22.5.2018 Ajoneuvot Koeajo: BMW M5 – Kuninkaan paluu Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Näytönpaikka: uusi BMW M5 järisyttää perinteitä nelivetoisuudellaan. Ja hyvä niin. Hyvää: järjetön suorituskyky ja hyvä mukavuus sulassa sovussa. Huonoa: äänet sisälle. Kuusisataa hevosvoimaa. Kun uuden BMW M5:n avaimet annetaan käteen, herää mieli kylmään totuuteen: kuinka nauttia suuresta henkilöautosta, joka kykenee kiihtymään paikaltaan 200 kilometriin tunnissa vain 11,1 sekunnissa? Sinänsä absurdiin ongelmaan on löytynyt tehokas, mutta epäbemarimainen ratkaisu: ensimmäistä kertaa ikinä BMW M5 on nelivetoinen. Ikonista reseptiä on muokattu kunnioituksella. M xDriveksi nimetty nelivetojärjestelmä on vahvistettu ja ohjelmistoltaan hiottu versio BMW:n tavallisesta nelivedosta: voima välitetään aina kiinteästi takapyörille, ja etupyörien osuutta säädetään sähköohjatulla lamellikytkimellä. Paketin viimeistelee aktiivinen takatasauspyörästö, joka säätää lukitusta välillä 0–100 prosenttia. Vaikka neliveto antaakin Audille kiusottelumahdollisuuden, pitäytyy BMW vahvasti takavetomaisessa ajokokemuksessa. Samalla edeltävää F10-sukupolvea vaivanneet vetopito-ongelmat ovat hävinneet täysin, joten M5 on nyt entistä käytännöllisempi perheauto. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy M niin kuin mukava BMW on muutenkin panostanut M5:n arkikelpoisuuteen. Suorituskykyluokka huomioiden auto on todella mukava. Rengasmelu ei vaivaa, eivätkä tien epätasaisuudet täristä koria. Vain poikittaissaumojen kevyet tärähdykset paljastavat alustan suorituskykyluokan. M5-logoilla viimeistellyt urheiluistuimet ovat tukevat, mutta pitkällä matkalla myös mukavat. Kaksoiskytkinlaatikosta 8-portaiseksi automaatiksi vaihtunut vaihteisto yhdessä lähes loputtoman alaväännön kanssa tekee arkiajosta vaivatonta. Vaikka lyhyellä altistuksella moiset mukavuusseikat tuntuvat suorituskykyyn verrattuna vähäpätöisiltä, on M5:ssä silti lopulta kyse perheautosta. On mielipideasia, onko ulkonäkö turhankin perheautomainen. Neljän pakoputken lisäksi M5:n tunnistaa etupyörän ilmavirtausta parantavan aukon noususta lokasuojan alalaidasta ylemmäksi osaksi kylkilinjaa. M niin kuin muokattava Auton käyttäytymistä hallitaan keskikonsolin painikkeista, jotka muovaavat ohjausta, alustaa, moottorin luonnetta ja vaihteiston toimintaa. Viimemainittua ohjataan kytkimestä, joka on nostettu M5:ttä varten kehitetyn vaihdekepin päälle. Digitaalimittariston feikkineulat, punaisin yksityiskohdin varustettu vaihdekeppi, punainen käynnistyspainike ja etäisesti Hurjapäät-elokuvien ilokaasupainikkeita muistuttavat ohjauspyörän M1- ja M2-napit ovat hieman mauttomia keinoja korostamaan M5:n erityisasemaa. Teot nimittäin puhuvat puolestaan: M-painikkeet ovat pikavalintoja hauskuuteen. Kun perusasetuksella vakautta ja pitoa painottavan nelivedon vaihtaa 4WD Sport -tilaan, alkaa takavetomaisuus korostua. BMW poistuu mutkista lievästi eläen, mutta yhä ajonvakautuksen valvoessa taustalla. Eheän paketin ainoa todellinen moite kohdistuu vaisuihin moottoriääniin: ulos M5 murisee ja paukkuu makeasti ainakin lisävarusteisen urheilupakoputkiston kera, mutta ratin takaa 4,4-litrainen tuplaturboahdettu V8 kuulostaa perin sieluttomalta – etenkin verrattuna AMG:n fantastiseen nelilitraiseen V8:iin. BMW:n alusta toimii upeasti. Iskunvaimennuksen kolme eri jäykkyyttä tarjoavat juuri sopivasti eroa, eikä kireinkään asetus ole liioitellun jäykkä. Jo keskimmäisellä Sport-asetuksella 1930 kilon omamassa pysyy rautaisessa kurissa epätasaisemmallakin tiellä. M niin kuin mahtava M5:n ohjaus on huomattava parannus viimeaikaisiin M-malleihin verrattuna. Paksukehäisestä ohjauspyörästä välittyvä tuntuma on edelleen hieman vaimennettu, mutta kuljettajalle välittyy riittävästi informaatiota hyvän luottamuksen saamiseksi. Se on tarpeen, sillä BMW M5 ei ole hylännyt takavetoa. Tarvitsee vain tuplanäpäyttää ohjauspyörän M-painiketta, ja M5 hylkää nelivedon ja ajonvakautuksen. Nyt kaikki 600-hevosvoimaa ovat vain kuljettajan jalan ja aktiivisen takatasauspyörästön luistonrajoittimen varassa. Suljetulla alueella M5 käärii hihat, heittää kravatin menemään ja riehuu pitkissä nautinnollisissa sladeissa. Kun nautiskelun jälkeen kääntyy moottoritien rampille, nauttii muutaman terävän sekunnin kiihtyvyyden rajuudesta, ja lopulta napinpainalluksella taannuttaa auton aivan tavalliseksi 5-sarjan BMW:ksi, alkaa arvostamaan sitä huimaa monitaitoisuutta, josta BMW M5 on tunnettu – ja nyt jälleen tunnetaan. Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen BMW M5 Hinta alkaen 188 205 € Koeajetun auton hinta varusteineen 229 594 € Moottori Bensiinimoottori 4395 cm³, 8 sylinteriä, ahdin, 8-v. automaattivaihteisto, neli- ja takaveto Teho 441 kW (600 hv), 5600–6700 r/min Vääntö 750 Nm (1800–5600 r/min) Vääntö 750 Nm (1800–5600 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 3,4 s Huippunopeus 205/305 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 10,5 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 241 g/km Mitat pituus 4966 mm, leveys 1903 mm, korkeus 1473 mm, akseliväli 2982 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 5.5.2024 Koeajo Maistiainen: Smart #3 – mutta mitä tapahtui Smartille? 5.5.2024 Ajoneuvot Land Rover valmistelee kahta superuutuutta – virallisissa salakuvissa täyssähköinen Range Rover sekä V8-mörkö Defender Octa 4.5.2024 Ajoneuvot Ferrari 12 Cilindri – nimi kertoo kaiken oleellisen tästä upeasta super-grand tourerista 4.5.2024 Koeajo Maistiainen: Husqvarna Svartpilen 801 – seikkailupyörä kadulle 3.5.2024 Koeajo Sähköpyörän koeajo: Tenways CGO600 Pro – yksinkertaista, mutta tyylikästä, eikä edes kovin kallista 3.5.2024 Koeajo Maistiainen: Tesla Model Y Long Range RWD – lisää valinnanvaraa suosikkisähkikseen 2.5.2024 Koeajo Koeajo: Mazda CX-30 – kompakti crossover tyylikkäällä ulkomuodolla 1.5.2024 Ajoneuvot Tiesitkö, että halvimmillaan täyssähköisen Bugattin puikkoihin pääsee vain noin 30 000 eurolla? 30.4.2024 Ajoneuvot Kialta raskaamman sarjan uutisia – ”järjettömän tehokas” EV9 GT ja globaalien markkinoiden Tasman-avolava luvassa alle vuoden sisällä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 4.5.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: voiko automaattivaihteista autoa hinata? 5.5.2024 Moottoripyörät Honda GL 1800 Gold Wing saamassa 8-sylinterisen kilpailijan 3.5.2024 Lentokoneet LATAM:in lennon 800 alustava raportti julki - voiko lentoemännän väärä napinpainallus syöstä Boeing 787 Dreamlinerin syöksyyn? 5.5.2024 Koeajo Maistiainen: Smart #3 – mutta mitä tapahtui Smartille? 5.5.2024 Ajoneuvot Land Rover valmistelee kahta superuutuutta - virallisissa salakuvissa täyssähköinen Range Rover sekä V8-mörkö Defender Octa 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 3.5.2024 Lentokoneet LATAM:in lennon 800 alustava raportti julki - voiko lentoemännän väärä napinpainallus syöstä Boeing 787 Dreamlinerin syöksyyn? 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe