19.9.2018 Ajoneuvot Koeajo: Lähes täydellinen – Kawasaki Ninja H2 SX SE Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kawasaki Ninja H2 SX SE – rauhallinen, paitsi suorituskyvyltään. Hyvää: suorituskyky, jarrut, jousitus, viimeistely. Huonoa: värinät, liian tehokas väärissä käsissä? Kawasakin kolme vuotta sitten esittelemä kompressoriahdettu sporttipyörä Ninja H2 sai täksi kaudeksi rinnalleen sport-touringiin suunnitellun H2 SX:n. Kawasakilla on ollut rohkeutta tehdä uutuudesta ajoasennoltaan selvästi pystympi ja muutenkin rauhallisempi versio, lukuun ottamatta mahtavaa suorituskykyä, joka tekee pyörästä väärissä käsissä jopa vaarallisen.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTehokkaita hevosiaIlmoitettu 200 hevosvoiman maksimiteho ei sinällään poikkea muiden valmistajien huippumalleista, mutta kompressoriahdettu moottori tarjoaa suorituskyvyn käyttöön selvästi terävämmin. Lisäksi moottori on käytökseltään hämmästyttävän joustava – se vetää kuutosvaihteellakin puhtaasti jo tyhjäkäyntikierrosten tuntumasta.Välitykset ovat sopivan tiheät, sillä kuutosvaihteella satasen mittarinopeudessa kierroksia on 4 000. Kun moottori ylittää 7 000 kierroksen rajan, muuttuu suorituskyky jopa repiväksi. Pienillä vaihteilla luiston- ja keulimisenesto joutuvat vuorotellen töihin, jos kuljettaja kääntää kaasurullan kokonaan auki.Moottorin arvosanaa täydestä kympistä laskevat vain 4 000 kierroksesta alkaen tuntuva värinä sekä 2 500 kierroksen kohdalla pieni nykiminen pintakaasulla.Helppo ja kevyt ajettavaAjoasento on rennon pysty, ja korkea tuulilasi suojaa kuljettajaa hyvin. Runko on satulan kohdalta kapea, jolloin jalat ylettävät helpommin maahan. Tankki puolestaan on leveä, jolloin ajaessa polvet ovat kaukana toisistaan. Pyöreä isokokoinen kierroslukumittari on selkeälukuinen, samoin hyvän kontrastin omaava tft-mittaristo. Ahtimen antama ”boosti” näkyy mittaristossa sekä prosentteina että palkkina. Ajamista helpottaa molempiin suuntiin toimiva vaihdeavustin, jonka toiminta tosin koeajopyörässä ei ollut aivan odotetun sulavaa.Tehoasetusten ja ajoavustimien käyttö on helppoa, sillä jokaiselle toiminnolle on oma painikkeensa. Koeajossa Kawasaki yllätti hämmästyttävän pienellä alle viiden litran kulutuksellaan, vaikka suorituskykyä käytettiin röyhkeästi hyväksi.Laadukas yleisvaikutelmaSuorituskyvyn lisäksi vastinetta yli 30 000 euron hinnalle tarjoavat huipputehokkaat ja tunnokkaat jarrut sekä herkkä mutta samalla kantava jousitus. Raskaan oloinen ulkonäkö hämää, sillä ajettavuudeltaan H2 SX on ketterä.Jos haetaan vertauksia automaailmasta, H2 SX ei edusta ajotuntumaltaan Ferraria tai Porschea, ennemminkin herrasmiesmäisiä 6-sarjan coupé-Bemaria tai SL-sarjan Mercedestä. Suorituskykyä riittää, mutta hienostuneessa muodossa.Vaikka kompressoriahdettu moottori hönkii kuumaa ilmaa polviin, on kyseessä ykkösvalinta pitkille vauhdikkaille ajomatkoille, yksin tai kaksin. Erityisesti SE-varustepaketilla kyseessä on ”heti valmis” matkakumppani.Teksti: Janne Huhtala Kuvat: KawasakiLisätietoja: www.kawasaki.fi/Ninja_H2 Kawasaki Ninja H2 SX SE Hinta alkaen 32 499 € Moottori Bensiinimoottori 998 cm³, nelisylinterinen rivimoottori, nestejäähdytys, 6 vaihdetta, ketjuveto. Teho 147 kW (200 hv), 11000 r/min Vääntö 137 Nm (9500 r/min) Vääntö 137 Nm (9500 r/min) Muu tieto Mitat: istuinkorkeus 835 mm, paino tankattuna 256 kg, akseliväli 1480 mm, tankin tilavuus 19 litraa. Rengaskoko: edessä 120/70 ZR17, takana 190/55 ZR17. Takuu 2 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 7.2.2025 Ajoneuvot Flexis on Renaultin, Volvon ja CMA CGM:n uusi yhteisyritys, joka on tuomassa Euroopan markkinoille sähköisiä tavara-autoja 7.2.2025 Koeajo Maistiainen: BYD Atto 2 – kilpailu kiristyy kompakteissa sähköcrossovereissa 5.2.2025 Moottoripyöränäyttely Päivän kuvagalleria: aina yhtä suosittu Suzuki PV 5.2.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 3 – kuin ostaisit käytetyn auton, ja hyvä niin 4.2.2025 Moottoripyöränäyttely Päivän kuvagalleria: Honda Monkeyt ja muut lukuisat Monkey-variantit 4.2.2025 Koeajo Koeajo: DFSK EC75 – markkinoiden halvin tonniluokan sähköpakettiauto 2.2.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Xpeng G9 ei pidä kynttilää vakan alla 2.2.2025 Koeajo Koeajo: Mazda CX-80 tarjoaa tilaa ja ”kytkinpommeja” 2.2.2025 Moottoripyörät Harley-Davidson päivitti lähes koko mallistonsa – Road Glide sai lisäksi uuden keulan Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 7.2.2025 Klassikko Ruotsin kuningasperheen entinen Mercedes-Benz 600 Pullman huutokaupattavana – hinta-arvio jopa 250 000 euroa 6.2.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin huono tuuri jatkuu: nestevuoto pakotti korjaamolle 8.2.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Audi A8L 6.3 W12 Security 6.2.2025 Yleinen Karakatitsa – ruma jäiden etenijäihme Virosta 6.2.2025 Laivat Tallinkin Star palasi Itämerelle puolentoista vuoden jälkeen - korvaa kaksi laivaa Viron ja Ruotsin välisellä oikoreitillä 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle: ”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 1.2.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Nopeusennätys-Audi 5000 CS quattro '86 7.2.2025 Klassikko Ruotsin kuningasperheen entinen Mercedes-Benz 600 Pullman huutokaupattavana – hinta-arvio jopa 250 000 euroa 5.2.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 3 – kuin ostaisit käytetyn auton, ja hyvä niin 6.2.2025 Yleinen Karakatitsa – ruma jäiden etenijäihme Virosta 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle: ”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla