27.10.2017 Ajoneuvot Koeajo: Škoda Karoq – tsekkiläinen takuuhitti Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Škodan uusi kompakti katumaasturi on tuttu jo saapuessaan. Hyvää: hiottu kokonaisuus, vastaa odotuksiin. Huonoa: suurten rengaskokojen vaikutus alustaan ja ohjaukseen. Harvaa automallia on odotettu Škoda Karoqin tapaan. Viime vuonna saapunut isompi Kodiaq oli valmistajan avaus katumaastureiden maailmaan, joten kompaktimpi versio samasta teemasta maistuu kansakunnalle varmasti. Mallissa yhdistyy Octavian helppous ja trendikäs katumaasturismi. Kaksi muuta automallia, joista Karoqin kohdalla täytyy puhua, ovat Škoda Yeti ja Seat Ateca. Karoq korvaa Škodan mallistossa suositun Yetin, sillä samankaltaisuuksista huolimatta malli on muuttunut merkittävästi ja ansaitsee oman mallinimen. Samalla Karoq noudattaa Škodan “K:sta q:hun” -nimilinjaa katumaastureissa. Malliston kolmatta jäsentä sopinee odotella joskus ensi vuonna. Nimi on Kodiaqin tavoin lainattu alaskalaisen Alutiiq-alkuperäiskansan kielestä, yhdistäen autoa tarkoittavan sanan kaa’raq ja Škodan logosta löytyvän nuolen ruq. Kyseessä on siis eräänlainen autonuoli. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Uusi tuttu Suosittu Seat Ateca puolestaan on kuin kaksoisveli Karoqille, mutta tsekkivalmistaja on pistänyt malliin oman puumerkkinsä niin auton pintaan kuin pinnan alle. Seatin ärhäkkä terävyys on vaihtunut Škodan tuttuihin pokkauksiin ja valoihin, jotka tekevät autosta helpommin lähestyttävän. Sisällä Karoq on jo valmiiksi tuttu, joten suurin ero merkin nykyisille kuljettajille on Karoqin korkeampi ajoasento. Atecan tavoin tilaa on riittävästi neljälle aikuiselle, hartiatilan ollessa takapenkin keskipaikan suurin haaste. Tavaratilaa on perusmallissa 521 litraa (1 630 litraa takaistuimet kadettuna) ja Karoq on saatavissa säädettävillä ja irroitettavilla VarioFlex-istuimilla, jotka mahdollistavat isompien kuormien kuljettamisen aina 1 805 litraan saakka. Škodamaiseen tapaan auto on myös täynnä Simply Clever -arkiratkaisuja. Perusmalli yllättää Voimalinjoista suosituimmaksi kohonnee 1,5-litrainen TSI-bensaturbo yhdistettynä 7-vaihteiseen DSG-automaattiin. 150 hevosvoimaa riittää Karoqin liikuttamiseen hyvin ja automaatin ansiosta eteneminen on helppoa. Lisävarusteiset 18-tuumaiset vanteet lienevät suurin tekijä siihen, että ajossa jousitus on hiukan nypyttävä ja ohjausvaste on perusasetuksella turhan kevyt ja keinotekoinen. Mukautuva DCC-alustajärjestelmä tulee tuotantoon alkuvuodesta 2018. Hinnat alkaen -mallina nähdään 1,0-litrainen 3-sylinterinen TSI-bensiinikone manuaalivaihteistolla, joka osoittautui samalla koeajon iloisimmaksi yllätykseksi. Moottorista löytyy puhtia odotuksia enemmän, manuaaliaski toimii selkeästi ja Ambiance-varusteltu perusmalli käsittää jo lähes kaiken tarvittavan kaksialueilmastoinnista avaimettomaan keskuslukitukseen, hätäjarrutusjärjestelmään, lämmitettävään ohjauspyörään ja 8,0-tuumaiseen Bolero-viihdejärjestelmään. 16-tuumaisilla vanteilla varustettu Ambiance toimii myös alustan ja ohjauksen suhteen isoveljiään paremmin. Suosituimmaksi varustetasoksi kohoava Style tuo mukanaan täysledivalot, kaista-avustimen, kuolleenkulmanvaroittimen, peruutuskameran sekä mukautuvan vakionopeudensäätimen. Tämän yläpuolella Suomessa nähdään vielä Exclusive-taso, joka kohottaa varustelun huippuunsa. Nelivetoa yllyttämässä Sisilian komeissa maisemissa mieli veti kuitenkin vuorille, joten varsinaiseen koeajoon valikoitui 2,0-litrainen TDI-dieselmoottori nelivedolla ja 7-vaihteisella DSG-vaihteistolla. Ison dieselin kahdesta tehosta ajoon valikoitui tehokkaampi 190 hevosvoiman versio, joka toi samalla kokeiltavaksi Škodalle uuden digimittariston. Ison dieselin eteneminen vuoristoisilla kinttupoluilla oli vaivatonta pienestä maastoprovosoinnista huolimatta. Digimittaristo puolestaan tuo VW-ryhmän käyttämää suomalaistaustaista teknologiaa ensimmäistä kertaa myös Škodan mallistoon. Parhaiten monitoimiruutu toimii navigoinnin yhteydessä. Virtuaalimittaristo saapuu Karoqeihin vasta myöhemmin vuoden 2018 tuotannossa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Takuuvarmaa hittiainesta Škoda Karoq on lopulta yllättävän yllätyksetön tuote, mutta samalla se on juuri sellainen kuin osattiin odottaa. Auto tuntuu tutulta heti ensimetreistä alkaen ja se tekee Karoqista helpon valinnan, oli pihassa entuudestaan vaikkapa Qashqai taikka Octavia. Nähtäväksi jää, miten suuren viipaleen kuumasta segmentistä Škoda lopulta onnistuu kaappaamaan, mutta menestystä on lupa odottaa. Suomessa Karoq-nuoli lähtee lentoon alkuvuodesta 2018, mutta jälleenmyyjillä autoa nähtäneen jo joulukuussa. Suomen Škodan mukaan mallin hinnasto paljastetaan marraskuun puolivälin tienoilla. Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen Škoda Karoq 2.0 TDI 190 4x4 DSG Style Moottori Dieselmoottori 1 968 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 7-v. automaattivaihteisto, neliveto. Teho 140 kW (190 hv), 3500–4000 r/min Vääntö 400 Nm (1750–3000 r/min) Vääntö 400 Nm (1750–3000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 7,8 s Huippunopeus 211 km/h Kulutus l/ 100 km 5,9 (kaup.) / 4,8 (maant.) / NEDC-kulutus 5,2 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 134 g/km Mitat pituus 4382 mm, leveys 1841 mm, korkeus 1607 mm, akseliväli 2630 mm Tavaratila: 521 l Omamassa: 1591 kg Euro NCAP Ei testattu Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 3.5.2024 Koeajo Maistiainen: Tesla Model Y Long Range RWD – lisää valinnanvaraa suosikkisähkikseen 2.5.2024 Esittely Koeistuttu: Renault Symbioz – ehkä kaikkien perheautojen ei sittenkään tarvitse olla sähköautoja 2.5.2024 Koeajo Koeajo: Mazda CX-30 – kompakti crossover tyylikkäällä ulkomuodolla 1.5.2024 Ajoneuvot Tiesitkö, että halvimmillaan täyssähköisen Bugattin puikkoihin pääsee vain noin 30 000 eurolla? 30.4.2024 Ajoneuvot Kialta raskaamman sarjan uutisia – ”järjettömän tehokas” EV9 GT ja globaalien markkinoiden Tasman-avolava luvassa alle vuoden sisällä 29.4.2024 Koeajo Koeajo: Ostohousut jalkaan! Sähköfarkku Peugeot e308 SW hurmaa mökkikansan 29.4.2024 Ajoneuvot Mitsubishi ASX faceliftattiin – nyt se on vähän vähemmän identtinen Renault Capturin kanssa 28.4.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 N – sähköautokin paranee vaihtamalla 27.4.2024 Moottoripyörät Maistiainen: Indian Scout 101 – huippuversio erottuu selvästi sisarmalleistaan Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 2.5.2024 Esittely Koeistuttu: Renault Symbioz – ehkä kaikkien perheautojen ei sittenkään tarvitse olla sähköautoja 2.5.2024 Koeajo Koeajo: Mazda CX-30 – kompakti crossover tyylikkäällä ulkomuodolla 2.5.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electricissä on kilpa-auton ainesta 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt