26.10.2020 Ajoneuvot Koeajo: BMW 530e – juuri kun ehdimme koeajaa uudistuneeen lataushybridin, se uudistui jälleen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Viitossarjan lataushybridi uudistuu jatkuvasti: juuri kun saimme uudistetun mallin koeajoon, ehti valmistaja jo päivittää auton kolmannen kerran. Edistys on hyvä, mutta millainen on 5-sarjan ladattava hybridi vuoden 2020 ensimmäisellä puoliskolla? Hyvää: Hybridijärjestelmän sulava toiminta, tarjolla myös nelivetoisena ja farmarina. Huonoa: Hidas lataus BMW 530e ehti koeajoon juuri ennen mallipäivitystä: lukiessasi tätä on koeajettu versio siis korvautunut uudistetulla painoksella. Kasvojenkohotuksen erottaa leveämmästä ja korkeammasta maskista, ja vihdoinkin ladattavaa hybridiä saa myös Touring-farmarikoriin.Käytettyä BMW 530e:tä ostavan kannattaakin olla tarkkana: nyt koeajettu yksilö on vuonna 2017 esitellyn 5-sarjan (G30-sukupolvi) toinen 530e-painos. Vuodesta 2017 aina kesään 2019 autoa valmistettiin 9,2 kilowattituntisella akulla ja takavedolla, sen koeajon voit lukea tästä. Vuoden 2019 heinäkuusta vuoden 2020 kesäkuuhun tuotannossa on nyt koeajettu versio, jossa akku kasvoi 12,0 kilowattituntiin (käytössä 10,4 kWh) ja tarjolle tuli myös xDrive-neliveto, mutta ulkoisia eroja autoissa ei ollut.Akun kasvu ei vaikuttanut auton perusvoimalinjaan: keulalla on BMW:n 2-litrainen nelisylinterinen turboahdettu bensiinimoottori 135 kilowatin (184 hv) tehoisena. Polttomoottoriin ja ZF:n 8-portaisen automaattivaihteiston välissä on 83-kilowattiinen (113 hv) sähkömoottori. Paketin yhteisteho on 185 kilowattia eli 252 hevosvoimaa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyHienostunut voimalinjaBMW:n hybridivoimalinja toimii hienostuneesti kilpailijoiden tapaan. Jostain syystä sähköinen toimintamatka jäi kuitenkin yhtä suurilla akuilla varustetuista kilpailijoista – pääsimme BMW:llä vain noin 30 kilometriä sähköllä. 90 kilometrin mittaisella hybridiajolenkillä BMW etenee varsin taloudellisesti, lenkki taittuu kulutuslukemalla 3,3 l/100 km – tosin nelivetoinen Audi A6 meni selkeästi vähemmällä.Hybriditilassa auto vuorottelee bensiini- ja sähkövoiman välillä, mutta sähköä auto ei yli 110 km/h nopeudessa käytä. Tarkoituksena on säästää akkua nopeuksiin, joissa sähköajosta saa paremman hyödyn. Sähköajoa moottoritiellä kaipaava voi kytkeä auton täyssähkötilaan, jolloin valmistaja lupaa huippunopeudeksi 140 km/h. Ainakin kotimainen kattonopeus onnistuu helposti, toki akku kuluu silloin nopeasti.Latausportti on kuljettajan puolen etulokasuojassa.Hybriditilassa 252-hevosvoiman yhteisteho liikuttaa autoa vaivatta. Mielenkiintoisena anekdoottina mainittakoon, että tuorein kehitysversio 530e:stä liikkuu peräti 292 hevosvoiman turvin, vaikka sen polttomoottori on yhtä tehokas ja sähkömoottorin teho on laskenut muutaman hevosvoiman. Muutoin uudistetun versioin voimalinja on akkua myöten yhtenevä, eikä valmistajan ilmoittamissa teknisissä tiedoissa ole merkittäviä eroja. Uudistuksen myötä tarjolle tosin tulee myös saman sähkövoimalinjan kuusisylinteriseen bensiinimoottoriini yhdistävä 545e xDrive. Tämä voimalinja, tosin paljon isomman akun kera, on tuttu BMW X5 xDrive45e:stä, jonka koeajon voit lukea täältä.Visuaalista sporttiaAjettu yksilö edustaa valmistajan koeajoautolinjaa, eli jälleen kerran saimme koeajoon M Sport -varustellun yksilön. Erinomaiset urheiluistuimet ja muutenkin hyvä ergonomia antavat hyvän perustan ajokokemukselle, ja toimivat mainiosti myös matka-ajossa.530e:ssä M Sport -paketti ei vaihda jousitusta jäykempään diesel- ja bensiiniversioiden tapaan. Alustaltaan auto on napakan jämäkkä. Ensivaikutelma lupaa urheilullista käytöstä, mutta vauhdin kasvaessa käytös muuttuu epätarkaksi. Jämäkkyys ei siten heijastu upean urheilullisena ajettavuutena – toisaalta kannattaa muistaa, että kyse on 1 845 kiloisesta perheautosta.Hidasta lataustaAuton lataus tapahtuu BMW:lle tyypilliseen tapaan yksivaiheisella 3,7 kilowatin laturilla (1x16A) – tässäkin Audi ja Mercedes-Benz saavat etumatkaa 7,4 kilowatin latureillaan. Vajaan neljän tunnin latausaika riittää silti mainiosti yölataukseen, mutta asiointilataus kauppakeskuksissa jää 3,7 kilowatin teholla varsin turhaksi pisimpiä shoppailusessioita lukuun ottamatta.BMW 530e antaa ehkä kilpailijoilleen pientä tasoitusta latausnopeudellaan, mutta hinnoittelultaan se on varsin houkutteleva kilpailijoihin verrattuna. Kasvojenkohotuksen jälkeen mallin hinnat alkavat 57 591 eurosta.Teksti: Lauri Ahtiainen Kuvat: Eetu Kokkonen BMW 530e Moottori Ladattava hybridi, bensiinimoottori 1998 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 8-v. automaattivaihteisto, takaveto. Sähkömoottori 83 kW (113 hv). Teho 135 kW (184 hv), 5000—6000 r/min Vääntö 290 Nm (1350–4250 r/min) Vääntö 290 Nm (1350–4250 r/min) Akku Akuston energiasisältö, teoreettinen / käytössä oleva: 12,0 / 10,4 kWh. Lataus: Type 2 3,7 kW (a x 16 A). Toimintamatka 56 km Hybridijärjestelmän yhteisteho 185 kW Kiihtyvyys 0–100 km/h 6,1 s Huippunopeus 235 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 2,3 (yhd.) CO2-päästöt 52 g/km Mitat pituus 4936 mm, leveys 1868 mm, korkeus 1483 mm, akseliväli 2975 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 21.3.2025 Ajoneuvot Ajatuksia autoista: Jaguar Type 00 – renesanssi 21.3.2025 Koeajo Maistiainen: Mitsubishi Outlander PHEV – kansansuosikki lainaa rapakon takaa 21.3.2025 Koeajo Maistiainen: Hyundai Inster – uutuushalpis on todellinen ekoilija 20.3.2025 Ajoneuvot Alkulähteillä – Suomen ensimmäinen Volkswagen, ensimmäinen Mazda ja ensimmäinen Xpeng esillä Auto 25:ssä 20.3.2025 Koeajo Koeajo ja ajatuksia autoista: Škoda Octavia RS – järjellä ja tunteella 20.3.2025 Koeajo Koeajo: Ford Capri on taas yksi hyvin samanlainen sähköauto erilaisesta nimestään huolimatta 19.3.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Golf R – jäähyväiset teho-Golfille 18.3.2025 Koeajo Koeajo: BYD Sealion 7 – laatu vakuuttaa, mutta karkaako hinta? 17.3.2025 Koeajo Koeajo: Xpeng G9 – onko tässä markkinoiden paras kiinalaisauto? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 23.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: jäähyväiset käytetylle Mersulle – tähän hintaan ja tällaiseen kotiin S124 meni 22.3.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Citroën DS by Vernagallo Stile 21.3.2025 Koeajo Maistiainen: Mitsubishi Outlander PHEV – kansansuosikki lainaa rapakon takaa 23.3.2025 Ajatuksia autoista Kun mainoksen ”Maailman paras Transporter” onkin Ford Transit – Ajatuksia autoista 22.3.2025 Kotimaanmatkailu Moottori 100 vuotta: Koronakuplassa Ranualla 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 17.3.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Keine bombe – onko tässä toisen maailmansodan arvokkain ”panttipullo”? 16.3.2025 Ajoneuvot Keulasta sen erottaa - uudistunut Škoda Enyaq on nyt tuotannossa ja Suomen kamaralla 21.3.2025 Koeajo Maistiainen: Hyundai Inster – uutuushalpis on todellinen ekoilija 23.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: jäähyväiset käytetylle Mersulle – tähän hintaan ja tällaiseen kotiin S124 meni 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 25.2.2025 Uutinen Autosta rikkoutui takalasi – asiakkaan ostama lasivakuutus ei korvannutkaan 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle