25.1.2020 Ajoneuvot Koeajo: Rallin tähden syntynyt – Toyota GR Yaris GR Yaris Portugalissa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Toyota GR Yaris on 250-hevosvoimainen nelivetopeto, joka on tehty vain yhtä tehtävää varten: rallia. Motiivi on huima: Toyota GR Yaris kehitettiin, jotta Tommi Mäkisen johtama rallitiimi saa entistä paremman perustan kilpa-autolle. Se on aito luokittelumalli, eli kilpa-auton aihioksi tehty katuauto. Sellaisia ei ole hetkeen nähty.Vielä 1990-luvulla ralliautot rakennettiin tavallisista henkilöautoista. Jos halusi pikataipaleille turbomoottorin, nelivedon ja suuren takasiiven, täytyi sellainen malli tuoda piensarjatuotantoonkin. Näin syntyivät sellaiset autot, kuten Delta HF Integralet, Impreza WRX STi:t, Lancer Evolutionit – ja Toyota Celica GT-Fourit.Vuonna 1997 ralli siirtyi WRC-luokitteluun. Nyt kilpa-auton sai rakentaa tavallisesta kauppakassista. Muutoksella rallimaailmaan houkuteltiin uusia autonvalmistajia, joilla ei ollut innostusta valmistaa 2 500 kappaleen sarjaa luokittelumalleja rallia varten.Ja nyt Toyota on rakentamassa GR Yarista, luokittelumallia, jonka ansiosta Gazoo Racing saa perus-Yarista paremman aihion erikoiskokeille.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMatalampi, leveämpiRalliosaston kanssa yhteistyössä kehitetyn auton kori on viisiovisesta perus-Yariksesta poiketen kolmiovinen, ja kattolinja kulkee takaosasta 95 millimetriä matalammalla – parantaen ilmavirtaa kilpaversion takasiivelle.GR Yariksen leveä taka-akseli on vaatinut melkoiset levitykset koriin.Muita muutoksia: moottorin paikkaa on työnnetty 21 milliä taaksepäin ja taka-akseli vaihdettu yksinkertaisesta yhdystukiakselista multilink-monivarsituentaan, jonka ympärillä on huomattavasti leveämpi kori. Konepelti ja ovet ovat alumiinia, katto hiilikuituvahvisteista muovia.Korimuutokset riittäisivät rallitoimintaan, mutta onneksi Toyota näkee urheilulliselle Yarikselle tarvetta – niin markkinoilla kuin markkinoinnillisesti.Keulalla on täysin uusi 1,6-litrainen kolmisylinterinen turbomoottori. Valmistajan mukaan kolmeen sylinteriin päädyttiin, koska suurempi sylinterikohtainen iskutilavuus herättää ahtimen tehokkaammin. Ahdin on kuulalaakeroitu, mikä on Toyotan mukaan yhä epätavallista sarjatuotantoautoissa.Kun Moottorille tarjoutui tilaisuus koeajaa autoa, oli kyse vielä prototyypistä. Tekniset tiedot ja lopullinen ulkonäkö varmistuivat vasta myöhemmin: 261 hv, 360 Nm. Omamassaksi ilman kuskia kerrotaan 1 280 kg.Uudenlainen nelivetoVaihteisto on kuusivaihteinen manuaali – ja perässä on neliveto. Nelivedon voimanjako perustuu takatasauspyörästön yhteyteen rakennettuun monilevykytkimeen, mutta ketteryyden parantamiseksi takatasauspyörästön välitys on ”alle 2 prosenttia” pidempi kuin etutasauspyörästön. Ratkaisu on tehty takapainotteisen käytöksen mahdollistamiseksi. GR4-nimen saanut järjestelmä tarjoaa kuljettajalle kolme esivalintaa, jotka jakavat väännön etu- ja taka-akselin välillä seuraavasti: normaaliasetus 60:40, urheilutila 30:70 ja rata-asetus 50:50.Takapainotteinen tila tarkoittaa pitävällä pinnalla monilevykytkimen jatkuvaa luistamista, ja nelivedosta vastannut tehtaan edustaja kertoo nöyrästi lämpö- ja kulumishaasteiden selättämisen vaatineen runsaasti työtä. Tavallaan ratkaisu tuo mieleen Fordin Focus RS:n, vaikka aivan samankaltaisesta järjestelmästä ei olekaan kyse.Perusmallin tasauspyörästöt ovat avoimet, mutta lisävarustepaketti tuo kummallekin akselille torsen-luistonrajoittimet. Sama paketti käsittää uudelleensäädetyt iskunvaimentimet ja vaihtaa rengastuksen Dunlopeista Michelinin Pilot Sport 4S:ään.PrototyyppiPrototyyppiauto oli vielä häiveteipattu ja sen sisusta oli täysin keskeneräinen. Mustien kankaiden alta erottuivat vain kojelaudan linjat, jotka noudattavat myöhemmin tänä vuonna saapuvan perus-Yariksen linjoja. Kuvat lopullisesta ohjaamosta näet täältä. Toistaiseksi voimme vain kommentoida istuma-asentoa, joka jättää takapuolen hieman turhan korkealle.Autoa päästiin koeajamaan rankkasateen kastelemalla Estorilin kilparadalla ja myrskyisän Portugalin rannikkoteillä. Keli oli kuin Yarikselle tehty.Kolmisylinterisen ääni on tarkoituksenmukainen ja vailla mitään keinotehosteita. Koneen vetoalue alkaa jo 2000 1/min kohdalla, ja täysi rähinä on päällä noin kolmesta kuuteen tuhanteen kierrokseen minuutissa.Kuusivaihteisen vaihteiston liikkeet ovat napakat ja poljintuntuma erinomainen – myös kaupunkiajo sujuu todella vaivatta. Yaris tuntuu pieneltä ja sähäkältä, sateella myös sopivan elävältä, ilman turhaa keinotekoista dramatiikkaa.Ilahduttava havainto oli myös alustan kyky tasoittaa Portugalin surkeakuntoisia sivuteitä, mikä lupaa hyvää myös Suomen tiestölle.GR Yariksen välitykset ovat myös nykyautoksi kohtalaisen lyhyet, moottoritiellä 100 kilometrin tuntinopeudessa kuutosvaiheella kone kiertää hieman yli 3 000 1/min, joten nopeudenmuutokset onnistuvat vaihtamatta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKuljettajalta kuljettajalleSitten radalle. Kenties sateiset olosuhteet antavat autolle viimeisen silauksen, mutta Yaris, ainakin sporttipaketilla varustettuna, tuntuu entisellä Formula 1 -radallakin hämmentävän eheältä paketilta. Kaikki alkaa pääsuoran jarrutuksesta, joka toistuu väsymättä ja vakaasti yli 200 km/h nopeudesta huolimatta. Mutkiin autoa kannattaa ajaa kuin etuvetoa: syvälle mutkaan jarruttaen, balanssia jarrulla säätäen. Avoimin tasauspyörästöin varusteltu perusmalli tahtoo märällä radalla sutia tehonsa hukkaan, mutta torsenein varustellun version kaasulle voi siirtyä varhain, tarvittaessa jarrulla aloitettua sivuluisua riemukkaasti jatkaen.Koeajohetkellä auto on vielä prototyyppi, mutta kovin kaukana tuotantoversiosta Toyota ei voi olla. GR Yaris tuntuu intohimoisesti ajamiseen suhtautuvan tiimin tekemältä, mikä näkyy teknisten arvojen sijaan siitä, miten eheästi kaikki toimii yhteen jo prototyyppivaiheessa.Miksikään pieneksi erikoissarjaksi auto ei jää, sen varmistaa jo WRC-luokitteluun vaadittava 25 000 kappaleen määrä. Näinkin erikoisen auton laajamittainen sarjatuotanto vain WRC-ralliauton parantamiseksi on huikea temppu – se taisi yllättää meidän lisäksi myös monta Toyota-insinööriä.Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Toyota GR Yaris Prototyyppi Moottori Bensiinimoottori 1 618 cm³, 3 sylinteriä, ahdin, 6-v. manuaalivaihteisto, neliveto Teho 192 kW (261 hv) Vääntö 360 Nm Vääntö 360 Nm Kiihtyvyys 0–100 km/h <5,5 s Huippunopeus 260 km/h Mitat pituus 3995 mm, leveys 1805 mm, korkeus 1460 mm, akseliväli 2558 mm Euro NCAP Ei testattu Lue lisää Kaikki artikkelit 15.7.2025 Koeajo Koeajo: Lamborghini Urus – superauto katumaasturin vaatteissa 15.7.2025 Ajoneuvot Viileää ilmaa vai kallis remontti? Säännöllinen ilmastointihuolto voi säästää satoja euroja 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 13.7.2025 Koeajo Koeajo: Voyah Courage – kysy itseltäsi uskallatko uskaltaa? 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Koeajo Maistiainen: Mazda 6e – takavuosien suosikkisedan sähköistyy 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen