22.5.2018 Ajoneuvot Koeajo: BMW M5 – Kuninkaan paluu Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Näytönpaikka: uusi BMW M5 järisyttää perinteitä nelivetoisuudellaan. Ja hyvä niin. Hyvää: järjetön suorituskyky ja hyvä mukavuus sulassa sovussa. Huonoa: äänet sisälle. Kuusisataa hevosvoimaa. Kun uuden BMW M5:n avaimet annetaan käteen, herää mieli kylmään totuuteen: kuinka nauttia suuresta henkilöautosta, joka kykenee kiihtymään paikaltaan 200 kilometriin tunnissa vain 11,1 sekunnissa?Sinänsä absurdiin ongelmaan on löytynyt tehokas, mutta epäbemarimainen ratkaisu: ensimmäistä kertaa ikinä BMW M5 on nelivetoinen.Ikonista reseptiä on muokattu kunnioituksella. M xDriveksi nimetty nelivetojärjestelmä on vahvistettu ja ohjelmistoltaan hiottu versio BMW:n tavallisesta nelivedosta: voima välitetään aina kiinteästi takapyörille, ja etupyörien osuutta säädetään sähköohjatulla lamellikytkimellä. Paketin viimeistelee aktiivinen takatasauspyörästö, joka säätää lukitusta välillä 0–100 prosenttia.Vaikka neliveto antaakin Audille kiusottelumahdollisuuden, pitäytyy BMW vahvasti takavetomaisessa ajokokemuksessa. Samalla edeltävää F10-sukupolvea vaivanneet vetopito-ongelmat ovat hävinneet täysin, joten M5 on nyt entistä käytännöllisempi perheauto.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyM niin kuin mukavaBMW on muutenkin panostanut M5:n arkikelpoisuuteen. Suorituskykyluokka huomioiden auto on todella mukava. Rengasmelu ei vaivaa, eivätkä tien epätasaisuudet täristä koria. Vain poikittaissaumojen kevyet tärähdykset paljastavat alustan suorituskykyluokan. M5-logoilla viimeistellyt urheiluistuimet ovat tukevat, mutta pitkällä matkalla myös mukavat.Kaksoiskytkinlaatikosta 8-portaiseksi automaatiksi vaihtunut vaihteisto yhdessä lähes loputtoman alaväännön kanssa tekee arkiajosta vaivatonta. Vaikka lyhyellä altistuksella moiset mukavuusseikat tuntuvat suorituskykyyn verrattuna vähäpätöisiltä, on M5:ssä silti lopulta kyse perheautosta.On mielipideasia, onko ulkonäkö turhankin perheautomainen. Neljän pakoputken lisäksi M5:n tunnistaa etupyörän ilmavirtausta parantavan aukon noususta lokasuojan alalaidasta ylemmäksi osaksi kylkilinjaa.M niin kuin muokattavaAuton käyttäytymistä hallitaan keskikonsolin painikkeista, jotka muovaavat ohjausta, alustaa, moottorin luonnetta ja vaihteiston toimintaa. Viimemainittua ohjataan kytkimestä, joka on nostettu M5:ttä varten kehitetyn vaihdekepin päälle. Digitaalimittariston feikkineulat, punaisin yksityiskohdin varustettu vaihdekeppi, punainen käynnistyspainike ja etäisesti Hurjapäät-elokuvien ilokaasupainikkeita muistuttavat ohjauspyörän M1- ja M2-napit ovat hieman mauttomia keinoja korostamaan M5:n erityisasemaa. Teot nimittäin puhuvat puolestaan: M-painikkeet ovat pikavalintoja hauskuuteen.Kun perusasetuksella vakautta ja pitoa painottavan nelivedon vaihtaa 4WD Sport -tilaan, alkaa takavetomaisuus korostua. BMW poistuu mutkista lievästi eläen, mutta yhä ajonvakautuksen valvoessa taustalla.Eheän paketin ainoa todellinen moite kohdistuu vaisuihin moottoriääniin: ulos M5 murisee ja paukkuu makeasti ainakin lisävarusteisen urheilupakoputkiston kera, mutta ratin takaa 4,4-litrainen tuplaturboahdettu V8 kuulostaa perin sieluttomalta – etenkin verrattuna AMG:n fantastiseen nelilitraiseen V8:iin.BMW:n alusta toimii upeasti. Iskunvaimennuksen kolme eri jäykkyyttä tarjoavat juuri sopivasti eroa, eikä kireinkään asetus ole liioitellun jäykkä. Jo keskimmäisellä Sport-asetuksella 1930 kilon omamassa pysyy rautaisessa kurissa epätasaisemmallakin tiellä.M niin kuin mahtavaM5:n ohjaus on huomattava parannus viimeaikaisiin M-malleihin verrattuna. Paksukehäisestä ohjauspyörästä välittyvä tuntuma on edelleen hieman vaimennettu, mutta kuljettajalle välittyy riittävästi informaatiota hyvän luottamuksen saamiseksi.Se on tarpeen, sillä BMW M5 ei ole hylännyt takavetoa. Tarvitsee vain tuplanäpäyttää ohjauspyörän M-painiketta, ja M5 hylkää nelivedon ja ajonvakautuksen. Nyt kaikki 600-hevosvoimaa ovat vain kuljettajan jalan ja aktiivisen takatasauspyörästön luistonrajoittimen varassa. Suljetulla alueella M5 käärii hihat, heittää kravatin menemään ja riehuu pitkissä nautinnollisissa sladeissa.Kun nautiskelun jälkeen kääntyy moottoritien rampille, nauttii muutaman terävän sekunnin kiihtyvyyden rajuudesta, ja lopulta napinpainalluksella taannuttaa auton aivan tavalliseksi 5-sarjan BMW:ksi, alkaa arvostamaan sitä huimaa monitaitoisuutta, josta BMW M5 on tunnettu – ja nyt jälleen tunnetaan.Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen BMW M5 Hinta alkaen 188 205 € Koeajetun auton hinta varusteineen 229 594 € Moottori Bensiinimoottori 4395 cm³, 8 sylinteriä, ahdin, 8-v. automaattivaihteisto, neli- ja takaveto Teho 441 kW (600 hv), 5600–6700 r/min Vääntö 750 Nm (1800–5600 r/min) Vääntö 750 Nm (1800–5600 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 3,4 s Huippunopeus 205/305 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 10,5 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 241 g/km Mitat pituus 4966 mm, leveys 1903 mm, korkeus 1473 mm, akseliväli 2982 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 13.7.2025 Koeajo Koeajo: Voyah Courage – kysy itseltäsi uskallatko uskaltaa? 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Koeajo Maistiainen: Mazda 6e – takavuosien suosikkisedan sähköistyy 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? 10.7.2025 Ajoneuvot Tässä on uusi Mazda CX-5 – erottuvuustekijöitä riittää, eikä vähäisimpänä ahtamaton 2,5-litrainen bensiinimoottori vuonna 2025 10.7.2025 Ajoneuvot Hyundai tylyttää: ”kukaan ei enää halua manuaalivaihteistoja” Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 13.7.2025 Koeajo Koeajo: Voyah Courage – kysy itseltäsi uskallatko uskaltaa? 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen