Audi A6 50 TFSI e quattro S Tronic

Ajoneuvot Koeajo 22.10.2020

Koeajo: Audi A6 50 TFSI e quattro – ehkä valmistajansa paras ladattava

Audin ladattavien hybridien mallisto on laajentunut A6:een. Audi A6 50 TFSI e quattro on vaivaton ja mukava – siksi se on ehkä latausmalliston paras.

Audin lataushybridimallisto kasvaa vauhdilla. Uudet ladattavat TFSI e -mallit esiteltiin ensin malliston yläpäähän, mutta A6-mallisto seurasi nopeasti perässä. Audi A6 TFSI e -mallisto kattaa sedanin ja Avant-farmarin. Jälkimmäinen myydään aina 367-hevosvoimaisena (270 kW) 55 TFSI e -versiona, sedanin voi valita sen ja miedomman 299-hevosvoimaisen (220 kW) 50 TFSI e:n väliltä.

Farkku kymppitonnin kalliimpi

Tehoeron lisäksi malliversioita erottaa noin kymppitonnin hinta, mikä tekee farmarikorisesta A6-lataushybridistä varsin arvokkaan 76 902 euron lähtöhinnalla. Nyt koeajossa ollut miedompitehoinen sedanvaihtoehto alkaa 64 899 eurosta.

Audi A6 50 TFSI e quattro S Tronic

Audi on rakentanut tehoeron vähän keinotekoisesti. Riippumatta siitä, lukeeko auton perässä abstrakti tehotunnus 50 tai 55, on keulalla 2-litraisen turboahdetun nelisylinterisen bensiinimoottorin 252-hevosvoimainen (185 kW) versio. Sähkömoottori löytyy polttomoottorin ja 7-portaisen kaksoiskytkinvaihteiston välistä. Senkään huipputeho ei tehoversiosta riipu: tarjolla on 143 hevosvoimaa eli 105 kilowattia.

Kymppitonnin tehoinvestointi näkyy järjestelmän kokonaistehossa, joka saadaan sähkö- ja polttomoottorin työskennellessä hybriditilassa. Koeajetun perusversion 299-hevosvoimaa siivittää auton sataseen 6,2 sekunnissa, kun tehokkaampi 55 TFSI e suorittaa saman 5,6 sekuntiin.

Audi A6 50 TFSI e quattro S Tronic

Kymppitonnin hintaeron vastineeksi 55 TFSI e -mallin valitseva saa S Line -puskurit, tummia yksityiskohtia, 20 milliä matalamman alustan, puolinahkaverhoilun ja vannekokokin kasvaa 18-tuumasta 19-tuumaiseksi. Neliveto on versiosta riippumatta vakiovaruste, ja toteutukseltaan se on quattro ultra, eli tilanteen mukaan kytkeytyvä, mutta käyttövoimasta riippumatta auto voi edetä nelivetoisesti.

Urheilullisempi versio koettaneen varmasti haluttavammaksi, mutta mukavuutta arvostavalle tavallinen 50 TFSI e on erittäin onnistunut paketti – valitettavasti Avant-farmaria ei mukavuusvarustein saa.

Saksalaisen mukava

Audi A6 50 TFSI e quattro S Tronic

Lataushybridisointi ei muuta perusteita: Audi A6 on erinomainen auto. Vielä koeajoauton 18-tuumaisella vannekoolla se on varsin mukava: alustassa on kotimaan paljastavaa jämäkkyyttä, muttei häiritsevää täristystä. Toki vaihtoehtojakin on: Audi tarjoaa niin 13 millin korotusta kuin 20 millin madallustakin, ja saa iskunvaimentimet säätyvinäkin 10 millin madalluksen kera.

Melutaso on erittäin sivistynyt niin moottoriäänten kuin rengasmelunkin osalta. Ajettavuudessa ei muutenkaan ole moitittavaa – Audille moitteita antamamme nelipyöräohjaus ei ole lataushybridissä edes tarjolla.

Audi A6 50 TFSI e quattro S Tronic

Audi saa yhä kehuja ja moitteita tiloista: takatilat ovat erinomaiset, mutta kuljettaja jää kaipaamaan säilytyspaikkoja pientavaroille.

Toimiva hybridisointi

Hybridipuoli toimii mainiosti. Sähkömoottorin teho liikuttaa autoa vaivatta, ja ajonopeusalue yltää moottoritielle saakka. Polttomoottori ei tahattomasti käynnisty, mikä tekee sähköajosta helppoa.

Audi A6 50 TFSI e quattro S Tronic

Täällä kelpaa matkustaa: näin hyvät takatilat eivät ole edes tässä autoluokassa selviö.

Ajoimme autolla myös 90 kilometrin mittaisen hybridiajolenkin, josta A6 selvisi varsin mainiolla kulutuslukemalla 2,5 l/100 km. Auto osaa sovittaa sähkökäytön ajotilanteen mukaan. Esimerkiksi moottoritien alkaessa vastuu siirtyy polttomoottorille. Hybridiajon optimointi toimii varsin hyvin, ja tästä viestitään kuljettajalle vakiovarusteisen virtuaalimittariston symbolilla. Sähköajoa myös helpottaa Audin 7,2 kilowatin kaksivaihelataus (2x16A), jolla akku täyttyy noin parissa tunnissa.

Audi A6 50 TFSI e quattro S Tronic

Kilpailijoiden tapaan lataushybridin suurin miinus tulee kutistuneesta tavaratilasta: tavallisen neliveto-A6:n 530 litran tavaratila kutistuu 50 TFSI e -mallin valitsemalla vain 360 litraan.

Jaa artikkeli

Keskustelu

Valmistajalta: Audi

Kaikki koeajot

Uusimmat