26.4.2017

Koeajo: klassikon kalossit – Volvo S60 Cross Country

Volvo S60

Seuraajaa odotteleva Volvo S60 Cross Country ei piilottele maavaraansa – eikä maasturimaisuutta muutenkaan. Hyvää: suuntavakavuus, etuistuimet, maavara, uniikki kokonaisuus. Huonoa: jousitusmukavuus, moottorin käyntiääni, matala tavaratila.

Volvon uudistumistahti käy kiivaana. Tuskin ehdittiin esitellä upouusi XC60-katumaasturi, kun seuraavaa sukupolvea enteilevä Classic-mallinimi liimattiin jo S60/V60-mallisarjoihin. Otimme koeajoon paletista persoonallisimman, Volvo S60 Cross Country -maastosedanin.

Moista malliversiota, joka yhdistää katumaasturin alustan porrasperäkoriin, ei tällä mantereella ole juuri nähty. Tämä risteytys tuotiin 60-sarjaan melko myöhäisessä vaiheessa, hieman yli kaksi vuotta sitten, kun S60 ja V60 olivat nähneet päivänvalon jo vuonna 2010.

Volvo S60

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kovaa ja korkealta

Perus-S60 sedaniin verrattuna Cross Country tarjoaa off road -henkisen 20 sentin maavaran (lisäystä 6,5 cm), hunajakennomaskin sekä maastosomisteita etu- ja takapuskuriin ja sivuhelmoihin. Näkyvinä yksityiskohtina erottuvat myös mustanharmaat lokasuojan kaaret.

Volvo S60

Moottorivaihtoehtoja on neljä. Nelivetoautomaatteina tarjotaan kaksilitraista bensaturboa (245 hv) sekä viisipyttyistä 2,4 litran nostalgiadieseliä (190 hv). Lisäksi myynnissä ovat etuvetoiset kaksilitraiset dieselit (190/150 hv) joko manuaalina tai automaattina.

Koeajossamme oli tehoversioista jälkimmäinen. Ensivaikutelma oli melko karkea: moottori rohisee etenkin kylmänä kuuluvasti ja välittää värinät ohjauspyörän kehälle asti. Ohjaus puolestaan on melko raskas ja kaasupoljin jähmeän oloinen, ja moottorin sammutusautomatiikka vavahduttaa aktivoituessaan autoa.

Volvo S60

Myös alustan kovuus hämmentää. Jousitus välittää niin isot kuin pienetkin kuopat miltei suodattamatta matkustamoon. Rengasmelukin on kuuluva, kitkarenkaista huolimatta.

Sittenkin selkeää

Kilometrien myötä tuttavuus kuitenkin tasaantuu ja S60 Cross Countryn reilu olemus alkaa kiehtoa enemmän ja enemmän.

Se paistaa läpi paitsi edellä mainituista ominaisuuksista myös käytännöllisestä, joskin vähän vanhahtavasta nappulakojelaudasta, korkealla sijaitsevista ja äärettömän mukavista istuimista, ylettömän vakaasta kulusta ja sittenkin väkevästi vääntävästä dieselmoottorista.

Volvo S60

Siis vakaa, vankka ja vakuuttava maantievaunu – aitoja volvomaisuuksia jos mitkä.

Tässä yhteydessä ei ole oikeastaan reilua haukkua S60 Cross Countryn tavaratilaa – miten sen lastausaukko on pikkuruinen ja itse konttikin matala. Ostaja on valintansa tehnyt: hän haluaa V60-farkkukorin sijaan sedanin korkealla maavaralla, ja sillä sipuli. Eikä muita vaihtoehtoja ole edes tarjolla.

Volvo S60

On jännä nähdä, esitelläänkö seuraajamallistakin vastaava versio, vai jääkö tämä nyt nähty S60 Cross Country parin-kolmen vuoden tähdenlennoksi. Jos jää, klassikon statusta on tulevaisuudessa tarjolla muussakin kuin pelkässä mallinimessä.

Teksti ja kuvat: Jussi Saarinen

Lisätietoja: www.volvocars.com/fi/s60-cross-country

Volvo S60 Cross Country D3 Business Classic aut

Hinta alkaen

42 694 €

Koeajetun auton hinta varusteineen

53 675 €

Moottori

Dieselmoottori 1 969 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 8-v. automaattivaihteisto, etuveto.

Teho

110 kW (150 hv), 4250 r/min

Vääntö

350 Nm (5100–2500 r/min)

Vääntö

350 Nm (5100–2500 r/min)

Kiihtyvyys 0–100 km/h

9,1 s

Huippunopeus

205 km/h

Kulutus l/ 100 km

NEDC-kulutus 4,6 (yhd.) (l/km)

CO2-päästöt

120 g/km

Euro NCAP

Ei testattu

Takuu

2 vuotta

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat