16.4.2018 Ajoneuvot Koeajo: rouhea ja kiinnostava Nissan Qashqain haastaja – Hyundai Kona Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Hyundai Kona on kiinnostava katumaasturi, jolla on eväät pärjätä – mutta koeajo jättää hammasteltavaa ja hämmästeltävää. Hyvää: muotoilu, neliveto, pitkä takuu. Huonoa: äänieristys, kulutus, kontin koko. Katumaasturien myyntiveturina Suomessa on jo kauan ollut Nissanin Qashqai, jolle on ilmaantunut paljon kiinnostavia haastajia kuten Škoda Karoq. Kilpaa kiristää osaltaan myös Hyundain Kona. Koeajossa on voimalinjaltaan ja varustelultaan malliston huippuversio: Hyundai Kona 1.6 T-GDI 4WD 7DCT Style Launch Edition.Jos Konansa valitsee etuvetoisena, litraisella bensiinimoottorilla ja manuaalivaihteisena, saa auton edullisimmillaan 21 990 eurolla. Koeajetun nelivetoisen ja automaattivaihteisen mahtimallin hinta kipuaa jo 33 000 euroon. Launch Edition -varustetaso tuo mukanaan – ilman rahallista lisäpanostusta – muun muassa kuolleen kulman tunnistimen ja risteävän liikenteen varoituksen. Nelivetoisuus, tehokkaampi moottori ja suurempi paino tekevät tehtävänsä, joten hinnan mukana kohoavat myös hiilidioksidipäästöt ja kulutus. Piheimmän Konan (1.0 T-GDI 120 hv) arvot ovat 117 grammaa/km ja 5,2 litraa/100 km. Koeajetussa versiossa (1.6 T-GDI 177 hv) samat arvot kirjataan luvuin 153 grammaa/km ja 6,7 litraa/100 km.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMenovettä kuluuKoeajo on tyypillisen sekalaista ajoa eli taajamaa, kaupunki ja maantietaipaleita. Kona osoittautuu aika janoiseksi tapaukseksi. Taustaksi kerrottakoon, ettei koeajon aikana erityisesti pihistelty kuten rullailtu vaihde vapaalla alamäissä, ohituksia ei matka-ajossa vältelty ja moottoritiellä edettiin reippaasti muun liikenneviran mukana. Ajoasetuksista koeajon ajaksi valittiin mukavuuspainotteinen Comfort. Muuta asetukset ovat Eco ja Sport. Matkustamon sisälämpötila oli vakioitu 21 asteeseen ja istuinlämmitystä käytettiin aina kun kuskia aamusella hytisytti.Koeajon aikana ulkolämpötilat päivisin vaihtelivat -1 ja -14 pakkasasteen välillä. Koejaon aikana kulutus kipua auton ajotietokoneen mukaan liki kahdeksaan litraan ja kaupunkiajoon painottuvien koeajon loppupäivien ansiosta lopulta 8,4 litraan satasella. Se on enemmän kuin luvattu keskikulutus 6,7 litraa ja se on myös aika paljon.Jyhkeät linjatUlkonäöstä Konan menestymisen ei luulisi jäävän kiinni. Ulkoa Kona on katu-uskottava katumaasturi. Kaksivärisyys tuo korin muodot hyvin esiin. Ominaista uutuudelle ovat veistoksellisen jyhkeä keula, korkea hartialinja, muhkeat ulostyöntyvät rengaskotelot, viirumaiset takavalot – ja muodikas kaksivärisyys. Autonostaja voi räätälöidä auton ulkonäön hyvin pitkälle mieleisekseen: korivärejä on kymmenen ja katon tehovärejäkin useita. Eri vaihtoehtoja on kaikkiaan 28.Takaluukun aukaisu tuottaa lievän pettymyksen. Tavaratila on toki selkeämuotoinen, mutta vähemmän väljä kuin ulkoa luulisi, onhan auto näyttävän kookas ilmestys. Litroja tavaroille on vain 361, selkeästi vähemmän kuin esimerkiksi Nissanin Qashqaissa.Kuskilla kaikki hyvinSisäilme on toisaalta tyylikäs korealaiseen tapaan, toisaalta muovintäyteinen. Pirteät tehostevärit istuimissa luovat urheilullista ilmettä.Ajoasennon saa säädettyä monipuolisesti, joten tässä suhteessa kuskilla on kaikki hyvin. Etuistuin on tukiominaisuuksiltaan perushyvä tapaus. Käyttökytkimet ovat hyvin käsillä ja ulos näkee varsin esteettä kenties takaviistoa lukuun ottamatta. Hyundaille uutta on tuulilasin heijastusnäyttö, joka on toteutettu esiin nousevalla levyllä. Ratkaisu on tyydyttävä. Konan ohjaustuntuma on hieman kevyt. Etenkin ohjauksen keskialueella toivoisi täsmällisempää näppituntumaa tiehen.Vauhdin kasvaessa ajomelu kasvaa ja rengasäänet alkavat kantaa sisälle asti häiritsevästi. Äänieristyksen suhteen on siis jonkin verran toivomisen varaa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyNeliveto toimiiAutomaattivaihteiston toimii liikkeellelähdöissä aika ajoin hämmentävästi. Kierrokset kyllä nousevat, mutta järjestelmä ei vielä malta lyödä uutta vaihdetta silmään. Ajoon päästyä vaihteiston toiminta on luontevaa.Konan neliveto toimii loskapöperöissä ja lumimöykkyisillä pikkuteillä mallikkaasti: matka etenee haasteista huolimatta. Maltilliseen maastoon on valmiuksia. Maavaraa on 17,7 senttiä, saapumiskulmaa 17,5 astetta, jättökulmaa 29,6 astetta ja ylityskulmaa 16,7 astetta.Teksti ja kuvat: Marko JokelaLisätietoja: www.hyundai.fi/kona Hyundai Kona 1.6 T-GDI 4WD 7DCT Style Launch Edition Hinta alkaen 32 990 € Koeajetun auton hinta varusteineen 36 767 € Moottori Bensiinimoottori 1 591 cm³, 7-v. automaattivaihteisto, neliveto. Teho 130 kW (177 hv), 5500 r/min Vääntö 265 Nm (1500–4500 r/min) Vääntö 265 Nm (1500–4500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 7,9 s Huippunopeus 205 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 6,7 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 153 g/km Mitat pituus 4165 mm, leveys 1800 mm, korkeus 1550 mm, akseliväli 2600 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 5 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 4.7.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Maxus T60 MAX – vannoutunut sähköautomerkki toi Suomen markkinoille dieselavolavan 3.7.2025 Koeajo Maistiainen: Maxus eTerron 9 – onko tästä kiinalaisesta maantielaivasta markkinoidemme ensimmäiseksi varteenotettavaksi sähköavolavaksi? 2.7.2025 Ajoneuvot Mitsubishi hakee kasvua Euroopassa uusilla Renault-malleilla 2.7.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – yksinkertainen on hävyttömän kaunista pluskoossakin 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 28.6.2025 Koeajo Koeajo: Renault 5 – miten vuoden puhutuin pärjää Suomessa? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 3.7.2025 Koeajo Maistiainen: Maxus eTerron 9 - onko tästä kiinalaisesta maantielaivasta markkinoidemme ensimmäiseksi varteenotettavaksi sähköavolavaksi? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella