25.10.2018

Koeajo: muodon vuoksi – Volvo S60

Volvo S60

Sedaneiden suosio hiipuu Euroopassa, mutta USA:ssa ja Aasiassa Volvo S60:n kauniin korimallin päälle ymmärretään vielä – onneksi. Hyvää: muotokieli, vaivaton ajettavuus. Huonoa: lastausaukon mataluus.

Kolmannen sukupolven Volvo S60 avaa uuden aikakauden ruotsalaisvalmistajan historiassa. Kaikki S60-mallit valmistetaan uudessa Yhdysvaltoihin avatussa tehtaassa Etelä-Carolinassa, eli myös Euroopan autot laivataan meille Atlantin yli. Se tekee mallistoon myös mielenkiintoisen kuvion: myyntiin ei tule ainuttakaan dieselmoottoria.

Volvo S60

Tämä tukee tietysti osittain ajan henkeä, ja dieselin puutetta paikataan ladattavilla hybrideillä – joiden osalta Volvo on markkinajohtaja Suomessa.

S60 on täsmälleen saman mittainen kuin V60. Tavaratila on 442-litraisena riittävän kokoinen, mutta lastausaukon mataluus rajoittaa isompien tavaroiden lastaamista ja auton soveltuvuutta perheellisten moninaisiin kuljetustarpeisiin. Pidemmät esineet sujahtavat toki läpi matkustamoon suksiluukun kautta – joskin suksiluukku on kokoa mini.

Ohjaamo on tuttu, selkeä ja tyylikäs. Takapenkillä on hyvin tilaa joka suuntaan. Ainoastaan istuma-asento on hieman matala.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Tehoversiot edellä

Pääsimme ensikoeajolla Kaliforniassa reilut 400 hevosvoimaa tarjoavan Polestar Engineering -brändin alle sijoitetun T8-lataushybridin sekä pelkästään polttomoottorin avulla etenevän R-Design T6:n rattiin.

Molemmat jäänevät Suomessa kuriositeeteiksi. Ensin mainittu siksi, että autoja ei saada Suomeen montaa kappaletta, ja jälkimmäinen siksi, että T6- ja T8-lataushybridit ovat verotuksellisesti paljon järkevämpiä.

Volvo S60

Hinnat alkaen -malliksi saadaan T4 ja sen yläpuolelle tuleva T5. Autoja on lupa odotella Suomeen ensi kesänä. Hinnat selviävät ensi vuoden alkupuolella.

Ajossa S60 ei tuo yllätyksiä V60:n jälkeen. S60 tuntuu tien päällä kompaktilta ja yllättävänkin ketterältä, ja ohjaus on luonnollisen tuntuinen sekä sopivan tarkka. Polestarissa sekä alustaa että jarruja on tehostettu auton luonnetta vastaavaksi. Meno on silti enemmänkin vaivattoman mukavaa kuin räyhäkkään sporttista.

Mittasuhteet miellyttävät

XC60 ja V60 hallitsevat Suomen Volvo-markkinoita, ja myös piakkoin myyntiin saapuva V60 Cross Country istuu hyvin suomalaiseen sielunmaisemaan. Silti myös S60:lle kaavaillaan merkittävää markkinaosuutta, ja lataushybridien avulla myynti varmasti vetääkin. Nykymaailmassa dieseleiden puute ei ole yhtä paha juttu kuin mitä se olisi ollut vielä pari vuotta sitten.

Koeajon jälkeen on vielä aikaa ihmetellä hetki autoa ulkoapäin. Allekirjoittaneen mielestä S60 on kaunein auto Volvon nykymallistossa. Mittasuhteet ovat kohdallaan, ja Volvon yksinkertaisen veistoksellinen muotokieli toimii.

Matkustamo sijaitsee melko takana, keula on korostetun pitkä, ja tuulilasi on vielä melko viistossa kulmassa. S60:n olemus on dynaaminen. Ja erityisesti perä on todella tyylikäs; takavalojen kuvio on tässä kokonaisuudessa kuorrutus kakun päälle.

Teksti ja kuvat: Vesa Eskola

Lisätietoja: www.volvocars.com/s60

Volvo S60

Moottori

Bensiinimoottori 1 969 cm³, 4 sylinteriä, mekaaninen ja pakokaasuahdin, 8-v.

Teho

228 kW (310 hv), 5700 r/min

Vääntö

400 Nm (2200–5100 r/min)

Vääntö

400 Nm (2200–5100 r/min)

Kiihtyvyys 0–100 km/h

5,6 s

Huippunopeus

250 km/h

Kulutus l/ 100 km

NEDC-kulutus 7,4 (yhd.) (l/km)

CO2-päästöt

171 g/km

Mitat

pituus 4761 mm, leveys 1850 mm, korkeus 1431 mm, akseliväli 2872 mm

Euro NCAP

Ei testattu

Takuu

2 vuotta

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat