26.10.2020 Ajoneuvot Koeajo: BMW 530e – juuri kun ehdimme koeajaa uudistuneeen lataushybridin, se uudistui jälleen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Viitossarjan lataushybridi uudistuu jatkuvasti: juuri kun saimme uudistetun mallin koeajoon, ehti valmistaja jo päivittää auton kolmannen kerran. Edistys on hyvä, mutta millainen on 5-sarjan ladattava hybridi vuoden 2020 ensimmäisellä puoliskolla? Hyvää: Hybridijärjestelmän sulava toiminta, tarjolla myös nelivetoisena ja farmarina. Huonoa: Hidas lataus BMW 530e ehti koeajoon juuri ennen mallipäivitystä: lukiessasi tätä on koeajettu versio siis korvautunut uudistetulla painoksella. Kasvojenkohotuksen erottaa leveämmästä ja korkeammasta maskista, ja vihdoinkin ladattavaa hybridiä saa myös Touring-farmarikoriin.Käytettyä BMW 530e:tä ostavan kannattaakin olla tarkkana: nyt koeajettu yksilö on vuonna 2017 esitellyn 5-sarjan (G30-sukupolvi) toinen 530e-painos. Vuodesta 2017 aina kesään 2019 autoa valmistettiin 9,2 kilowattituntisella akulla ja takavedolla, sen koeajon voit lukea tästä. Vuoden 2019 heinäkuusta vuoden 2020 kesäkuuhun tuotannossa on nyt koeajettu versio, jossa akku kasvoi 12,0 kilowattituntiin (käytössä 10,4 kWh) ja tarjolle tuli myös xDrive-neliveto, mutta ulkoisia eroja autoissa ei ollut.Akun kasvu ei vaikuttanut auton perusvoimalinjaan: keulalla on BMW:n 2-litrainen nelisylinterinen turboahdettu bensiinimoottori 135 kilowatin (184 hv) tehoisena. Polttomoottoriin ja ZF:n 8-portaisen automaattivaihteiston välissä on 83-kilowattiinen (113 hv) sähkömoottori. Paketin yhteisteho on 185 kilowattia eli 252 hevosvoimaa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyHienostunut voimalinjaBMW:n hybridivoimalinja toimii hienostuneesti kilpailijoiden tapaan. Jostain syystä sähköinen toimintamatka jäi kuitenkin yhtä suurilla akuilla varustetuista kilpailijoista – pääsimme BMW:llä vain noin 30 kilometriä sähköllä. 90 kilometrin mittaisella hybridiajolenkillä BMW etenee varsin taloudellisesti, lenkki taittuu kulutuslukemalla 3,3 l/100 km – tosin nelivetoinen Audi A6 meni selkeästi vähemmällä.Hybriditilassa auto vuorottelee bensiini- ja sähkövoiman välillä, mutta sähköä auto ei yli 110 km/h nopeudessa käytä. Tarkoituksena on säästää akkua nopeuksiin, joissa sähköajosta saa paremman hyödyn. Sähköajoa moottoritiellä kaipaava voi kytkeä auton täyssähkötilaan, jolloin valmistaja lupaa huippunopeudeksi 140 km/h. Ainakin kotimainen kattonopeus onnistuu helposti, toki akku kuluu silloin nopeasti.Latausportti on kuljettajan puolen etulokasuojassa.Hybriditilassa 252-hevosvoiman yhteisteho liikuttaa autoa vaivatta. Mielenkiintoisena anekdoottina mainittakoon, että tuorein kehitysversio 530e:stä liikkuu peräti 292 hevosvoiman turvin, vaikka sen polttomoottori on yhtä tehokas ja sähkömoottorin teho on laskenut muutaman hevosvoiman. Muutoin uudistetun versioin voimalinja on akkua myöten yhtenevä, eikä valmistajan ilmoittamissa teknisissä tiedoissa ole merkittäviä eroja. Uudistuksen myötä tarjolle tosin tulee myös saman sähkövoimalinjan kuusisylinteriseen bensiinimoottoriini yhdistävä 545e xDrive. Tämä voimalinja, tosin paljon isomman akun kera, on tuttu BMW X5 xDrive45e:stä, jonka koeajon voit lukea täältä.Visuaalista sporttiaAjettu yksilö edustaa valmistajan koeajoautolinjaa, eli jälleen kerran saimme koeajoon M Sport -varustellun yksilön. Erinomaiset urheiluistuimet ja muutenkin hyvä ergonomia antavat hyvän perustan ajokokemukselle, ja toimivat mainiosti myös matka-ajossa.530e:ssä M Sport -paketti ei vaihda jousitusta jäykempään diesel- ja bensiiniversioiden tapaan. Alustaltaan auto on napakan jämäkkä. Ensivaikutelma lupaa urheilullista käytöstä, mutta vauhdin kasvaessa käytös muuttuu epätarkaksi. Jämäkkyys ei siten heijastu upean urheilullisena ajettavuutena – toisaalta kannattaa muistaa, että kyse on 1 845 kiloisesta perheautosta.Hidasta lataustaAuton lataus tapahtuu BMW:lle tyypilliseen tapaan yksivaiheisella 3,7 kilowatin laturilla (1x16A) – tässäkin Audi ja Mercedes-Benz saavat etumatkaa 7,4 kilowatin latureillaan. Vajaan neljän tunnin latausaika riittää silti mainiosti yölataukseen, mutta asiointilataus kauppakeskuksissa jää 3,7 kilowatin teholla varsin turhaksi pisimpiä shoppailusessioita lukuun ottamatta.BMW 530e antaa ehkä kilpailijoilleen pientä tasoitusta latausnopeudellaan, mutta hinnoittelultaan se on varsin houkutteleva kilpailijoihin verrattuna. Kasvojenkohotuksen jälkeen mallin hinnat alkavat 57 591 eurosta.Teksti: Lauri Ahtiainen Kuvat: Eetu Kokkonen BMW 530e Moottori Ladattava hybridi, bensiinimoottori 1998 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 8-v. automaattivaihteisto, takaveto. Sähkömoottori 83 kW (113 hv). Teho 135 kW (184 hv), 5000—6000 r/min Vääntö 290 Nm (1350–4250 r/min) Vääntö 290 Nm (1350–4250 r/min) Akku Akuston energiasisältö, teoreettinen / käytössä oleva: 12,0 / 10,4 kWh. Lataus: Type 2 3,7 kW (a x 16 A). Toimintamatka 56 km Hybridijärjestelmän yhteisteho 185 kW Kiihtyvyys 0–100 km/h 6,1 s Huippunopeus 235 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 2,3 (yhd.) CO2-päästöt 52 g/km Mitat pituus 4936 mm, leveys 1868 mm, korkeus 1483 mm, akseliväli 2975 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 10.9.2024 Ajoneuvot Cupra Terramar – keskimääräistä sporttisempi katumaasturiuutuus alkaen 39 394 euroa 9.9.2024 Koeajo Koeajo: Kia Sorento Plug-in Hybrid – mahtipontisempaa menoa 8.9.2024 Koeajo Koeajo: Ford F-150 Raptor – peto on irti! 8.9.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: uusi Hyundai Santa Fe on parhaimmillaan luksustila-auton ja katumaasturin yhdistelmä 6.9.2024 Koeajo Sähköpyörän koeajo: BESV TRS Urban 1.1 – seikkailupyörästä on moneksi 6.9.2024 Koeajo Koeajo: Toyota Yaris Hybrid – kaupunkisukkula pihistelee 5.9.2024 Ajoneuvot Perheautojen kuninkaallinen Volvo XC90 jatkaa eloa EX90:n rinnalla tämän näköisenä 5.9.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 N on ehkä markkinoiden hauskin täyssähköauto 4.9.2024 Koeajo Koeajo: Lexus LBX 200h Launch Edition Cool – pientä luksusta Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 9.9.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Mercedes-Benz S 65 AMG - 4 ovea, 12 sylinteriä ja 1 000 newtonmetriä 18 vuoden takaa 9.9.2024 Traktorit Finnmetko 2024: Traktorinkin voi tuunata – tältä näyttää uudelleen rakennettu Valmetin ”Piikkilangankiristäjä” 10.9.2024 Uutinen Teslan istuinverhoilu rikkoutui jo 50 000 kilometrin ajon jälkeen – maahantuojan mukaan normaalia kulumista 8.9.2024 Autoilun aikakone Toyota 222D: kun japanilaiset tekivät B-ryhmän ralliauton – melkein 9.9.2024 Koeajo Koeajo: Kia Sorento Plug-in Hybrid – mahtipontisempaa menoa 2.9.2024 Testit Rengastesti: kalliit kitkat ja halvat nastat - purevia piikkejä, liukkaita lamelleja 8.9.2024 Autoilun aikakone Toyota 222D: kun japanilaiset tekivät B-ryhmän ralliauton – melkein 9.9.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Mercedes-Benz S 65 AMG - 4 ovea, 12 sylinteriä ja 1 000 newtonmetriä 18 vuoden takaa 6.9.2024 Laivat Laivat: Viking Glory ja -Grace liikennöivät itämeripäivän kunniaksi kokonaisen viikon ajan pelkällä biopolttoaineella 6.9.2024 Uutinen Kuluttajan ostaman sähköauton valot huurtuivat jatkuvasti – myyjä ei korvannut, vaan kehotti kuivattamaan umpioita säännöllisesti 11.8.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Helsingissä on coolcationilla rekisterikilpi, joka voi helposti olla jopa kaksi kertaa kalliimpi kuin sitä kantava Brabuksen virittämä Mercedes-AMG G63 14.8.2024 Päivän kuva Päivän kuva: ensimmäinen suomalainen rallin maailmanmestari saapui erikoiskokeelle helikopterilla 24.8.2024 Lentokoneet Lentokoneet: Finnair ja useat muut länsiyhtiöt ovat alkaneet käyttää Talebanin hallitseman Afganistanin ilmatilaa, koska se on turvallisin reitti Euroopasta Aasiaan 15.8.2024 Autoilu Autoliitto tyrmää: dieselautojen ajokielto on käytännössä mahdoton 11.8.2024 Koeajo Koeajo: Smart #1 – tämä on kyllä jo vähän noloa Volvon kannalta