16.5.2018 Ajoneuvot Koeajo: suuri matkailija – Kia Sorento Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Edes GT-kirjaimilla kikkailu ei horjuta uudistetun Kia Sorenton tasapainoista kokonaisuutta. Hyvää: väljät tilat, ergonomia, ajettavuus. Huonoa: autoon nousua hankaloittavat astinlaudat, keskirivin kömpelöt pääntuet. Korealaisvalmistajan kookkain katumaasturi Kia Sorento uudistettiin vajaan neljän vuoden iässä. Ulkonäköviilausten sekä varusteparannusten ohella tärkein tekninen uudistus on kahdeksanvaihteisen automaattilaatikon käyttöönotto aiemman kuusinopeuksisen tilalle.Sorento-mallisto on erikoisella tavalla laaja: se käsittää peräti 20 mallia, vaikka moottorivaihtoehtoja on vain yksi – joko manuaali- tai automaattivaihteisena. Loput vaihtoehdot jaetaan seitsemän varustetason sekä viisi- ja seitsenpaikkaisuuden kesken.Hintahaitari venyy niin ikään kuminauhan lailla, aina perusversion 44 990 eurosta liki 70 tonniin asti. Koeajoautomme, joka oli ladattu komealta kalskahtavalla Business Luxury GT-Line -varustetasolla, edusti tuota kaikkein tyyreintä päätä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyHarppausharjoituksiaKahden kalleimman varustetason oheen saatava GT-Line on kasvojenkohennuksen mukanaan tuoma juttu. Ulkoisesti tämän varustelisän tunnistaa etupuskurin neliosaisista led-sumuvaloista, punaisista jarrusatuloista, kaksoispakoputkenpäästä sekä kiiltelevistä astinlaudoista. Sporttisista tilpehööreistä suuressa SUV:ssa voi olla montaa mieltä, mutta ainakin astinlaudat jättäisi mieluummin pois. Niiden yli harppoessa katumaasturien eräs valttikortti, helppo kulku autoon hieman vesittyy, ja housunlahkeetkin likaantuvat kurakelillä helposti.Selkeyden säätöäMutta kun Sorentoon pääsee kapuamaan, kaikki onkin yhtäkkiä hyvin. Ohjaamo edustaa erinomaisen ergonomista korealaistasoa, eli olennaiset löytyvät loogisilta paikoiltaan havainnollisesti toteutettuina. Tuoreina Sorento-piirteinä voi bongata muun muassa uusitun ohjauspyörän, mittariston sekä automaatti-ilmastoinnin näyttöruudun.Varusteuutta ovat mallista riippuen kaukovaloautomatiikka, kääntyvät led-ajovalot, langaton matkapuhelimen lataus sekä loisteliaampi audiojärjestelmä. GT-Linen osalta lista täydentyy vielä ohjauspyörän takana sijaitsevilla vaihdelavoilla, ratin erilaisella nahkapäällysteellä sekä mustalla omanlaisellaan nahkaverhoilulla.Suuri, mutta ajettavaPienempien katumaasturien jälkeen Sorento välittää varsin massiivisen vaikutelman. Istuma-asento on korkea mutta juuri siksi mukava, keskikonsoli leveä ja sivuttaistilaa löytyy niin, että muhkeat kyynärnojat tuntuvat olevan kapeakroppaiselle kaukana sivuilla.Maasturimaisuus tuntuu myös tien päällä melko selvänä keinahteluna. Epämukavuutta tämä ei kuitenkaan tuo tullessaan, sillä jousitus on varsin hyvin tehtäviensä tasalla – vaikka pientä tutinaa välittyy kaiken aikaa matkustamoon.Myös ajettavuus on auton koko ja varsinkin korkeus huomioon ottaen hyvällä tolalla. Mutkissa Sorento jakelee jopa yllättävää tunnokkuutta, ja suoralla tiellä ohjauksen keskialue ja sitä kautta suuntavakavuus asettuvat rauhallisiksi.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyIso kahteen suuntaanOhjaus on kaupunkiajossa yllättävän miedosti tehostettu – mitään varsinaista haittaa tästä ei ole, mutta isoon autoon sopisi kieltämättä paremmin, että rattia voisi paikoittaessa pyöritellä höyhenenkevyesti kämmensyrjällä.Sivupeilien koko on viime aikoina ollut autoissa ilahduttavasti kasvamaan päin. Sorentonkin kuvastimet ovat suuret, mutta niin ovat valitettavasti myös katveet etenkin etuviistoon. Miltei kaikissa varustetasoissa vakiona olevat etu- ja takaparkkitutkat sekä kahden kalleimman hintaan sisältyvä 360 asteen kamerajärjestelmä auttavat ison auton pysäköinnissä kummasti.Eikä Sorento ainakaan pituussuunnassa kaikkein isoin mahdollinen laite ole – esimerkiksi suurimpiin markkinoilla oleviin farmariautoihin jää vielä kokonaispituudessa noin 20 senttiä matkaa. Ahtaaseen talliin ajettaessa saattaa silti ylä- ja sivusuunnassa tehdä tiukkaa.Voimaa linjastaAutomaattivaihteinen Sorento tuo kuljettajansa käyttöön neljä ajotilaa: Eco, Comfort, Sport ja Smart. Näistä viimeksi mainittu on erityisen älykäs, sillä se muuttaa ohjaustehostusta sekä voimalinjan reagointia joustavasti kuljettajan ajotyylin mukaan. Vastaavasti erityistä individual-ajotilaa, mihin halutut ominaisuudet voisi tallentaa, ei löydy.Käytännössä Sorento lähtee voimakkaan moottorinsa turvin varsin ärhäkästi liikkeelle, ja Kian omaa suunnittelua oleva momentinmuunninautomaatti vaihtelee pykäliensä numeroita tasaisesti. Tällaisessa autossa lievä taajama-ajossa esiintyvä viivyttelykään ei niin haittaa, kuten ei myöskään varsin karkea dieselin käyntiääni. Päinvastoin – se luo vain lisäfiilistä.Pääosassa pääntukiKun katumaasturiin mahtuu samanaikaisesti istumaan peräkkäin kolme 190-senttistä matkustajaa, voidaan puhua hyvästä tilasuorituksesta. Keskimmäisellä istuinrivillä on väljät ja miellyttävät oltavat, sen sijaan takarivi on kyllä tarpeeksi tilava, mutta sen verran epämukava, että soveltuu aikuisten osalta vain tilapäissiirtymiin.Kokonaisuutta laimentavat vain niinkin mitättömältä kuulostavat asiat kuin keskirivin reunaistuinten kömpelöt pääntuet, jotka ovat tiellä niin kulkuaukkoa kolmannelle riville luotaessa kuin tavaratilaa laajennettaessakin. Etuistuimia joutuu siksi turhan päiten siirtelemään eteenpäin – vaivalta säästyisi, jos pääntuet olisivat alas painuvaa mallia.Onneksi laajennuksen lopputuloksena on kuitenkin tasainen, vaaterissa oleva, kynnyksetön jättitila. Jonkin verran kamaa mahtuu mukaan jopa silloin, kun kuudes ja seitsemäs istuinpaikka ovat käytössä, ja viiden hengen kuormalla tavaratilaa on jo ruhtinaallisesti. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVapaus valitaKaiken kaikkiaan juuri Sorentossa korealaisten pitkä katumaasturikokemus näkyy ja tuntuu, siksi tasapainoinen auto ominaisuuksiltaan on. Ja jos hieman päälleliimatun oloinen GT-Line -varustelu astinlautoineen ei miellytä, Sorentonsa voi tilata ilman sitäkin. Näin tekemällä säästyy myös rahaa 1 300 euron verran.Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Roman RazinkovLisätietoja: www.kia.com/fi/sorento, www.kia.com/eu/sorento/gt-line Kia Sorento 2.2 CRDi AWD Business Luxury GT-Line A/T 7-p. Hinta alkaen 67 291 € Koeajetun auton hinta varusteineen 67 291 € Moottori Dieselmoottori 2 199 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 8-v. automaattivaihteisto, neliveto. Teho 147 kW (200 hv), 3800 r/min Vääntö 441 Nm (1750–2750 r/min) Vääntö 441 Nm (1750–2750 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 9,4 s Huippunopeus 205 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 6,5 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 170 g/km Mitat pituus 4800 mm, leveys 1890 mm, korkeus 1690 mm, akseliväli 2780 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 7 vuotta / 150 000 km (3 ensimmäistä vuotta ilman km-rajaa) Lue lisää Kaikki artikkelit 26.10.2024 Koeajo Koeajo: Lotus Eletre – ja sillä R-kirjaimella 25.10.2024 Ajoneuvot Porsche 911 GT3 ajaa uudistettuna entistäkin enemmän keveyden asiaa – nyt myös Weissach-paketilla 24.10.2024 Koeajo Koeajo: Alfa Romeo Giulia – auto lähes kymmenen vuoden takaa hengittää intohimoisesti viimeisiä bensiinihöyryjään 24.10.2024 Ajoneuvot Uusi Audi A3 TFSI e on arkiajossa merkittävästi lähempänä sähköautoa – 143 kilometriä sähköllä ja 50 kilowatin pikalatausteho 23.10.2024 Koeajo Koeajo: Audi A5 – entinen A4, omaa sukua 80, vaihtoi nimeä, mutta on muuten sama tuttu ja turvallinen 22.10.2024 Ajoneuvot Lasit kirkkaiksi – oikeaoppinen puhdistus on helppoa ja nopeaa 22.10.2024 Ajoneuvot Vielä ennen markkinalanseerausta: Hyundai Inster Cross söpöilee vakiovarusteisen kattotelineensä kanssa 21.10.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Tucson – laajalla skaalalla 21.10.2024 Ajoneuvot Benvenuta, Ferrari F80 – Maranellosta tulee lippulaiva kerran vuosikymmenessä ja aina se osaa yllättää Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.10.2024 Autonäyttely Sähköinen Renault 17 on niin makea retrostelu, että se ei tule tuotantoon 24.10.2024 Koeajo Koeajo: Alfa Romeo Giulia – auto lähes kymmenen vuoden takaa hengittää intohimoisesti viimeisiä bensiinihöyryjään 24.10.2024 Käyttötesti Käyttötesti: miten paljon Opel Astra Electric oikeasti kuluttaa? 24.10.2024 Ajoneuvot Uusi Audi A3 TFSI e on arkiajossa merkittävästi lähempänä sähköautoa - 143 kilometriä sähköllä ja 50 kilowatin pikalatausteho 22.10.2024 Rengastesti Rengastesti: katumaasturien nastarenkaat – ylemmän tason pitoa 22.10.2024 Uutinen Koeistuttu Dacia Bigster: "Daciaan vaihtaminen jopa terapeuttista" 19.10.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: miten nelivetoisten autojen jarrut tarkastetaan katsastuksessa? 17.10.2024 Autoilu Ikäkuskit lääkäriin yksityiselle – ajokortin uusinta muuttumassa, kasvavatko maksut? 19.10.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Kalle Rovanperän nimikko-Yariksia – ja peräti kolmin kappalein 20.10.2024 Koeajo Maistiainen: BMW M5 ei ole paperilla edeltäjäänsä suorituskykyisempi – syynä päästörajat 26.9.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Paholainen odottelemassa saattoautoa 17.10.2024 Autoilu Ikäkuskit lääkäriin yksityiselle – ajokortin uusinta muuttumassa, kasvavatko maksut? 8.10.2024 Matkailuajoneuvot Matkailuautojen ajoneuvoveron käyttövoimaveroa korotetaan 1.10.2024 Esittely Koeistuttu: Škoda Elroq – kohti myyntilastojen kärkeä 14.10.2024 Lentokoneet Eurooppalaiset lentoyhtiöt joukkopaossa Kiinan-reiteiltä - antaako Eurooppa periksi Venäjää rahoittaville kiinalaisyhtiöille?