27.10.2017 Ajoneuvot Koeajo: Škoda Karoq – tsekkiläinen takuuhitti Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Škodan uusi kompakti katumaasturi on tuttu jo saapuessaan. Hyvää: hiottu kokonaisuus, vastaa odotuksiin. Huonoa: suurten rengaskokojen vaikutus alustaan ja ohjaukseen. Harvaa automallia on odotettu Škoda Karoqin tapaan. Viime vuonna saapunut isompi Kodiaq oli valmistajan avaus katumaastureiden maailmaan, joten kompaktimpi versio samasta teemasta maistuu kansakunnalle varmasti. Mallissa yhdistyy Octavian helppous ja trendikäs katumaasturismi.Kaksi muuta automallia, joista Karoqin kohdalla täytyy puhua, ovat Škoda Yeti ja Seat Ateca. Karoq korvaa Škodan mallistossa suositun Yetin, sillä samankaltaisuuksista huolimatta malli on muuttunut merkittävästi ja ansaitsee oman mallinimen. Samalla Karoq noudattaa Škodan “K:sta q:hun” -nimilinjaa katumaastureissa. Malliston kolmatta jäsentä sopinee odotella joskus ensi vuonna.Nimi on Kodiaqin tavoin lainattu alaskalaisen Alutiiq-alkuperäiskansan kielestä, yhdistäen autoa tarkoittavan sanan kaa’raq ja Škodan logosta löytyvän nuolen ruq. Kyseessä on siis eräänlainen autonuoli.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyUusi tuttuSuosittu Seat Ateca puolestaan on kuin kaksoisveli Karoqille, mutta tsekkivalmistaja on pistänyt malliin oman puumerkkinsä niin auton pintaan kuin pinnan alle. Seatin ärhäkkä terävyys on vaihtunut Škodan tuttuihin pokkauksiin ja valoihin, jotka tekevät autosta helpommin lähestyttävän.Sisällä Karoq on jo valmiiksi tuttu, joten suurin ero merkin nykyisille kuljettajille on Karoqin korkeampi ajoasento. Atecan tavoin tilaa on riittävästi neljälle aikuiselle, hartiatilan ollessa takapenkin keskipaikan suurin haaste. Tavaratilaa on perusmallissa 521 litraa (1 630 litraa takaistuimet kadettuna) ja Karoq on saatavissa säädettävillä ja irroitettavilla VarioFlex-istuimilla, jotka mahdollistavat isompien kuormien kuljettamisen aina 1 805 litraan saakka. Škodamaiseen tapaan auto on myös täynnä Simply Clever -arkiratkaisuja. Perusmalli yllättääVoimalinjoista suosituimmaksi kohonnee 1,5-litrainen TSI-bensaturbo yhdistettynä 7-vaihteiseen DSG-automaattiin. 150 hevosvoimaa riittää Karoqin liikuttamiseen hyvin ja automaatin ansiosta eteneminen on helppoa. Lisävarusteiset 18-tuumaiset vanteet lienevät suurin tekijä siihen, että ajossa jousitus on hiukan nypyttävä ja ohjausvaste on perusasetuksella turhan kevyt ja keinotekoinen. Mukautuva DCC-alustajärjestelmä tulee tuotantoon alkuvuodesta 2018.Hinnat alkaen -mallina nähdään 1,0-litrainen 3-sylinterinen TSI-bensiinikone manuaalivaihteistolla, joka osoittautui samalla koeajon iloisimmaksi yllätykseksi. Moottorista löytyy puhtia odotuksia enemmän, manuaaliaski toimii selkeästi ja Ambiance-varusteltu perusmalli käsittää jo lähes kaiken tarvittavan kaksialueilmastoinnista avaimettomaan keskuslukitukseen, hätäjarrutusjärjestelmään, lämmitettävään ohjauspyörään ja 8,0-tuumaiseen Bolero-viihdejärjestelmään. 16-tuumaisilla vanteilla varustettu Ambiance toimii myös alustan ja ohjauksen suhteen isoveljiään paremmin.Suosituimmaksi varustetasoksi kohoava Style tuo mukanaan täysledivalot, kaista-avustimen, kuolleenkulmanvaroittimen, peruutuskameran sekä mukautuvan vakionopeudensäätimen. Tämän yläpuolella Suomessa nähdään vielä Exclusive-taso, joka kohottaa varustelun huippuunsa.Nelivetoa yllyttämässäSisilian komeissa maisemissa mieli veti kuitenkin vuorille, joten varsinaiseen koeajoon valikoitui 2,0-litrainen TDI-dieselmoottori nelivedolla ja 7-vaihteisella DSG-vaihteistolla. Ison dieselin kahdesta tehosta ajoon valikoitui tehokkaampi 190 hevosvoiman versio, joka toi samalla kokeiltavaksi Škodalle uuden digimittariston.Ison dieselin eteneminen vuoristoisilla kinttupoluilla oli vaivatonta pienestä maastoprovosoinnista huolimatta. Digimittaristo puolestaan tuo VW-ryhmän käyttämää suomalaistaustaista teknologiaa ensimmäistä kertaa myös Škodan mallistoon. Parhaiten monitoimiruutu toimii navigoinnin yhteydessä. Virtuaalimittaristo saapuu Karoqeihin vasta myöhemmin vuoden 2018 tuotannossa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTakuuvarmaa hittiainestaŠkoda Karoq on lopulta yllättävän yllätyksetön tuote, mutta samalla se on juuri sellainen kuin osattiin odottaa. Auto tuntuu tutulta heti ensimetreistä alkaen ja se tekee Karoqista helpon valinnan, oli pihassa entuudestaan vaikkapa Qashqai taikka Octavia.Nähtäväksi jää, miten suuren viipaleen kuumasta segmentistä Škoda lopulta onnistuu kaappaamaan, mutta menestystä on lupa odottaa. Suomessa Karoq-nuoli lähtee lentoon alkuvuodesta 2018, mutta jälleenmyyjillä autoa nähtäneen jo joulukuussa. Suomen Škodan mukaan mallin hinnasto paljastetaan marraskuun puolivälin tienoilla.Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen Škoda Karoq 2.0 TDI 190 4x4 DSG Style Moottori Dieselmoottori 1 968 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 7-v. automaattivaihteisto, neliveto. Teho 140 kW (190 hv), 3500–4000 r/min Vääntö 400 Nm (1750–3000 r/min) Vääntö 400 Nm (1750–3000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 7,8 s Huippunopeus 211 km/h Kulutus l/ 100 km 5,9 (kaup.) / 4,8 (maant.) / NEDC-kulutus 5,2 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 134 g/km Mitat pituus 4382 mm, leveys 1841 mm, korkeus 1607 mm, akseliväli 2630 mm Tavaratila: 521 l Omamassa: 1591 kg Euro NCAP Ei testattu Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 7.10.2024 Ajoneuvot McLaren W1 jatkaa F1:n ja P1:n ajatusta 2020-luvulla – avainlukuina 1 275 hevosvoimaa ja 1 000 kilon downforce 6.10.2024 Ajoneuvot Hyundai on valmistanut 100 miljoonaa autoa 57 vuodessa – niistä puolet tehtiin vain 11 vuodessa 6.10.2024 Koeajo Maistiainen: Mini Aceman – ovela välimalli 5.10.2024 Ajoneuvot Ihan kohta täällä: Toyota Proace Maxilla voi olla uudeksi automalliksi vähän ikää, mutta ostat sen joka tapauksessa 5.10.2024 Koeajo Koeajo: BMW X3 – Münchenin myyntimaasturin muodonmuutos 3.10.2024 Koeajo Koeajo: Peugeot E-5008 Allure Launch Edition – leijonaperheen suurin 3.10.2024 Ajoneuvot Fiatilla on meneillään puolentoista kuukauden tauko täyssähköauto 500e:n valmistuksessa – syynä pohjamudissa laahaavat myyntimäärät 2.10.2024 Uutinen Syyskuu oli surkea kuukausi – autojen ensirekisteröinnit suorastaan romahtivat 2.10.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Octavia Combi – menestys ei jää tähän Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 5.10.2024 Ajoneuvot Ihan kohta täällä: Toyota Proace Maxilla voi olla uudeksi automalliksi vähän ikää, mutta ostat sen joka tapauksessa 4.10.2024 Uutinen Käytetyssä 100 000 euron Audissa olikin jotain muuta mitä myyjä kertoi – sitten riideltiin kymmenistä tuhansista euroista 6.10.2024 Koeajo Maistiainen: Mini Aceman – ovela välimalli 6.10.2024 Lentokoneet Lentokoneet: uusi israelilainen startup-lentoyhtiö aikoo aloittaa ensi viikolla lennot alle 30 kilometrin päästä Libanonin rajasta 5.10.2024 Koeajo Koeajo: BMW X3 – Münchenin myyntimaasturin muodonmuutos 1.10.2024 Esittely Koeistuttu: Škoda Elroq – kohti myyntilastojen kärkeä 30.9.2024 Ajoneuvot Upouusi Toyota Land Cruiser on vihdoinkin saanut Suomi-hinnat - mitä pidät 124 778 euron alkaen-hintalapusta? 1.10.2024 Uutinen Matkailuautossa oli jos jonkinlaista vikaa – myyjäliike tarjoutui ostamaan sen takaisin, mutta 4 500 euroa halvemmalla 4.10.2024 Uutinen Käytetyssä 100 000 euron Audissa olikin jotain muuta mitä myyjä kertoi – sitten riideltiin kymmenistä tuhansista euroista 2.10.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Octavia Combi – menestys ei jää tähän 26.9.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Paholainen odottelemassa saattoautoa 20.9.2024 Kotimaanmatkailu Päivän kuva: Texaco taksi parturi baari 21.9.2024 Matkailu Tirpitz-museo – Saksan miehittämässä Norjassa nähtiin toisen maailmansodan suurimpia sota-aluksia 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 1.10.2024 Esittely Koeistuttu: Škoda Elroq – kohti myyntilastojen kärkeä