25.10.2018 Ajoneuvot Koeajo: muodon vuoksi – Volvo S60 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Sedaneiden suosio hiipuu Euroopassa, mutta USA:ssa ja Aasiassa Volvo S60:n kauniin korimallin päälle ymmärretään vielä – onneksi. Hyvää: muotokieli, vaivaton ajettavuus. Huonoa: lastausaukon mataluus. Kolmannen sukupolven Volvo S60 avaa uuden aikakauden ruotsalaisvalmistajan historiassa. Kaikki S60-mallit valmistetaan uudessa Yhdysvaltoihin avatussa tehtaassa Etelä-Carolinassa, eli myös Euroopan autot laivataan meille Atlantin yli. Se tekee mallistoon myös mielenkiintoisen kuvion: myyntiin ei tule ainuttakaan dieselmoottoria.Tämä tukee tietysti osittain ajan henkeä, ja dieselin puutetta paikataan ladattavilla hybrideillä – joiden osalta Volvo on markkinajohtaja Suomessa.S60 on täsmälleen saman mittainen kuin V60. Tavaratila on 442-litraisena riittävän kokoinen, mutta lastausaukon mataluus rajoittaa isompien tavaroiden lastaamista ja auton soveltuvuutta perheellisten moninaisiin kuljetustarpeisiin. Pidemmät esineet sujahtavat toki läpi matkustamoon suksiluukun kautta – joskin suksiluukku on kokoa mini. Ohjaamo on tuttu, selkeä ja tyylikäs. Takapenkillä on hyvin tilaa joka suuntaan. Ainoastaan istuma-asento on hieman matala.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTehoversiot edelläPääsimme ensikoeajolla Kaliforniassa reilut 400 hevosvoimaa tarjoavan Polestar Engineering -brändin alle sijoitetun T8-lataushybridin sekä pelkästään polttomoottorin avulla etenevän R-Design T6:n rattiin.Molemmat jäänevät Suomessa kuriositeeteiksi. Ensin mainittu siksi, että autoja ei saada Suomeen montaa kappaletta, ja jälkimmäinen siksi, että T6- ja T8-lataushybridit ovat verotuksellisesti paljon järkevämpiä.Hinnat alkaen -malliksi saadaan T4 ja sen yläpuolelle tuleva T5. Autoja on lupa odotella Suomeen ensi kesänä. Hinnat selviävät ensi vuoden alkupuolella.Ajossa S60 ei tuo yllätyksiä V60:n jälkeen. S60 tuntuu tien päällä kompaktilta ja yllättävänkin ketterältä, ja ohjaus on luonnollisen tuntuinen sekä sopivan tarkka. Polestarissa sekä alustaa että jarruja on tehostettu auton luonnetta vastaavaksi. Meno on silti enemmänkin vaivattoman mukavaa kuin räyhäkkään sporttista.Mittasuhteet miellyttävätXC60 ja V60 hallitsevat Suomen Volvo-markkinoita, ja myös piakkoin myyntiin saapuva V60 Cross Country istuu hyvin suomalaiseen sielunmaisemaan. Silti myös S60:lle kaavaillaan merkittävää markkinaosuutta, ja lataushybridien avulla myynti varmasti vetääkin. Nykymaailmassa dieseleiden puute ei ole yhtä paha juttu kuin mitä se olisi ollut vielä pari vuotta sitten. Koeajon jälkeen on vielä aikaa ihmetellä hetki autoa ulkoapäin. Allekirjoittaneen mielestä S60 on kaunein auto Volvon nykymallistossa. Mittasuhteet ovat kohdallaan, ja Volvon yksinkertaisen veistoksellinen muotokieli toimii.Matkustamo sijaitsee melko takana, keula on korostetun pitkä, ja tuulilasi on vielä melko viistossa kulmassa. S60:n olemus on dynaaminen. Ja erityisesti perä on todella tyylikäs; takavalojen kuvio on tässä kokonaisuudessa kuorrutus kakun päälle.Teksti ja kuvat: Vesa EskolaLisätietoja: www.volvocars.com/s60 Volvo S60 Moottori Bensiinimoottori 1 969 cm³, 4 sylinteriä, mekaaninen ja pakokaasuahdin, 8-v. Teho 228 kW (310 hv), 5700 r/min Vääntö 400 Nm (2200–5100 r/min) Vääntö 400 Nm (2200–5100 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 5,6 s Huippunopeus 250 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 7,4 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 171 g/km Mitat pituus 4761 mm, leveys 1850 mm, korkeus 1431 mm, akseliväli 2872 mm Euro NCAP Ei testattu Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 23.10.2024 Koeajo Koeajo: Audi A5 – entinen A4, omaa sukua 80, vaihtoi nimeä, mutta on muuten sama tuttu ja turvallinen 22.10.2024 Ajoneuvot Lasit kirkkaiksi – oikeaoppinen puhdistus on helppoa ja nopeaa 22.10.2024 Ajoneuvot Vielä ennen markkinalanseerausta: Hyundai Inster Cross söpöilee vakiovarusteisen kattotelineensä kanssa 21.10.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Tucson – laajalla skaalalla 21.10.2024 Ajoneuvot Benvenuta, Ferrari F80 – Maranellosta tulee lippulaiva kerran vuosikymmenessä ja aina se osaa yllättää 20.10.2024 Koeajo Maistiainen: BMW M5 ei ole paperilla edeltäjäänsä suorituskykyisempi – syynä päästörajat 19.10.2024 Koeajo Maistiainen: Renault 5 – kun chic kohtasi elektronit 19.10.2024 Ajoneuvot Audi Q6 Sportback E-Tron on hienoisella erolla Audin etevin sähköcrossover tähän asti 18.10.2024 Ajoneuvot Tältä näyttää Citroën C4:n uusi ilme – molemmat korimallit elinkaaripäivityksessä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 22.10.2024 Uutinen Koeistuttu Dacia Bigster: "Daciaan vaihtaminen jopa terapeuttista" 21.10.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Tucson – laajalla skaalalla 21.10.2024 Moottoriurheilu Rallipösön uusin tuleminen: Peugeot 208 Racing 22.10.2024 Ajoneuvot Vielä ennen markkinalanseerausta: Hyundai Inster Cross söpöilee vakiovarusteisen kattotelineensä kanssa 23.10.2024 Koeajo Koeajo: Audi A5 – entinen A4, omaa sukua 80, vaihtoi nimeä, mutta on muuten sama tuttu ja turvallinen 17.10.2024 Autoilu Ikäkuskit lääkäriin yksityiselle – ajokortin uusinta muuttumassa, kasvavatko maksut? 16.10.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Renault Duster on jatkossakin tapa viedä Dacia Dusteria sinne, jossa halpamerkkejä karsastetaan 15.10.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: etkö jaksa innostua ikälopusta diesel-Mersusta? – Se on helppo ymmärtää 18.10.2024 Uutinen Autoon myytiin virheellinen vannesarja – kuluttaja halusi purkaa kaupan, myyjä ehdotti virheen korjaamista levikepalalla 19.10.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: miten nelivetoisten autojen jarrut tarkastetaan katsastuksessa? 26.9.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Paholainen odottelemassa saattoautoa 17.10.2024 Autoilu Ikäkuskit lääkäriin yksityiselle – ajokortin uusinta muuttumassa, kasvavatko maksut? 8.10.2024 Matkailuajoneuvot Matkailuautojen ajoneuvoveron käyttövoimaveroa korotetaan 1.10.2024 Esittely Koeistuttu: Škoda Elroq – kohti myyntilastojen kärkeä 14.10.2024 Lentokoneet Eurooppalaiset lentoyhtiöt joukkopaossa Kiinan-reiteiltä - antaako Eurooppa periksi Venäjää rahoittaville kiinalaisyhtiöille?