät.Takana on väljät istumatilat. Istuma-asento on ryhdikäs, päiden yllä on tilaa ja lattia on tasainen, joten jaloillakin on erinomaiset tilat. Istuinosa on varsin levymäinen, eikä siten juurikaan sivutuettu.Matkustamon tilojen ja korkeuden puolesta Soul sopii kehnojalkaisellekin. Soulin ovet aukeavat avaralle, joten autoon ja autosta on helppo käydä.Ulkomuotojensa puolesta Soul on nuorekas ja katu-uskottava. Laatikkomaisuutta on kyetty rikkomaan puskurien, korin kulmien ja valoyksikköjen muotoilun avulla.Soul näyttää hauskalta myös takaa. Kahden värin käyttö luo persoonallista vaikutelmaa: musta katto ja punainen kori sopivat hyvin yhteen ja häivyttävät Soulin laatikkomaisuutta.Takaluukun alta paljastuu pettymys: tavaratila on leveä, muttei kovin syvä. Litroja tavaroille on tarjolla 238 tai 354 litraa, siitä riippuen lasketaanko tila tavaratilan lattian alla mukaan.Koeajokuski saa säädettyä ajoasennon mieleisekseen, kiitos istuimen riittävien säätövarojen ja sen, että ohjauspyörä säätyy kahdessa suunnassa. Istuimen korkeussäädön varat saisivat olla laajemmat.Vipukäyttöinen selkänojan kaltevuussäätö on aika harvahampainen, joten kaikki kuskit eivät välttämättä löydä parasta mahdollista selkänojan asentoa.Korkeasta autosta näkeehyvin ulos ja muun liikenteen. Etupilarit ovat kapeat, eivätkä haittaa näkymiä etuviistoon. Sivupeilit suovat riittävät kylkinäkymät.Teksti ja kuvat: Marko Jokela Kia Soul 1.6 GDI Hinta alkaen 24 990 € Koeajetun auton hinta varusteineen 25 606 € Ajoneuvovero 162 €/ v Moottori 1 591 cm³, bensiinimoottori, suorasuihkutus, 6-v. manuaalivaihteisto, etuveto. Teho 97 kW (132 hv), 6300 r/min Vääntö 161 Nm (4850 r/min) Vääntö 161 Nm (4850 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 11,0 s Huippunopeus 185 km/h Kulutus l/ 100 km 9,1 (kaup.) / 6,3 (maant.) / NEDC-kulutus 7,3 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 170 g/km Mitat pituus 4140 mm, leveys 1800 mm, korkeus 1593 mm, akseliväli 2570 mm Tavaratila: 238 l Omamassa: 1212–1371 kg Muu tieto Perävaunumassa jarruin 1 300 kg. Matkanjatkamispalvelu 1 vuosi Takuu 7 vuotta / 150 000 km. Ensimmäiset kolme vuotta ilman kilometrirajaa. Lue lisää Kaikki artikkelit 21.3.2025 Ajoneuvot Ajatuksia autoista: Jaguar Type 00 – renesanssi 21.3.2025 Koeajo Maistiainen: Mitsubishi Outlander PHEV – kansansuosikki lainaa rapakon takaa 21.3.2025 Koeajo Maistiainen: Hyundai Inster – uutuushalpis on todellinen ekoilija 20.3.2025 Ajoneuvot Alkulähteillä – Suomen ensimmäinen Volkswagen, ensimmäinen Mazda ja ensimmäinen Xpeng esillä Auto 25:ssä 20.3.2025 Koeajo Koeajo ja ajatuksia autoista: Škoda Octavia RS – järjellä ja tunteella 20.3.2025 Koeajo Koeajo: Ford Capri on taas yksi hyvin samanlainen sähköauto erilaisesta nimestään huolimatta 19.3.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Golf R – jäähyväiset teho-Golfille 18.3.2025 Koeajo Koeajo: BYD Sealion 7 – laatu vakuuttaa, mutta karkaako hinta? 17.3.2025 Koeajo Koeajo: Xpeng G9 – onko tässä markkinoiden paras kiinalaisauto? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 21.3.2025 Koeajo Maistiainen: Hyundai Inster – uutuushalpis on todellinen ekoilija 20.3.2025 Ajoneuvot Alkulähteillä - Suomen ensimmäinen Volkswagen, ensimmäinen Mazda ja ensimmäinen Xpeng esillä Auto 25:ssä 21.3.2025 Koeajo Maistiainen: Mitsubishi Outlander PHEV – kansansuosikki lainaa rapakon takaa 19.3.2025 Laivat Baltic Princessin telakointi osa 2: nyt katsotaan mitä se on syönyt ja vedetään tuoreet maalit päälle 20.3.2025 Koeajo Koeajo ja ajatuksia autoista: Škoda Octavia RS – järjellä ja tunteella 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 17.3.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Keine bombe – onko tässä toisen maailmansodan arvokkain ”panttipullo”? 16.3.2025 Ajoneuvot Keulasta sen erottaa - uudistunut Škoda Enyaq on nyt tuotannossa ja Suomen kamaralla 21.3.2025 Koeajo Maistiainen: Hyundai Inster – uutuushalpis on todellinen ekoilija 19.3.2025 Laivat Baltic Princessin telakointi osa 2: nyt katsotaan mitä se on syönyt ja vedetään tuoreet maalit päälle 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 25.2.2025 Uutinen Autosta rikkoutui takalasi – asiakkaan ostama lasivakuutus ei korvannutkaan 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle